Un lider e la fel de bun ca întrebările pe care le adresează
Vrei răspunsuri bune? Adresează întrebările potrivite!
”Garbage in, garbage out” – este un adevăr popular, adesea pus în relația cu sistemele informatice: dacă pornești de la informații greșite, vei obține concluzii greșite. Același principiu se aplică și comunicării: dacă adresezi întrebarea greșită, nu vei primi răspunsul la care speri.
Întrebările bune se află în centrul comunicării și a schimbului eficient de informații. Folosind întrebările corecte într-un anumit context, poți obține informații mai detaliate, poți construi relații mai puternice, gestiona mai eficient oamenii și îi poți ajuta și pe alții să învețe.
Deseori, uităm să facem ceea ce știm foarte bine: să adresăm întrebări.
Creierul adoră întrebările – așa accelerăm învățarea. Așadar, adresezi întrebări? Pun pariu că da! Dar adresezi întrebările potrivite?
LIDERUL ȘI ECHIPA
O companie al cărei lider nu invită echipa să adreseze întrebări este destinată să trăiască mai puțin.
Să întrebi pare destul de simplu iar să ai parte de un „da” sau „nu” din partea cuiva nu este o știință complicată. Însă să obții răspunsuri relevante, care să te ajute să înțelegi corect o situație, este o artă și necesită exercițiu. Din perspectiva angajaților, chiar și întrebările simple le pot provoca anxietate, mai ales dacă percepția este că cel care le adresează are toată puterea.
Oamenii tăi sunt plini de idei, intuiții, gânduri și sentimente care alcătuiesc pulsul adevărat al organizației. În plus, sunt o sursă incredibilă de rezolvare a problemelor și de inovare. S-ar putea să nu-ți spună ce au în minte în ordinea exactă, cu profunzime și cu detaliile pe care le preferi, de aceea instrumentul pe care îl ai la îndemână sunt întrebările țintite, care pot stimula, desena și conduce discuțiile.
Încurajarea întrebărilor la momentul potrivit este o artă subtilă. Dacă vei implementa o cultură a comunicării în organizație, echipa ta va simți încredere și validare, nu frică și intimidare. În plus:
- Întrebările generează idei
Schimbarea are loc atunci când examinăm lucrurile cu o lentilă critică. Multe dintre cele mai bune idei ale lumii au prins contur tocmai pentru că cineva a contestat statu-quo-ul și a întrebat dacă lucrurile pot fi făcute și altfel.
O singură voce nu este suficientă pentru a genera o idee grozavă. De aceea este vital ca tu, lider, să te înconjori de oameni dispuși să adreseze întrebări creative, care pot reformula și, astfel, crea un produs final mai bun. Pentru că întrebările sunt adesea considerate „confruntări” și nimeni n-ar vrea să-și supere „șeful”, este important ca liderii să considere întrebările oneste drept o provocare productivă, să stabilească tonul și să creeze un cadru sigur de comunicare.
- Întrebările dezvăluie ceea ce lipsește
Deși se concentrează pe luarea deciziilor cheie, uneori liderii nu reușesc să vadă modul în care acțiunile lor îi afectează pe ceilalți. Inițierea unui dialog și încurajarea echipei să adreseze întrebări îi va oferi șansa de a fi flexibil și de a repara o problemă, înainte de a fi prea târziu.
- Întrebările creează claritate – și o performanță mai bună
Organizațiile sunt mai funcționale atunci când toți membrii echipei înțeleg obiectivele companiei și le este clar care este rolul lor în implementarea acestora. De multe ori, aceasta înseamnă să adreseze întrebări pentru a obține claritatea care generează angajamentul.
„Alte întrebări?”
În mod ironic, aceasta este una dintre cele mai inutile întrebări. Deseori este considerată o formalitate. Înlocuiește-o cu întrebările potrivite și, vei vedea, vei primi răspunsuri la care nu te așteptai.
Acum, o ultima întrebare: Dacă cineva ar întreba pe pe cei din cercul tău – familie, prieteni, colegi, clienți, antreprenori, cine adresează cele mai bune întrebări, ar răspunde că tu ești acela? Dacă nu, exersează întrebările, încurajează-ți și echipa și veți câștiga acest titlu.
Pentru că cine adresează întrebări, conduce, de fapt, discuția!