Trei pași simpli și rapizi prin care poți să-ți compromiți iremediabil brandul personal
Cel mai probabil, când ai văzut articolul, te-ai întrebat ce mai înseamnă și tâmpenia asta. Și pe bună dreptate! În fond, cine ar fi vreodată interesat să își compromită brandul personal? Problema e că, uneori, din neștiință sau exces de zel, poți ajunge fix în punctul în care nu-ți dorești. Și partea cea mai neplăcută este aceea că brandul personal, ca și încrederea, se obțin cu trudă, perseverență, timp și răbdare, dar se spulberă într-o clipă. Nemaivorbind de faptul că un brand personal afectat poate influența negativ și reputația brandului de companie pe care îl reprezinți.
Ca om care se ocupă îndeaproape de brand personal, am căpătat o deformație profesională. Fără să îmi propun în mod expres, observ ce fac oamenii cu brandurile lor. În ultima vreme, mi-am dat seama că internetul abundă de exemple de persoane care și-au compromis brandul personal printr-o serie de gesturi pe care fără menajamente le-aș numi prostești.
Dacă vrei să știi ce să NU faci ca să îți menții un brand personal bine clădit pe termen lung, îți propun să ai în vedere următoarele trei aspecte:
- Nu posta fără să știi ce postezi!
Citește atent orice articol înainte de a-l posta, vezi cine l-a scris, ce concluzii desprinde, dacă rezonează cu tine sau cu politica firmei pentru care lucrezi. Nu e destul să vezi un titlu bun al unui articol din domeniul tău de activitate ca să-l și postezi pe paginile tale de brand. Mai mult, nu posta citate preluate aiurea de pe internet dacă nu ești sigur că știi cui îi aparțin. O gafă de genul acesta va pune în mod cert la îndoială capacitatea ta intelectuală, atenția ta, dar mai ales profesionalismul tău. Mai bine scrii ceva original și simplu decât să optezi pentru o profunzime care să te coste mai scump decât poți plăti. Și mai e ceva! Ai grijă ce persoane, branduri sau pagini urmărești. Dacă ești, de pildă, stomatolog și urmărești o persoană care promovează scepticismul față de știință, cred că nici nu e nevoie să-ți mai spun eu cum vei fi perceput.
Citește și De ce brandul personal este noua strategie de succes a marilor companii
Gândește-te deci bine înainte de a posta ceva, chiar și un comentariu. Ai tot timpul în vedere că, online, ai vizibilitate, ești observat cu ușurință și poți deveni viral și în mod negativ. Dacă asta îți dorești, atunci fă tot ce ți-am scris la acest punct și „succesul” îți este garantat.
- Nu îți promova în exces afacerea, domeniul sau compania!
Până în prezent, nu am întâlnit încă un om căruia să îi placă să audă la infinit același mesaj. Să te lauzi continuu sau să îți lauzi compania până la refuz înseamnă în mod cert să iriți și să treci nevăzut. În felul acesta, în loc să obții ce îți doreai, plictisești și îți pierzi urmăritorii. Poartă-te ca un om, nu ca un robot! Dacă vrei să te promovezi sau să-ți promovezi afacerea ori compania, poți face asta indirect și subtil. Oferă informații utile din domeniu, vorbește despre ce mai e nou, redă o glumă făcută de un coleg de muncă, relatează o scurtă întâmplare amuzantă prin care ai trecut în drum spre serviciu sau orice poate trimite discret către tine și businessul tău.
O foarte bună idee de extindere a notorietății tale ar fi să mergi pe paginile persoanelor pe care le admiri și le urmărești, să postezi acolo explicații sau sfaturi utile și pertinente. În felul acesta îți obții șansa de a primi de la persoana respectivă „plata” printr-un comentariu care să te valideze sau chiar o recomandare.
- Nu-ți crea un brand plin de confuzie!
Oricât de interesant ți se va părea un articol sau un conținut, încearcă să nu îl postezi pe pagina ta de brand personal dacă nu are legătură cu domeniul în care activezi. Dacă ești psiholog și postezi articole despre îngrijirea tenului, bijuterii de lux sau rețete de gogoși, în mod cert derutezi pe toată lumea. Adu-ți aminte că oamenii s-au strâns pe pagina ta ca să afle ce îi interesează din domeniul în care te prezinți ca specialist. Și ai mereu în cap celebra zicală englezească „Less is more” (mai puțin înseamnă mai mult). Mai bine postezi două articole pe lună dacă lucrezi într-un domeniu de nișă decât să încerci să rămâi activ când nu ai nimic de spus.
Citește și De ce diferențele de cultură și mentalitate sunt un obstacol în calea construcției de brand personal
Și ca să te lămuresc și mai bine despre ce înseamnă un brand coerent, îți dau exemplul fotografului. Poate că ești pasionat de fotografie, dar este mult mai bine pentru toată lumea să știe ce fel de fotografii faci. Sunt fotografi specializați în nunți, botezuri, cununii și alte evenimente, fotografi pasionați de portrete, fotografi de natură sau fotografi buni la competiții sportive, unde pot imortaliza mișcările sportivilor. Cu cât ești mai specific în prezentarea brandului tău, cu atât mai mult ai de câștigat.
Închei așadar cu un sfat pe care sper să-l găsești util: dacă vrei să nu obții reversul medaliei, ferește-te de excese! Mai ții minte reclama aceea de la Sprite cu „fetele simt când ești disperat”? Și la tine se va simți disperarea de a posta anapoda dacă nu ești atent la detalii. Ai grijă mare!
Succes!
Photo by Prateek Katyal on Unsplash