Smart leadership: 5 aspecte care îi diferențiază pe liderii inteligenți
Digitalizarea impune o schimbare radicală a stilului de conducere din cadrul companiilor. Helga Pattart-Drexler, Head of Executive Education în cadrul WU Executive Academy, care oferă pe plan local programul Executive MBA Bucharest, vorbește despre o nouă generație de lideri smart, despre ce trebuie să facă aceștia diferit și care vor fi implicațiile pentru angajații lor.
Gigantul chinez al internetului, Alibaba, este considerat un exemplu grăitor pentru modul în care concentrarea asupra unui model de afaceri digital, fără compromisuri, poate conduce la o creștere rapidă. Ming Zeng, Chief Strategist al Alibaba, descrie strategia ca “smart business”. Aceasta se concentrează pe big data, automatizarea proceselor și utilizarea consecventă a algoritmilor. Însă, pe lângă fundalul tehnologic, la fel de importantă într-o afacere este reevaluarea rolului pe care îl joacă executivii.
Prin ce se diferențiază liderii smart de managerii clasici și cum reușesc să fie mai eficienți? Sunt autentici, respectă ceea ce spun și mențin interacțiunea directă cu angajații.
În zilele noastre este inadmisibil ca un manager să se ascundă în spatele biroului și să nu aibă contact cu angajații săi. Liderii smart sunt prezenți, deschiși, nu își maschează vulnerabilitățile și reușesc să îi inspire pe cei din jur cu viziunea lor. Jucătorii mari din sectorul digital sunt, cu siguranță, un model de urmat pentru smart leadership, însă atributele liderilor inteligenți sunt din ce în ce mai căutate în toate domeniile de activitate.
În continuare, am exemplificat cinci tipuri de comportament care îi diferențiază pe liderii smart de managerii clasici, alături de sugestii pentru a le pune în practică:
1.Pentru un lider smart, feedback-ul este indispensabil
Critica este permisă și necesară, cu condiția să fie bidirecțională. Liderii inteligenți sunt cei care solicită în mod activ feedback-ul angajaților. Ei nu se ascund în spatele poziției de manager, fiind persoane accesibile. Feedback-ul le oferă acestora o energie nouă, îi ajută să evolueze și să își transpună proiectele în realitate. Astfel, comunicarea deschisă dintre manageri și angajați devine o parte esențială a culturii corporative.
În practică: Diferențele ierarhice sau tendința de a se feri de conflict îi împiedică adesea pe angajați să ofere un feedback deschis și onest. Prin urmare, pentru buna funcționare a unei companii, este important ca angajaților să le fie explicată valoarea feedback-ului și ca aceștia să fie încurajați să-și exprime părerile. Dacă respectați regulile unui feedback constructiv, tu și angajații tăi veți dezvolta o relație deschisă, veți reduce inhibițiile și vă veți bucura de noi experiențe împreună.
2.Fără obligații? Nu mulțumesc!
Angajații nu vor fi niciodată încurajați de o atitudine mediocră, iar liderii smart își apără ideile și compania. Aceștia sunt conștienți că ei reprezintă organizația și bunul mers al lucrurilor. Nu sunt detașați și nici nu se pierd într-o viziune, ci sunt persoane cerebrale, cu picioarele pe pământ.
În practică: Managerii trebuie să fie conștienți că este complet legitim să-și schimbe părerea uneori. Nicăieri nu se spune că deciziile sunt bătute în cuie. A vorbi deschis despre propriile îndoieli și incertitudini te face mai uman și, prin urmare, mai accesibil pentru cei din jur.
3.Nimic nu funcționează fără empatie
Orientarea către client are o importanță de necontestat pentru companie, însă la fel de necesar este ca liderii să poată empatiza cu angajații. Aceștia trebuie să înțeleagă ce este important pentru angajați și să poată identifica sursele îngrijorărilor acestora, chiar dacă nu sunt întotdeauna evidente. Managerii inteligenți știu că o relație de succes cu clienții nu este posibilă fără angajați motivați și calificați.
În practică: Un sfat cât se poate de realist, în acest caz, se regăsește în vorbele lui Arne Sorenson, CEO-ul Marriott International: „Dacă noi avem grijă cu adevărat de angajații noștri, ei vor avea grijă cu adevărat de clienții noștri, iar afacerea va merge de la sine”.
4.Îndrumare, nu conducere
Strategiile clasice de management, bazate pe construcțiile ierarhice, sunt înlocuite în prezent de tehnicile și abordările conducerii smart, care se bazează mai mult pe recunoașterea valorii angajaților și pe susținerea acestora. Managerii inteligenți creează un mediu de lucru ideal, în care inovația poate fi pusă în practică și în care, în loc de indicații stricte și de verificări constante, managerii acordă libertate angajaților și promovează punctele forte individuale ale acestora, stabilind totodată un set clar de obiective.
În practică: La scară largă, este cât se poate de des întâlnit argumentul „asta sună grozav, dar nu ar funcționa în echipa mea”. Fiecare angajat are nevoie de un amestec de libertate și de linii directoare, însă întrebarea este cât de departe pot merge cele două? Managerii trebuie să găsească un echilibru pentru fiecare membru al echipei lor. O sarcină complexă, dar care oferă rezultate pe termen lung.
5.Liderii smart sunt curajoși
Cine se teme de părerile sincere și preferă să acționeze din umbră nu este pregătit să devină un lider inteligent. Acest rol nou din piața muncii impune, în primul rând, curajul de a-ți comunica proactiv ideile. Nu este suficient doar să tolerezi opiniile divergente, ci trebuie și să le soliciți în mod activ.
În practică: Ca manager, este important să accepti că întotdeauna se pot întâmpla greșeli. Totuși, această atitudine este adesea dificil de acceptat, din cauza fricii de eșec. O discuție deschisă despre greșeli și succese te va ajuta să reflectezi asupra trecutului, să înveți din el și să iei decizii mult mai bune în viitor, care îți vor deschide calea către progres.