Un altfel de Secret Santa la job, cu beneficii nenumărate pentru angajaţii tăi!
Cum ar fi dacă anul acesta ai organiza un altfel de Secret Santa, cu nenumărate beneficii pentru angajați și organizație?
Te-ai gândit vreodată să combini tradiția schimbului de cadouri din Secret Santa cu ”Pay It Forward”, dar fără să implici resurse financiare? Sună tentant?
Obiectivul este să aduci la suprafață resursele ascunse și să încurajezi o cultură a generozității și a reciprocității. Până la urmă, spiritul Crăciunului este despre ajutorarea aproapelui, despre generozitate, despre miracole, despre magia visului implinit, despre familie, chiar dacă este familia de la locul de muncă.
Pentru a putea pune în practică vom apela un exercițiu dinamic de grup numit ”Reciprocity Ring”.
În ce constă ”Reciprocity Ring”?
La ”Reciprocity Ring” pot participa toți angajații din organizație (depinde de mărime), doar cei din câteva departamente sau numai angajatii dintr-un singur departament (dacă departamentul este mai mare).
Participanții se întâlnesc și fiecare cere ceva ce are nevoie și nu poate obține singur. Poate fi ceva personal sau profesional, de la ajutor pentru un proiect do it yourself (DIY), un task de serviciu sau cu îmbunătățirea unui proces la job.
De preferat este să fie ceva ce este important pentru respectivul coleg, dar nu a putut să obțină singur. Sunt excluse bunurile materiale.
Astfel, cel care ”cere” va fi nevoit să formuleze foarte clar ceea ce are nevoie, iar ceilalți sunt încurajați să se gândească la resursele pe care le au sau pe care le pot accesa pentru a-și ajuta colegul care a formulat solicitarea. Dacă nu pot ajuta personal, paticipanții pot apela la cineva din rețeaua lor de cunoștințe și prieteni, inclusiv familie pentru a răspunde solicitării.
Cei 4 pași ai ”Reciprocity Ring”
- Formularea clară a solicitării;
- Solicitarea propriu-zisă (care se poate face în grup sau se poate scrie pe un post-it și lipi pe o tablă dedicată acestui exercițiu);
- Răspunsul la solicitare;
- Follow-up.
Conceptul ”Reciprocity Ring” a fost dezvoltat de profesorul Wayne Baker, sociolog la University of Michigan’s Ross School of Business și de soția sa, Cheryl Baker, Director Executiv al Humax. Acesta se bazează pe ideea de reciprocitate generalizată și este o modalitate pentru a practica recunoștința (gratitudinea).
„Reciprocity Ring este construit în jurul cererii și acordării de ajutor. Acesta scoate la iveală abilităţile colective, reţeaua de cunoştinţe și energia unui grup pentru a satisface cererea fiecărei persoane” – spune Baker.
El a ajuns să creeze Reciprocity Ring pentru că a observat că oamenii nu știu și nici nu au curajul să ceară ajutor în organizații, deși aproape orice se întâmplă într-o organizație are la bază o solicitare. Pentru că, adesea, a cere ajutorul este interpretat ca slăbiciune, ca neștiință sau cu alte conotații negative. Pe de altă parte, fiecare are ceva de oferit care poate ajuta pe cineva, îi poate face viața mai bună sau mai ușoară însă nu poate fi oferit pentru că nimeni nu cere.
Astfel, cu ”Reciprocity Ring” participanții pot contribui la cererea unui coleg și pot primi ei înșiși o contribuție de la o altă persoană, fără a fi nevoiți să facă ceva pentru acea persoană sau să fie ca plată a unui serviciu făcut în trecut.
Care sunt beneficiile ”Reciprocity Ring”?
Exercițiul este destinat să aducă împreună oameni din diferite funcții și departamente și să le demonstreze că se pot ajuta și că pot învăța unul de celălalt. Participanții încep să realizeze că se confruntă cu provocări similare sau chiar cu aceleași provocări ca și colegii lor din alte departamente, dar nu au vorbit niciodată despre aceste lucruri. Beneficiile sunt și mai mari la nivel de organizație când solicitările sunt pe partea profesională. Efectul de siloz din organizație începe să se schimbe când oamenii realizează că, indiferent de departament, ei se confruntă cu probleme similare.
De asemenea, exercițiul îmbunătățește comunicarea pentru că modul în care este exprimată solicitarea este fundamental. Atunci când angajatul face solicitarea este important să se asigure că cererea sa este SMART și anume: că este specifică, semnificativă, orientată spre acțiune, bazată pe o nevoie reală și cu un deadline. Atenție, nu este obiectiv, este ceva ce presupune acțiune și poate ajuta la atingerea unui obiectiv.
Sfat: ”Reciprocity Ring” mai poate fi folosit cu ocazia zilelor de naștere în loc de cadou, la alte evenimente semnificative în viața angajatului: căsătorie, venirea pe lume a unui copil, mutarea într-o casă nouă.
Profesional, acesta ajută în procesul de orientare al noilor angajaţi, pentru atingerea obiectivelor profesionale, rezolvarea de probleme, schimbul de informaţii, consolidarea dezvoltării echipei, coeziunea de grup, dezvoltarea de obiceiuri care susțin colaborarea și reciprocitatea. Sau ori de câte ori un departament se confruntă cu provocări, iar restul organizației poate ajuta.
Cu puțină creativitate, ”Reciprocity Ring” poate fi aplicat în variate situații, iar dacă te gândești că este time consuming, nu este deloc asa. Adam Grand îl mai numește în cartea sa ”Give and Take” și “Five-Minute Favor”! Iti ia maxim 5 minute să identifici ca poți răspunde la cererea unui coleg și să îl pui in legatură cu ceea ce este important pentru acesta și nu a putut face singur!
Sub ce formă se regăsește reciprocitatea în viața ta?
Cum practici reciprocitatea ca act de generozitate? Când ai făcut-o ultima oară?
Când a făcut-o cineva pentru tine ultima oară?