Reziliența – cât de important este acest ingredient pentru succesul unui antreprenor?
George se trezește cu senzația de oboseală moștenită de seara, sau de seara precedentă, sau…de cine știe când. Ochii îl dor și-și amintește că-l dureau și în urmă cu o oră când s-a trezit a două oară și în urmă cu 2 ore când s-a trezit prima oară. Atunci era întuneric afară. Precum un computer care încarcă sistemul de operare, George își amintește cine este și unde se află. Conduce o firmă, da. O firmă medie și dinamică care a crescut mult în ultimii ani. Astăzi are peste o sută de angajați. Este un om determinat și puternic. Puternic… Așa se simțea ieri dimineață, sau poate alaltăieri. Astăzi…
Compania a crescut și a luat multe proiecte. Lucrurile au devenit din ce în ce mai complicate și George din ce în ce mai obosit și stresat. Împrumuturile au crescut și ipotecile deasemenea. Profitabilitatea era marginală și competiția acerbă. Practic depindea de fiecare contract. George nu-și mai amintește exact când a simțit relaxare ultima dată și când s-a bucurat de o vacanță cu familia mai lungă de 3-4 zile. Nici plăcerile clasice, berea cu băieții de joi seară, sau mersul cu bicicleta de două ori pe săptămână nu-și mai amintește când și unde le-a abandonat.
Astăzi dimineață nu-și amintește bine decât faptul că nu a semnat clientul, că are termen de plăți, că oamenii cu care lucrează par să-l ocolească și nu-i mai zâmbesc, că nimeni nu pare să înțeleagă prin ce trece.
Câți antreprenori cu experiență nu recunosc sentimentele lui George? M-am hotărât astăzi să scriu despre reziliență. Am fost întrebat deseori dacă este un termen din limba română. Este! Vine din termenii tehnici și înseamnă capacitatea unui material de a-și reveni la forma și calitățile inițiale după ce a suferit o deformație. Dacă l-am transpune în activitatea antreprenorială am spune: capacitatea unui antreprenor de a-și reveni după ce afacerea sau el au suferit un șoc. Este deci importantă reziliența? Este critică, nu importantă. Desigur că oamenii, precum și materialele, au o capacitate limitată de a-și reveni după șocuri și despre asta vom discuta astăzi.
Reziliența antreprenorilor depinde în același timp și de mărimea și durata șocului la care trebuie să facă față. De starea lor energetică, de puterea cu care sunt înzestrați sau pe care o cultivă. Motiv pentru a ne uita mai ales la cea din urmă, singura asupra căreia putem acționa. Este evident că deși antreprenorii sunt oameni puternici și curajoși, ei sunt supuși permanent unui stres extern și intern, major. În general antreprenorii sunt prinși într-un job care nu începe și nu se termină. Mintea și energia lor este permanent conectată la obiective și task-uri. Nu spun că este un lucru bun și orice cale de decuplare este recomandată.
Un antreprenor poate ajunge rapid la epuizare și reziliența scade. Orice obstacol atunci pare a fi prea mare, orice eveniment tinde a fi exagerat și imediat se instalează deciziile incorecte. În general un antreprenor este responsabil pentru multe slujbe și pentru mulți oameni, sute sau chiar mii. Responsabilitatea și față de oamenii cu care lucrează, față de clienți sau furnizori, bănci sau taxe, nu este de natură de a-i ușura sarcina.
Am să mă refer la trei aspecte extrem de importante în contextul unei reziliențe crescute constant în timp. Am să o fac în calitatea mea de antreprenor cu experiență de peste 25 de ani și o echipă astăzi de peste 1500 de colegi și nu dintr-o perspectivă academică.
Alinierea valorilor
Dacă uiți de ce faci ceea ce faci este timpul să schimbi urgent domeniul și activitatea. Este o responsabilitate față de cei care te susțin și care te urmează. Face parte din autenticitate și din ceea ce ești cu adevărat. Ai început și ai succes deoarece valorile în care crezi sunt aliniate cu valorile companiei, cu ale mediului extern apropiat, cu ale asociaților și ale angajaților. Dacă lucrul acesta ajunge să se schimbe pe parcurs, asumă-ți și fă schimbarea necesară. Apariția oricărei dezalinieri între valorile în care crezi acum și cele care sunt îmbrățișate și urmate de afacerea ta sau chiar de mediul în care aceasta trebuie să se dezvolte va aduce un stres enorm, imposibil de evitat și controlat. Maturizarea este importantă pentru oricine și ea poate să aibă loc mai târziu decât credem. Alinierea emoțiilor mature cu activitatea și recompensele emoționale pe care le aduni din activitatea profesională este esențială pentru menținerea unei arderi atât de intense precum este cea a unui antreprenor.
Grija de sine
Deși sună hedonistic, nu la genul acela de grijă mă refer. Conservarea energiei necesare unei reziliențe crescute sau chiar creșterea acesteia în timp se poate asigura prin grija față de suflet și trup deopotrivă. Emoțiile pozitive date de dragoste, familie și prieteni sunt esențiale menținerii unei stări energetice înalte. Pauzele și relaxarea de calitate, meditația și menținerea unei stări de prezență la ceea ce faci detensionează în modul cel mai sigur și aduc liniște și siguranță. Menținerea unei stări fizice de potențial înalt prin mișcare și sport sunt în măsură să ne echilibreze hormonal, să ne mențină respectul de sine și în final satisfacția. Este și o măsură a responsabilității pe care trebuie să o simțim față de cei ce și-au pus încrederea în noi și așa cum am menționat deja, în cazul antreprenorilor aceștia nu sunt puțini, fie că este vorba de angajați sau de familiile lor, de bănci, furnizori sau clienți.
Educația ta și a celor din jur
Facilitarea ambelor aspecte de mai sus nu este posibilă în lipsa unei educații puternice atât a noastră cât și a celor ce sunt în jurul nostru și împart spațiu, timp și emoții cu noi. Aș începe cu educația permanentă pe care un antreprenor este ideal să o facă pentru a-și conserva sau crește abilitățile de leadership, sau tehnice în domeniul specific, sau de altă natură. Suportul pe care un coach îl va avea în acest domeniu este important. Dar și cei din jur pot fi educați pentru a înțelege și susține nevoia de reziliența a antreprenorilor și este important pentru aceștia să se dezvolte într-un mediu care să le respecte efortul și implicarea.
***
În timp ce-și aranja cravata George își ia gândul de la cearcănele adânci și-l mută ani în urmă la momentele de început. Își amintește cât de mult și-a dorit să reușească în domeniul asta, cât de important este pentru el să dea siguranță colegilor și clienților. Își așează apoi gândul în prezent și face inventarul a ceea ce are. Prieteni, familie, respect… În drum spre ieșire trece pe lângă bicicletă și-i promite că weekend-ul viitor vor petrece timp și kilometri împreună. George este prezent și știe că primul drum va fi la client. Știe că va reuși!
sursa foto: pixabay.com