Recrutarea și integrarea Generațiilor Y și Z. Provocări și soluții
Imagine de StockSnap de la Pixabay
Recrutorii și companiile încă se adaptează și sunt preocupate de integrarea Generației Millennials, cunoscută și ca Generația Y, însă o nouă generație vine tare din urmă. Este Generația Z, a celor născuți după anul 1995, până în prezent, iar provocările de recrutare și retenție sunt și mai crescute.
Dacă Generația Y, a celor născuți în perioada 1980 – 1994, este caracterizată de creativitate, autonomie, mai centrată pe inovație și experiențe noi decât pe regulile rigide dintr-o companie, Generația Z are nevoie de mult mai multă atenție pentru fi integrată și motivată pe piața muncii.
În primul rând, Generația Z este cea a digitalului, a comunicării realizate instant, centrată pe tehnologie, cu stiluri mult diferite de comunicare, preferințe și consum față de generațiile anterioare, lucruri care se reflectă în felul în care învață și lucrează.
Caracteristici și provocări
Pentru Generația Z totul trebuie să se întâmple acum. Comparativ cu Generația Y, răbdarea este mai puțină. Tinerii din Generația Z sunt mai preocupați de oportunități de dezvoltare, mobilitate și flexibilitate. Urmăresc provocări noi, creează fenomene sociale și nu sunt adepții regulilor prestabilite.
Generația Z se dezvoltă într-o perioadă în care comunicarea se realizează instant, iar exponenții ei sunt obișnuiți cu reacțiile imediate. Au acces la informații instant, preferă să caute singuri informația de care au nevoie sau să nu studieze foarte mult pentru că tehnologia le oferă răspunsurile imediat.
Aceste lucruri îi fac mai orientați către rezultate și autonomi, însă mai puțin sociabili, mai introvertiți și se simt mai bine atunci când lucrează singuri decât într-o echipă.
În procesul de recrutare, observăm că tinerii din Generația Y sunt mai adaptabili, sociabili, au mai multă răbdare și sunt interesați de planuri pe termen mediu și lung. Pun accent pe valori, cultura companiilor, planurile de dezvoltare și beneficii, iar salariul nu este pe primul loc, dar important și el.
În schimb, tinerii din Generația Z sunt mult mai dezvoltați din punct de vedere tehnologic și digital, dar observăm că pun accent pe planurile pe termen scurt și sunt mai interesați de aspecte particulare decât de o imagine de ansamblu a companiei sau domeniului. Spre exemplu, cât de avansate sunt soft-urile companiei, cât investește angajatorul în digitalizare sau care sunt oportunitățile de creștere pe termen scurt.
Nefăcându-și planuri pe termen mediu sau lung, nu sunt adepții statului peste program pentru a învață mai repede lucruri noi și a se dezvolta pentru a promova în interiorul aceleiași companii.
Generația Z nu mai preferă ziarele, televizorul sau radioul ca surse de informare, ci rețelele de socializare, ceea ce îi face, pe de o parte dintre reprezentanții ei, mai conectați la mediul virtual și noutăți, dar și mai predispuși la dezinformare și manipulare.
Vorbim despre cea mai digitală generație de până acum. Obișnuiți cu tehnologia, smartphones, tablete sau alte gadget-uri încă de la vârste fragede, tinerii din Generația Z se află între realitate și virtual, între viața online și offline, lucruri care pot avea efecte negative asupra dezvoltării lor, a sentimentului de fericire și mulțumire dacă nu există un echilibru între ele.
Totodată, sunt orientați încă de la început către antreprenoriat sau văd job-urile ca pe instrumente prin care să câștige experiență pentru a-și putea lansa propria afacere.
Soluții de recrutare și integrare a Generației Z
Nu putem spune despre o generație că ar fi mai bună decât alta pentru că fiecare și-a adus contribuția în companii în felul ei. Este normal să existe diferențe, să existe priorități și viziuni diferite. Au existat mereu diferențe între generații pentru că dezvoltarea este continuă, creștem într-un mediu diferit, primim o altă educație, avem acces la informații într-un mod diferit. Ideal ar fi ca generațiile să învețe unele de la altele. Spre exemplu, Generația Y ar trebui să învețe de la Generația Z cum să folosească mai eficient resursele digitale pe care le are la dispoziție, iar viceversa ar trebui să pună mai mult accent pe soft skills, comunicare, interacțiune între echipe și mai multă răbdare.
Această diversitate le oferă companiilor avantaje dacă știu să îi orienteze pe fiecare dintre tineri în direcția corectă, să le ofere onboarding-ul specific fiecărei generații și să-i îndrume către domeniile unde performează ei cel mai bine.
De aceea, atât în procesul de recrutare, cât și de integrare și retenție în companie, trebuie ținut cont de următoarele:
Tinerii de astăzi sunt orientați către rezultate rapide sau antreprenoriat
Trebuie să le oferim oportunități de dezvoltare și programe de pregătire și formare personalizate pentru a le dezvolta abilitățile de inovare și creativitatea. Diversitatea este esențială pentru că tinerii din Generația Z se axează pe proiecte și idei și mai puțin pe creștere graduală în cadrul aceleași companii.
Beneficiile și dezvoltarea personală sunt mai importante decât salariul
Pentru Generația Z, salariul nu mai reprezintă singurul punct de interes când caută un job. Echilibrul dintre viața personală și cea profesională, flexibilitatea, facilitățile sediului, trainingurile și cultura organizațională reprezintă aspecte importante în decizia lor de angajare la o anumită companie. Tinerii sunt mai preocupați să aibă hobby-uri, activități de voluntariat sau alte proiecte personale, iar timpul liber și felul în care se raportează angajatorul la acestea au un rol determinant pentru ei.
Stresul și munca la distanță
Chiar dacă este bine că tinerii sunt învățați să exploreze singuri soluții, să descopere metode de a gestiona task-urile, orientarea lor către munca individuală mai degrabă decât cea în echipă și dorința de a fi implicați în cât mai multe proiecte le poate provoca anxietate, depresie, scăderea puterii de concentrare și a productivității. De aceea, companiile trebuie să se asigure că structurează și organizează volumul de muncă și programul astfel încât sarcinile să fie alocate eficient și să aibă o comunicare mai strânsă.
Adaptarea metodelor de recrutare și transparența
Digitalizarea și tehnologia au schimbat de-a lungul timpului și procesele de recrutare. De la teste și evaluări, la interviuri și chiar angajări, multe etape ale unui proces de recrutare se desfășoară online. Dacă pentru unii candidați din generațiile anterioare interviul față în față este metoda preferată, pentru majoritatea tinerilor varianta online este de preferat, având în vedere că sunt adepții comunicării rapide. Tinerii nu mai sunt interesați de clasicele prezentări pentru că, de cele mai multe ori, își fac propriul research asupra companiei de care sunt interesați. De aceea, discuțiile cu ei trebuie să fie aplicate pentru a le menține interesul și a le analiza profilul. Totodată, apreciază transparența, de aceea trebuie să le oferim o imagine clară asupra oportunităților de dezvoltare, dar și să le indicăm salariile realiste și raportul corect dintre experiență, abilități și cerințele job-ului.
Viitorul este într-adevăr al digitalului, dar Generația Z nu trebuie să-și piardă latura umană, ci să rămână ancorată în realitate pentru că așa, reprezentanții ei vor fi mult mai productivi, echilibrați emoțional și motivați.