Pregătirea pentru momentul ZERO
Sursa foto: Pixabay.com
Ne gândim la momentul (0), la acea zi în care lucrurile vor reintra în normal, viața va reîncepe, totul va fi poate mai sigur.
Deși ideea de normalitate așa cum o știm noi probabil nu va mai fi atinsă, deși restricțiile vor fi ridicate lent, toți așteptăm repornirea vieții.
Prima întrebare la care toți ne gândim este simplă: Ce se va întâmpla în momentul (0)?
Au fost realizate scenarii peste scenarii și planuri peste planuri, totul pentru a asigura o trecere cât mai lină spre “noua normalitate”.
Dar până la normalitate, este important ca orice lider economic sau politic să înțeleagă un aspect simplu: modul în care se comportă acum le va influența reputația și afecta ascensiunea.
Oamenii analizează prin propriile experiențe și percepții
Este important să conștientizăm nivelul de stres la care au fost supuși oamenii. Au fost izolați forțat, ceea ce presupune un “atac” direct la natura noastră. Suntem ființe sociale și avem nevoie de oameni în jurul nostru. Izolarea forțată a reprezentat o “lovitură” serioasă.
Ni s-a spus apoi că suntem “invadați” de un virus necunoscut, apărut de nicăieri, pentru care nu există vaccin și care, atenție, ne poate omorî. Teama de moarte, dar și teama de necunoscut au reprezentat forme evidente de stres.
Cum am spus mai sus, este important să înțelegem prin ce trec oamenii și este și mai important să mai înțelegem ceva: oamenii vor trata situații de gen prin intermediul propriilor emoții, principii și valori.
Mai mult decât atât, în situații dificile, ne căutăm liderii. Pentru soluții, pentru liniște, pentru siguranță.
Acțiunile prezente vor influența momentul (0) și vor afecta reputația și ascensiunea liderilor
Spuneam mai sus că, în momentele dificile, oamenii se îndreaptă spre liderii lor, oricare ar fi aceștia. De ce ? Deoarece au nevoie să audă că totul va fi bine, au nevoie să vadă oameni siguri pe ei, au nevoie să li se spună cum să depășească momentul dificil.
Astfel, modul în care liderii se comportă acum le va afecta reputația și, implicit, ascensiunea profesională.
Mulți dintre clienții mei au lucrat, la nivel de grup internațional, pentru a construi scenarii și planuri de gestionare a diferitelor probleme. În principiu, aceste scenarii au la bază evoluția financiară și economică a perioadei de după momentul (0). Toată lumea așteaptă să vadă cum și când va fi relaxată economia și încearcă să anticipeze diferite scenarii.
Dar, pe lângă aceste scenarii financiare, orice lider economic sau politic are nevoie de o strategie de PR atât pentru perioada prezentă, cât și pentru posibilele scenarii ce pot avea loc după momentul (0).
De exemplu…
Dacă ai probleme de reputație cauzate de Covid-19, rezolvă-le. Aceste probleme nu vor dispărea, chiar dacă, pe moment, oamenii mai uită. Orice apare pe internet, pe internet rămâne. Oamenii sunt mai atenți și țin mai ușor minte lucrurile negative. Evită să pleci în “noua lume” cu o reputație proastă. Vei avea ulterior dificultăți în a recâștiga încrederea (oricum slabă din motive de Covid) publicului relevant. O reputație proastă este ca și cum am avea gunoi în sufragerie și l-am acoperi cu un covor. Nu știm când și câți, dar gândacii vor veni. Cam așa este și cu o reputație distrusă. Nu știm când vor veni consecințele, cât de intens ne vor afecta, dar sigur vor veni.
Dacă ai o criză de imagine, internă sau externă, rezolvă situația cât mai repede și evită să se transforme într-o problemă majoră de reputație. Crizele de imagine sunt foarte comune în situațiile sensibile, iar pandemia Covid 19 nu face excepție. Nu ar fi rău să anticipezi potențiale crize și să te pregătești pe cât se poate. Dar nu uita aspectele esențiale. Într-o criză de imagine, oamenii vor să vadă lideri, vor răspunsuri, iar scopul tău este să calmezi emoțiile negative resimțite de aceștia. Cel mai rău lucru pe care îl poți face este să spui “va trece”. În lumea aceasta, nimic nu trece.
Este important să ai grijă de imaginea ta permanent, chiar dacă activitatea a avut de suferit. Construirea sau întreținerea imaginii nu este un joc al momentelor, ci un joc al continuității. Vrei ca oamenii să te urmeze, să creadă in tine, să fie alături de tine? Fii tu alături de ei întâi.
Pregătește-ți revenirea. Momentul (0) se apropie, starea de urgență se va încheia, probabil și starea de alertă. Lumea nu va mai fi la fel, dar lumea va merge mai departe. Cum îți vei adapta strategia de comunicare la noile reguli? Câte scenarii și planuri de comunicare ți-ai construit? Cum îți vei gestiona imaginea după momentul (0)?
Este important să răspunzi acum la aceste întrebări. Pentru că acțiunile prezente îți vor afecta reputația și ascensiunea profesională, chit că vrei sau nu să accepți acest lucru.