Povestea vieții tale profesionale, cea mai simplă cale de a ieși în evidență
Pentru oamenii care doresc să se angajeze sau să își schimbe locurile de muncă, una dintre marile provocări cu care încă se confruntă este întocmirea CV-ului. Există diferite formate socotite drept acceptabile și formate care plac mai puțin. Există convingerea că un om ar trebui să-și listeze în CV toate locurile de muncă pe care le-a avut, precum și convingerea că, dimpotrivă, e preferabil să treci în CV doar acele poziții care contează pentru experiența solicitată de postul la care aplici.
Indiferent de ce parte a baricadei te situezi, un lucru este cert. Când te gândești la un CV sau la a te prezenta pe tine în fața potențialilor clienți sau angajatori, ai în minte niște tipare rigide, care te obligă la o anumită rigoare, la sobrietate, la raționalitate. În general, când vine vorba de locul de muncă și profesie, puțini sunt oamenii care înțeleg că și emoția contează și că a munci nu înseamnă câtuși de puțin a nu zâmbi, a nu te bucura, a fi tot timpul încrâncenat etc.
Dacă stăm bine să ne gândim, cea mai mare parte dintr-o zi ne-o consumăm muncind, în birou sau acasă. Acest gând ar trebui să fie de ajuns pentru a ne convinge cât de important este să ne simțim bine la locul de muncă. În plus, în epoca în care trăim, se pune din ce în ce mai mult accent pe inteligența emoțională, care pare să conteze chiar mai mult decât celebrul IQ, la care ne-am obișnuit să ne raportăm.
Date fiind toate aceste aspecte, oamenii ar trebui să învețe, să înțeleagă și să accepte că viața lor profesională este compusă din experiențe și povești care contează și care aduc cu ele dovezi ale unei priceperi de a gestiona lucrurile și de a face față situațiilor neprevăzute. Mai mult decât atât, povestea este mai ușor de urmărit, de ascultat și de reținut. Povestea vieții tale profesionale este poate cel mai bun mod de a scoate în evidență unicitatea care caracterizează brandul tău personal.
Toate acestea sunt motive pentru care cred că oamenii ar trebui să se axeze tot mai mult pe emoția poveștii în construirea brandului personal și în prezentarea experienței pe care o au, pentru a face o impresie de lungă durată asupra potențialilor angajatori sau clienți.
Și, pentru că mulți se vor teme că nu sunt buni povestitori sau nu sunt destul de creativi pentru astfel de demersuri, am să listez mai jos trei moduri simple prin care povestea te ajută să ieși în evidență față de competitori.
- Te ajută să evidențiezi realizările pe care le-ai avut la locurile de muncă
Este cum nu se poate mai simplu și mai practic. Tot ce ai de făcut este să renunți la a mai vorbi sec despre experiența ta anterioară și să povestești de unde ai plecat când te-ai angajat și unde ai reușit să duci afacerea. Acest lucru este de impact, deoarece cititorul înțelege mult mai bine ce ai făcut și cum ai contribuit la dezvoltarea businessului în locul de muncă anterior.
- Îți exprimă personalitatea
Vremurile în care oamenii erau tolerați numai pentru că sunt buni în ceea ce fac, indiferent de caracter, au apus de mult. Pentru mulți angajatori, personalitatea angajaților este un criteriu foarte important – mai ales pentru acei angajatori care urmăresc să creeze un climat favorabil la locul de muncă. De aceea, ei au nevoie să cunoască firea omului și să își dea seama în ce măsură se potrivește el cu valorile companiei. Este valabilă și reciproca. Un angajat are nevoie să știe dacă se mulează și din punctul de vedere al personalității pe mediul din care ar urma să facă parte. Iar relatarea experiențelor avute în carieră trădează chiar și când nu îți propui tot ce ține de tine și personalitatea ta. Povestea este, așadar, cel mai simplu instrument prin care te comunici pe tine, așa cum ești.
- Îți completează profilul în rețelele profesionale precum LinkedIn
Când îți faci un CV, oricât ai vrea, nu poți să scrii un roman despre tine. Nu poți spune lucruri în exces nici când vine vorba despre o scrisoare de intenție. Cu toate acestea, poți folosi rețelele sociale relevante pentru brandul tău personal ca să îți completezi profilul profesional prin povești postate frecvent pentru cei care te urmăresc. Cu siguranță, astfel de relatări vor trezi și interesul potențialilor clienți sau angajatori, care vor ajunge să te cunoască mult mai bine doar prin intermediul istorisirilor tale și a modului în care le spui.
Succes!