Haosul poate fi privit ca un antrenor personal, care te împinge peste limitele tale ca lider
Sursa foto: Unsplash.com
Haosul poate fi privit ca un antrenor personal, care te împinge peste limitele tale ca lider… ajutându-te în final să descoperi lucruri noi despre tine și despre cei din echipa ta!
Am discutat despre haos ca despre o criză de imagine izbucnită pe neașteptate sau o problemă de reputație proaspăt conștientizată, ambele exemple fiind situații ce pot conduce la un haos generalizat și la probleme uriașe pentru o companie. Astăzi am ajuns la cel de al IV-lea episod al serialului în care încercăm să găsim cele mai bune sfaturi și exemple de bune practici, menite a ajuta un lider să depășească o astfel de criză, adică o stare de confuzie, dificilă, ce poate afecta buna desfășurare a unei organizații, indiferent de forma și natura ei.
”Pilotul de haos (IV)” îl are ca invitat pe Ștefan Vâju, fost CEO EvW Holding și actual CEO Clubs International Transilvania, care are o viziune fascinantă asupra acestei noțiuni. Din experiența sa, Ștefan a învățat că fiecare actor implicat va percepe haosul atât de diferit, încât va fi nevoie de o dezbatere internă: “Negocierea existenței haosului este fascinantă, pentru că unii actori cred în existența lui, cealaltă parte nu”.
Ascultându-l pe Ștefan mi-am dat seama câtă dreptate are și mi-am amintit de momentele în care încercam să le explic liderilor de companii de ce se află în criză de imagine. Reacția multora era, de asemenea, fascinantă: “Dar nu înțeleg ce am făcut…”.
În mod evident, este imposibil să rezolvi o problemă fără să conștientizezi existența sa. Sigur, ne putem întreba cum o persoană nu poate accepta o situație de haos, când totul se “prăbușește” în jurul companiei. Greu de explicat, dar abordarea aceasta poate reprezenta o formă de protecție personală.
De aceea, așa cum teoria “Pilotului de haos” ne sugerează, rolul leadershipului devine esențial într-o criză de imagine sau într-o situație caracterizată de o proastă reputație. Conform lui Ștefan, primul pas constă în acceptare: “Tu poate nu simți criza, sau ești convins că poți gestiona situația, dar echipa ta este speriată și confuză. Indiferent cât de pregătit ești, cât de bine ai anticipa, sau cât de predictibile ar fi anumite situații, cel mai bun sfat este: trebuie să îți păstrezi integritatea emoțională”.
Eu, dacă am învățat ceva în ultimii ani, am învățat că oamenii se tem de schimbare, de incertitudine, de crize. Poate de aici și mecanismul de apărare, de a evita constientizarea unor situații dificile. Și aici Ștefan are o viziune interesantă: “Haosul cred că poate fi privit ca un antrenor personal care te împinge peste limitele tale ca lider, ajutându-te în final să descoperi lucruri noi despre tine și despre cei din echipa ta”.
Și are perfectă dreptate. În momentele de criză, există riscul de a “aluneca” de pe drumul cel bun. Iar aici Ștefan vorbește despre curaj. Căci, într-o criză de imagine sau într-un moment în care reputația este distrusă, liderul companiei trebuie să iasă în față, să își asume situația, să calmeze emoțiile negative. Și toate aceste lucruri necesită curaj. Dar Ștefan nu se oprește aici: “Curajul trebuie exprimat prin loialitate față de valori și capacitatea de a delega, chiar dacă el, liderul, crede că poate face lucrurile mai bine”.
Nu e și nici nu va fi simplu, dar eu și Ștefan împărtășim aceeași opinie despre rolul liderului: să transmită încredere. “Lumea se uită întotdeauna către lider”, spune Ștefan. Este firesc și complet adevărat. Suntem ființe sociale și este în natura noastră să căutăm lideri pe care să îi urmăm. O situație de criză nu face altceva decât să amplifice acest comportament.
Și în aceste condiții, comunicarea devine o abilitate indispensabilă pentru un lider. Acesta va fi nevoit să comunice intern, să comunice extern, să calmeze emoțiile negative.
Ștefan are o importantă experiență de business și management. A avut sau are funcții de conducere în domenii precum agrobusiness, nutriție și agricultură, educație, networking sau IT. Crede în oameni, crede în transformare și, cel mai important, crede în educație. Așa că, nu a ezitat să ofere sfaturi necesare pentru a trece cu bine peste un episod de criză: “Ca lider, ai nevoie de un grad de stăpânire ridicat, fă tot ce poți, dar nu interveni, ci observă și deleagă! Dar, dacă ești un lider care nu are calitățile unui «pilot de haos», atunci ar fi bine să îți reconsideri poziția față de departamentul tău de HR, marketing sau PR. Găsesc totuși ironic că acei lideri care nu știu să gestioneze astfel de crize sau situații tensionate sunt tocmai acei oameni care le arată tuturor câte pot ei și câte știu ei”.
Pe Ștefan Vâju îl puteți urmări pe LinkedIn.
Citește și:
Pilotul de haos (II). Cine conduce corabia?