Pilotul de haos (III). Mihai Stănescu: Ne dorim lideri eroi, dar suntem gata să intrăm în dezacord cu ei, atunci când soluțiile lor sunt și ele eroice
Sursa foto: Pixabay.com
Așa cum am anunțat în episodul precedent, astăzi dăm start seriei de articole cu reprezentanți ai mediului de business sau organizațional. Primul intervievat cu care am discutat pe tema “Pilotul de haos” este Mihai Stănescu, unul dintre cei mai respectați coach din România.
Cum ai defini noțiunea de “haos” într-o organizație, indiferent de natura ei?
Termenii ”haos” și ”organizație” sunt, la prima vedere, antagonici. Orice organizație este… organizată! De aceea, mințile luminate care și-au făcut un nume în observarea și intervenția în organizații folosesc noțiunea de ”haos aparent”. Iar acest haos aparent este ușor observabil, folosind un criteriu simplu de evaluare: timpul în care se modifică prioritățile organizației. Organizațiile care își modifică rapid prioritățile – în special cele de ordin strategic – se confruntă, cel mai adesea, cu o destabilizare a organizării inițiale.
Trecând către practică, haosul este abordat nu dintr-o perspectivă de ”criză”, ci din una de ”dezvoltare”. De altfel, dezvoltarea organizațională este, în fapt, singurul instrument strategic de prevenție a haosului aparent. Ca oameni care au misiunea de a capacita manageri pentru a obține rezultate foarte bune în activitate, ne propunem cu fiecare proiect să ajutăm organizațiile să investească preventiv ținerea haosului la distanță. Adică să se dezvolte. La nivel de competențe, abilități și cunoștiințe.
Cum ai descrie relația dintre haos și Leadership?
Relația dintre haos și conducerea de oameni este una bine fixată în mentalul organizațiilor. Majoritatea se așteaptă ca ”cei mai buni” să facă un pas în față și să re-ordoneze dezordinea. Adică așteaptă niște ”eroi” ai vremurilor noastre, care să descindă în marea dezordine creată de circumstanțe schimbătoare și, prin câteva directive clare, să restabilească relativa siguranță în care trăiau până atunci. De-a lungul multor ani de coaching și facilitare organizațională cu echipe de management, am observat un lucru amuzant: mai toți ne dorim lideri eroi, dar suntem gata aproape de fiecare dată să intrăm în dezacord cu ei, atunci când soluțiile lor sunt și ele eroice. Greu de implementat. Stresante. Riscante. Etc.
O minoritate aproape insignifiantă se situează practic la polul opus al reacției față de haosul aparent, alegând să îl considere o nouă ordine care răsare din cea veche, chiar în momentele în care este nevoie de ea. Acest tip de perceptie a dinamicii organizaționale este unul profund sistemic. Am întâlnit câțiva lideri care privesc lucrurile în acest fel. Și de fiecare dată i-am felicitat și le-am oferit ajutorul nostru.
Care sunt principalele responsabilități ale unui lider pe timp de criză?
În primul rând, un lider este obligat să discute și să clarifice misiunea organizației. Am întâlnit multe organizații – business-uri private, asociații non-profit și chiar organizații de stat – în care misiunea a devenit, cu timpul, complet depășită de vremuri. Iar dacă oamenii care fac parte din aceste organizații nu au o misiune comună, împărtășită, rezultatele tind să dispară cu rapiditate.
În al doilea rând, în situații de haos aparent este nevoie de întărirea atât a structurii organizaționale, cât și a sentimentului de apartenență la echipele existente deja. Aici, liderii organizației pot avea un impact semnificativ, pozitiv (dacă fac asta) sau negativ (dacă evită să se implice).
În al treilea rând, responsabilitatea liderului este, din nou, să dezvolte competențele folosite de oamenii din organizație pentru a-și atinge rezultatele.
Care sunt principalele abilități de care un lider trebuie să dea dovadă pe timp de criză?
Cred că cea mai importantă calitate a unui lider este echilibrul. În special cel emoțional. De aceea, abilitatea de a gândi lucid, de a desena variante de soluții este una pe care aș alege să o cultiv în mai toți liderii. Apoi, întregul set de abilități care țin de delegarea corectă a responsabilităților și de asamblarea rapidă de echipe eficiente. Și nu în ultimul rând, capacitatea de a menține direcția, indiferent de energiile care tind să devieze organizația de pe traiectul sau către împlinirea misiunii.
Cum se poate evidenția un lider?
Prin calm, conștiința extinsă, înțelegere corectă a ceea ce se întâmplă. Prin a se reconecta cu oamenii, în special cu cei care ”vând” haosul aparent ca pe o criză din care este imposibil să ieșim. Și prin a fi constant în priorități. Acesta este, poate, cel mai important punct de diferențiere: întotdeauna vor exista mai multe direcții prioritare în viața oricărei organizații. Liderul bun va ști să le ordoneze și să le disemineze corespunzător, pentru a permite tuturor celor implicați să își asume responsabilitățile necesare.
Ce părere ai despre noțiunea de “pilot de haos”?
Mi se pare o expresie foarte potrivită pentru majoritatea organizațiilor care nu își setează corect și realist prioritățile. Sau pentru perioadele în care anumite organizații își pierd, realmente, capacitatea de a previziona, de a face planuri bazate pe predicții solide despre viitorul apropiat.
Mihai Stănescu este psiholog și antropolog, este coach și consultant din anul 2000.
Este fondatorul firmei RoCoach, în cadrul căreia oferă servicii de coaching și mentoring .
În 2007 și 2013 a primit premiul “Coach Of The Year”, ca recunoaștere atât a contribuției sale în creșterea notorietății coaching-ului în România, cât și a rezultatelor activității de coaching.