MENTORAMA. Rețete „universale” sau rețeta propriului business?
De-a lungul celor patru ani de mentorat de business, ori de câte ori am păşit într-o organizaţie, vorbele care mă întâmpinau erau: „la noi e altfel”, „la noi asta nu a funcţionat şi nu va funcţiona”, „metoda asta ne-a dat firma peste cap” etc. Aşa este. Modelele preluate de la prieteni, de pe alte pieţe, din cărţi, din cursurile de MBA şi de training nu au funcţionat bine pentru că nu există două businessuri identice.
Organizaţiile sunt ca nişte fiinţe umane. Drept urmare, ele trebuie diganosticate individual, abordate şi tratate individual. Nu se pot aplica niciodată soluţii, dacă nu ai un diagnostic corect. Acest lucru este valabil şi pentru om. Pentru mine, de exemplu, foarte multe sloganuri sau sfaturi ale lui Steve Jobs nu funcţionează pentru că nu mă identific cu ele sau nu se pliază pe personalitatea şi pe valorile mele. Poate şi pentru că vorbele lui sunt transformate în adevăruri absolute. Este simplu: nu mă regăsesc în ele. Eu funcţionez altfel, în felul meu, în ritmul meu, în stilul meu propriu de leadership şi bazat pe experienţele mele personale, bune şi rele.
Aşa e şi cu organizaţiile. Nu pot aplica o metodologie, un „template”, un model de business ad litteram pe afacerea mea, dacă acestea nu sunt croite pe nevoile şi pe resursele mele din interior. Şi, evident, pe realităţile şi specificul pieţei pe care activez. Dar pot construi propriul model de business şi metodologii croite pe nişte principii de business sănătoase cu propriile ingrediente. Astfel, afacerea mea va avea un „gust” unic, iar produsele mele se vor vinde mai bine.
De ce să alerg în parc la 6 dimineaţa? Fiindcă acesta este primul pas obligatoriu spre succes, aşa cum zic unii?! De fapt, eu urăsc să alerg prin parcuri, fără scop, dar, în schimb, îmi place să înot. Însă după ora 6 dimineaţa. Dacă te trezeşti forţat mult mai de dimineaţă nu înseamnă că vei fi şi mult mai productiv. Dacă nu e pe structura ta, acest lucru te poate obosi şi poate duce, dimpotrivă, la scăderea randamentului tău.
Nu am înţeles niciodată de ce antreprenorii preiau de la prieteni sau diletanţi tot ce este mai superficial sau neaplicabil în afacerile lor. Poate din necunoaştere, din neiformare, din teama de a crea ceva customizat, din teama de eşec sau din aceea de necunoscut. Ceva care NU este pliat pe businessul meu nu poate fi soluţia mea, nu una pe termen lung. Studiaţi-vă bine afacerea, rezonati cu oamenii din companie: Ce nu funcţionează? Ce resurse şi potenţial există? Cum funcţionaţi voi mai bine? Ce îi motivează pe oameni cel mai mult? Ce vi se potriveşte? Care sunt nevoile individuale de dezvoltare? Ghidați-vă după reţeta propriului business pentru ceea ce ştiţi să faceţi cel mai bine cu adevărat (core competence).
În toată cariera mea de CEO, dar şi în calitatea de business mentor, am construit zeci de modele de business în toate tipurile de organizaţii şi segmentele: 17 industrii diferite, B2B, retail, servicii şi producţie. Nu există două modele de business identice în tot acest parcurs. Exemplu: Fabryo este atât de customizat, încât felul în care funcționează compania nu poate fi replicat în nicio altă firmă producătoare de vopsele.
Așadar, nu luaţi sfaturile ad litteram şi nici metologiile care vi se servesc la cursuri. S-ar putea să nu vi se potrivească. În schimb, încercaţi să ascultaţi poveştile din companie şi de la oameni care au trecut deja prin ce treceţi voi. Luaţi de acolo principiile care vi se potrivesc şi bunele practici pe care le puteţi adapta nevoilor voastre. Fiecare dintre noi, în loc să vânăm soluţii „copy-paste”, mai bine am identifica propriul nostru mod de funcţionare. Pentru că acesta este modul cel mai eficient de a ne reinventa şi de a face performanţă.
Cu o carieră profesională de peste 36 de ani, Aliz Kosza (www.alizkosza.ro) este una dintre cele mai experimentate femei de business din România, care a condus timp de 25 de ani companii de top, precum Orkla Foods Romania, MOL Romania sau Fabryo Corporation, contribuind la modelarea și inovarea altor companii din 17 industrii diferite. Din 2012, este business mentor și strateg, transferând experiențe și principii de business antreprenorilor și managerilor care doresc să își reinventeze afacerea prin leadership, transformare organizațională, abordare pragmatică și eficiență a afacerii, bazate pe definirea și implementarea corectă a strategiilor integrate și pe construirea de modele de business sustenabile pe termen lung. Aliz este creatoarea brandului Conferințele Sufletul în business, ajuns acum în al treilea an de existență.