MENTORAMA. În strategia de business, scurtăturile se dovedesc a fi, cel mai adesea, fundături
Și, mai important, nu totul trebuie să se facă mai repede. Analiza unui business, definirea unei strategii, urmarea pașilor necesari pentru ca aceasta să aibă succes se fac în timp. Aici, timpul este cea mai importantă resursă. În această situație, se potrivește nu expresia „time is money”, ci „money is time”.
O strategie de business are nevoie de timp pentru a produce rezultate. De această dată, este vorba despre „graba strică treaba”. Mai exact, graba poate costa o mulțime de bani și poate duce chiar la faliment.
„Baghetele magice” se dovedesc mai mereu „bețe în roate”
În cei 4 ani de mentorat de business cu antreprenorii, am învățat că maturizarea în business vine în ritmul ei, în funcție de specificul și de oamenii din organizații, în funcție de profilul psihologic al antreprenorului, de capacitatea lui de a-și administra transformarea (atât la nivel personal, cât și la nivelul afacerii), în funcție de timpul necesar pentru conștientizarea concluziilor diagnozei de business și de procesare a noilor informații și a soluțiilor disponibile.
Nu există scurtături pentru lucrul bine făcut. Nu poți lua decizii strategice corecte și asumate pe loc. Nu poți modifica structuri și culturi organizaționale peste noapte și nici nu poți aduce inovații modelului de business peste weekend. Sau, mai precis, nu poți face aceste lucruri și repede, și bine. Vor ieși repede și prost (cu consecințe extrem de grave pentru compania ta) sau vor ieși bine și la timpul lor.
Însă când le spun aceste lucruri, toți au pregătit fie câte un articol scos de pe net al vreunui „guru” care rezolvă businessuri în 3,5 sau 7 pași, fie, iar asta se-ntâmplă și mai frecvent, îmi spun că un „prieten” le-a zis că a auzit că se poate „rezolva” în felul x, mult mai repede și mai bine decât utilizând clasica și îndelung verificata strategie de business.
Aceste „scurtături” se dovedesc însă a fi nu „baghete magice”, ci „bețe în roate”. Am cerut, de exemplu, unui client o hartă a proceselor. Și mi-a răspuns că o are deja făcută și, dacă mai e nevoie de ceva, o să „o rezolve” un profesor universitar care se pricepe. Am încercat să îi spun că acest proces nu se „rezolvă” cu un profesionist, oricât de mare ar fi el; că e nevoie să discuți cu oamenii, să urmărești activitățile reale și să identifici procesele-cheie din companie. Iar asta e o muncă de echipă și, relativ, de durată. Nu m-a ascultat.
Rezultatul este că nici după un an nu are o hartă a proceselor clară, iar acum, din această cauză, implementează soluții de IT de management al afacerii „în orb”, prin metoda „încercării”. Câți bani și cât timp a costat nerăbdarea de atunci! Și câți bani o să mai coste în continuare!
Timpul alocat gândirii este cel mai bine investit posibil
Printre cele mai mari provocări pe care le am cu antreprenorii se află TIMPUL necesar alocat explicării, pentru ca ei să conștientizeze și să înțeleagă de la bun început că, indiferent cât de bună ar fi strategia de pe hârtie, ideile sau planurile construite împreună, este nevoie de timp pentru ca lucrurile să se întâmple, de etape succesive care nu trebuie sărite, pentru ca rezultate le să apară. Procesul transformațional necesită timp. Și exact pentru acest lucru se pare că nu avem timp; nu avem timp să-l înțelegem.
Analiza unei diagnoze de business poate dura chiar luni de zile. Definirea unei strategii care să țină cont de specificul companiei respective poate dura, de asemenea, luni de zile. Pregătirea planului de implementare și a resurselor, la fel. Dar odată acestea finalizate, poți avea garanția că te vei bucura de rezultate.
Un alt exemplu ilustrativ pentru faptul că facem lucruri fără să le gândim și să le pregătim suficient înainte: mirajul online-ului. Mulți antreprenori cred că, de mâine, pot deschide un magazin online și banii vor curge. Se grăbesc să plătească like-uri pe Facebook și publicitate pe Google, însă ei nu sunt pregătiți aproape deloc. Nu au un portofoliu de produse echilibrat, de exemplu. Sau nu pot asigura distribuția la nivelul concurenței. Ori, cel mai adesea, nu au oameni pregătiți, care să ofere customer suport online rapid, eficient și profesionist. Și pentru că nu au răbdarea de a trece prin toate aceste etape, pentru că nu își dau timp de gândire, îmi spun: „Online-ul e o prostie. Am încercat și nu merge!”.
Think – do – assess. Asta e secvența obligatorie. Oamenii nu își dau timp nici pentru „think” și, frecvent, sar complet peste „assessment”. Și atunci, proiectele nici nu au cum să aibă rezultate: nu poți băga mașina în viteza a 5-a dintr-odată, fără să îți stabilești dinainte direcția; trebuie sa treci prin toate treptele de viteză, până să poți accelera și, de asemenea, trebuie să îți definești dinainte un traseu la care această viteză să se adapteze.
Rezultatele se obțin pas cu pas. Fiecare etapă este importantă. Cei care intră în proiecte de business mentoring au de învățat, de aceea, aceste lecții importante: „time is money” se aplică doar în vânzări sau în producție; în strategia de business, dimpotrivă, „money is time” este regula de aur. Pentru a ajunge la rezultate, ai nevoie de timp. Și mai ai nevoie să nu sari etapele. Pentru că, în strategia de business, scurtăturile se dovedesc a fi, de cele mai multe ori, fundături.
Despre Aliz Kosza:
După 37 de ani de carieră, peste 25 de ani de experiență în top management și 4 ani de mentorat de business în antreprenoriate românești, Aliz Kosza lansează un nou proiect dedicat în mod special antreprenorilor, dar și managerilor de top, care vor să își ducă businessul la maturitate și performanță de vârf: Business Mentoring House.
Aliz Kosza (www.alizkosza.ro) este una dintre cele mai experimentate femei de business din România, care a condus timp de 25 de ani companii de top, precum MOL România, Orkla Foods România sau Fabryo Corporation, contribuind la modelarea și inovarea altor companii din 18 industrii diferite.
De-a lungul carierei în business, a contribuit – încă din anii ’90 – la formarea și dezvoltarea comerțului modern din România și a construit branduri puternice, care sunt și azi în topul mărcilor din industriile pe care le reprezintă: Poiana, Tomi, Wiesana, Bunica, Ardealul, MOL, Savana.
Aliz Kosza a lăsat în urmă lideri și organizații care sunt etalon pe piața românească, dezvoltând modele de business și de leadership autentice, inovatoare și unice în România.
Din 2012, s-a retras din poziția de CEO și este business mentor și strateg, transferând experiențe și principii de business antreprenorilor și managerilor care doresc să își reinventeze afacerea prin leadership, transformare organizațională, abordare pragmatică și eficientă a afacerii, bazate pe definirea și implementarea corectă a strategiilor integrate și pe construirea de modele de business sustenabile pe termen lung. Aliz este creatoarea brandului Conferințele Sufletul în business, ajuns acum în al patrulea an de existență.