Greul abia începe. Sau nu?
Photo by Chris Montgomery on Unsplash
Dacă ai ales să citești acest articol, este, probabil, pentru că și tu gândești la fel când te uiți la ce se întâmplă în jur: efectele pandemiei, semnalele economice alarmante, răsturnările atâtor obiceiuri și moduri de a munci și trăi.
Te întrebi, poate, dacă articolul îți va da dreptate. De fapt, ai prefera să citești un articol care nu îți dă dreptate, ci îți risipește temerile.
Îți propun, în schimb, 5 minute de lectură utilă din care să poți desprinde câteva idei despre cum să îți susții echipa să se adapteze și să reziste în perioada prelungită a pandemiei și crizei economice generate de aceasta.
La declanșarea pandemiei și a măsurilor de izolare socială în România, în martie 2020, mulți dintre noi ne-am imaginat că cele 2-3 luni vor trece repede și apoi ne vom relua munca și stilul de viată de-acolo de unde le-am lăsat. Jumătate de an mai târziu, e momentul să înțelegem că stilurile noastre de viață vor trebui ajustate pe termen mult mai lung. Din fericire, ultimele luni ne-au și învățat lucruri noi și utile despre adaptare. Putem să lucrăm și la distanță, asistați de tehnologie – chiar dacă ne lipsește contactul uman direct, față în față. Am descoperit hobby-uri și obiceiuri noi pe lângă casă și cu familiile, cu care petrecem mai mult timp. Ne-a intrat în reflex să luăm măsuri de protecție. Așadar, suntem pregătiți, cumva, pentru un sezon de toamnă-iarnă care va fi dificil.
Care ar putea să fie dificultățile? Iată câteva:
- Să ne menținem concentrarea, mobilizarea și productivitatea în condițiile în care, pentru aceia dintre noi care au muncă de birou, viața a devenit mult mai statică și interacțiunile cu colegii și partenerii s-au restrâns în mare parte la întrevederi pe platforme digitale.
- Să rămânem conectați la cercurile noastre de clienți, parteneri, colegi și prieteni în ciuda restricțiilor impuse de pandemie – conectarea socială profundă este cea care ne conferă satisfacția relațiilor, ne dă ocazia să fim empatici și să ne simțim înțeleși și apreciați.
- Să ne păstrăm competitivitatea, menținând atenția clienților noștri chiar dacă întâlnirile directe cu aceștia s-au redus sau au fost suspendate.
- Să găsim noi modalități de a genera valoare în companiile noastre, chiar și în condițiile economice care au afectat atât de multe domenii și companii.
RESPIRO – susține-ți echipa!
Lucrând cu multe echipe și lideri din mai multe industrii, am observat în ultimele luni că presiunea schimbărilor, ritmul de muncă accelerat care presupune multe ore de conectare în fața laptopurilor (ore, în mare măsură, statice), evoluțiile neașteptate ale business-urilor și incertitudinile lasă o amprentă grea asupra oamenilor. Oboseală, reducerea entuziasmului, agitație.
Îți propun, așadar, să creezi noi obiceiuri în echipă. Ce-ar fi dacă periodic echipa ta s-ar ”întruni” fără nici un obiectiv, fără agendă, în modul cel mai relaxat și informal posibil? Gândește-te cât de multe sunt ședințele și întrunirile online, ce lungi liste de emailuri și mesaje se adună în inbox-urile tuturor, cât de solicitante sunt schimbările. Echipa ta merită un RESPIRO.
Am văzut în aceste ultime luni echipe și comunități creative care au organizat întâlniri online neobișnuite: serate muzicale, petreceri de tip cocktail, sărbătoriri de zile de naștere, petreceri-surpriză. Toate acestea la distanță, online. De curând am admirat chiar și un cros organizat în România cu toate regulile distanțării sociale: fiecare alergător, înscris într-o aplicație digitală, și-a ales locul și partenerul cu care să alerge pentru cauza pe care o susține și a parcurs numărul de kilometri regulamentar, trimițând mărturii video. S-a întâmplat la Bucharest Family & 10K. Acestea sunt doar câteva exemple din care te poți inspira.
Cum ar arăta evenimentele speciale ale echipei tale? Începe de la oricare idee ce ar putea să le placă – poate fi doar muzică sau o veste bună. Nu combina cu treburi de birou, păstrează discuția în zona de familie, aspecte de viață personală, descoperiri proprii recente, lecturi interesante. Utilizează umorul, nu utiliza reguli sau restricții. Apoi, invită-ți coechipierii să contribuie și ei cu ideile lor la ”ritualurile” informale.
Evenimentele de echipă de acest fel sunt despre conectare profundă, despre a da oamenilor ocazia să fie împreună, să fie ei înșiși, să se relaxeze, să se bucure. Și, de ce nu, să povestească despre greutățile proprii și să sărbătorească reușitele – un alt lucru pe care nu îl facem suficient, deși ar trebui, mai ales în această perioadă, să îl facem chiar mai des pentru a ne menține motivația, energia și entuziasmul.