Efectul butterfly. Priorități personale și profesionale în vreme de criză
De ce este nevoie să restabilim priorități în timp de criză?
Este un an atipic. Poate am stabilit priorități anuale și trimestriale, la nivel personal, cât și profesional, ca în alți ani, dar situația nu reconfirmă progresul potrivit previziunilor. Este timpul să recalibrăm prioritățile și așteptările pentru a ne păstra realismul în activitatea desfășurată. Mai mult chiar, restabilirea unor noi priorități personale și profesionale poate fi cheia spre echilibru, mai ales că obiectivele se schimbă în funcție de noile priorități.
Crizele, parte din viața noastră
Toți avem crize în viața personală și/ sau profesională, indiferent de statut. Angajații și angajatorii, antreprenorii la început de drum, în serie sau de succes, firme mici, abia înființate, precum și giganții internaționali au parte de crize în existența lor. Sunt, pe de o parte, crize interne, care țin de obiectul de activitate, de nivelul de maturitate al produselor și serviciilor create și, pe de altă parte, de contextul macroeconomic.
Globalizarea, adoptată cu toată deschiderea de unii sau hulită de alții, a făcut ca tot ceea ce se întâmplă într-un colț al lumii să aibă impact, să genereze consecințe peste tot, în mod accelerat. Vorbim de cunoscutul efect butterfly, dar amplificat de tehnologie și interdependența în care coexistăm, oameni și afaceri din orice colț al lumii.
Ce facem concret?
Ar fi bine să ne reamintim rolul nostru, individual, indiferent de poziția pe care o ocupăm în cadrul afacerii în care activăm, să recapitulăm care este plus valoarea pe care tipul de servicii și/sau o furnizează societății.
De multe ori, acele obiective stabilite anual, oricât de realiste au părut inițial, își pierd relevanța în funcție de situațiile neprevăzute prin care trecem.
Sub acțiunea imprevizibilului, sunt trei variante de reacție, așa cum le văd în mediul de afaceri autohton, cel puțin:
- ignorarea noii realități, în speranța că totul va trece de la sine și se va reveni la ”normalitate” (acea normalitate care oricum nu ne plăcea, dar care acum este reevaluată);
- păstrarea cu îndârjire a obiectivelor stabilite, abandonarea și/sau ajustarea acestora fiind considerate un semn de slăbiciune;
- remodelarea obiectivelor, păstrând în același timp vie viziunea, schimbând radical, din temelie, paradigma în care se desfășoară activitatea.
Toate exemplele de succes, atât din literatura de specialitate, studiile de caz, precum și realitatea cotidiană a companiilor care au rezistat presiunilor din perioada de criză (indiferent de natura ei) vorbesc despre reinventare, despre schimbări radicale, adaptate nevoilor în transformare a oamenilor și societăților din aceste momente de criză.
Pare extenuant să faci schimbări radicale după schimbări? Nu și pentru companiile și oamenii care au în ADN-ul lor acest tip de gândire. La sfârșitul zilei, contează viziunea și, dacă nu te cramponezi de mijloacele prestabilite, vei putea să îți îndeplinești menirea. Depinde foarte mult de modalitatea în care te raportezi priorităților.
Stabilirea priorităților – reset
În noua paradigmă, plecăm desigur de la ce știm deja, așa că stabilirea priorităților în acest moment, ar fi bine să ia în considerare:
- Anihilarea amenințării demografice prin transformarea digitală.
Ce costă mai mult: transformarea digitală sau lipsa acesteia?
De la firmele la început de drum până la giganții lumii, sunt reale probleme în ceea ce privește recrutarea pentru simplul motiv că nu mai sunt oameni specializați corespunzător care să poată fi cooptați în echipe indiferent de beneficiile pe care oamenii de HR le gândesc. Atitudinea tinerilor dă reale bătăi de cap angajatorilor. Eforturile uriașe făcute se lovesc de o altfel de mentalitate pe care generația mea, cu toată deschiderea, nu o poate înțelege. Sunt job-uri în care pur și simplu nu se poate oferi flexibilitatea pe care angajații tineri o solicită. Personal, nu sunt convinsă că lucrurile se vor schimba prea curând. Așa că, da, este nevoie de transformarea digitală a tuturor proceselor interne și externe. Soluțiile încep să fie disponibile, important este să credem în ele, să le identificăm și pune efectiv în practică. Fie că suntem la început de drum, fie că avem o afacere stabilă sau foarte dezvoltată.
- Adoptarea autentică a nevoii de schimbare.
Pe de o parte, ne plângem de job-urile și acțiunile repetitive, de rutină, pe de altă parte, acum avem șansa să fim creativi în cel mai pur sens al cuvântului. Ce ne oprește din a redefini realitatea înconjurătoare? De a modela afacerea noastră, afacerea din care facem parte pentru a face loc schimbărilor profunde și care să aducă bunăstarea oamenilor și a companiilor? Dacă în realitate îți dorești schimbarea, stabilește ca prioritate un interval orar zilnic, săptămânal, în care să faceți ședințe de brainstorming și să lucrați la implementarea ideilor reieșite din acestea. Fără scuze și trageri de timp!
- Stabilirea și eliminarea fricilor
Află de ce îți este frică (personal și profesional) și cum poți depăși aceste obstacole. Se știe că frica atrage frică. Admitem sau nu, ne este frică de ceva, mereu de câte ceva. Cum ar fi să aflăm, fiecare dintre noi, de ce anume ne este frică? Este primul pas, acela al conștientizării, ceea ce conduce la rezolvarea situației în fapt. Cu cât eliminăm din aceste frici nebănuite, cu atât devenim mai stăpâni pe noi înșine și mai capabili să creștem. Elimină frica cea mai mare, apoi treci la următoarea frică mare și așa mai departe. Doar așa poți crește, te poți dezvolta și depăși obstacolele. Iar compania din care faci parte, echipa te va urma. Fă o prioritate din a depăși în primul rând obstacolele pe care singur(ă) ți le creezi.
- Ia decizii ferme, imediat.
Fără discuție nu este momentul să aștepți prea mult pentru a lua decizii îndrăznețe. Cea mai mare parte a deciziilor pe care le luăm sunt emotive, iraționale. Să fie vorba despre noroc atunci când unii reușesc să ia instant decizii inspirate? În realitate, conform lui Daniel Kahneman (autorul cărților Gândirea rapidă, gândirea lentă și Noise – Un defect al judecății umane) putem lua decizii emoționale bune, dacă ne-am antrenat anterior rațiunea în luarea deciziilor într-un anumit domeniu de activitate. Așadar, în aria noastră de expertiză putem știi cum să acționăm fără să stăm prea mult pe gânduri. Lucrurile se complică doar atunci când decidem (aparent rațional) în situații necunoscute pentru noi.
- Dezvoltarea personală și profesională prioritate 0
Pune-ți în agendă, ca prioritate 0, cunoașterea ta de sine, dezvoltarea personală și profesională, a creativității tale. Cum altfel poți depăși momentele neplăcute dacă nu te dezvolți în ritm cu lumea? Cu cât îți dezvolți mai mult abilitățile și capabilitățile din domeniul tău de activitate, cu atât poți depăși obstacolele care apar, poți gândi out of box în cât mai diverse contexte. Investește în tine, timp și resurse financiare, după un plan prestabilit, care ți se potrivește. Stabilește un număr de ore săptămânal, în care să înveți ceva nou, un număr de ore zilnic în care să citești o carte sau un material de bună calitate și respectă cu disciplină acest plan. Urmează cursuri prin care să descoperi lucruri noi sau măcar perspective noi despre ceea ce știi deja.
De multe ori, în viață, prioritățile ne sunt stabilite de ceilalți, de superiori, colegi, familie, prieteni. Momentele de criză ne lasă deseori descoperiți și constatăm că ne putem baza pe noi înșine și atât. Pentru că în aceste momente instinctul de conservare este mult mai puternic decât altruismul. Chiar și atunci când avem sprijin și ajutor, în cele din urmă tot de noi depinde cum reacționăm și cum depășim factorii de stres. Găsirea punctului de echilibru interior depinde de modalitatea în care suntem aliniați cu eul nostru, de modalitatea în care facem din noi înșine o prioritate în fiecare zi. Iar afacerile din care facem parte pot crește în ritm cu noi. Își pot găsi echilibrul dacă echipa internă este în echilibru.
Să trecem cu bine peste provocări!
Photo by Green Chameleon on Unsplash