De la scop la impact. Cum comunică un lider autentic
De fiecare dată când un lider comunică, atât în fața angajaților, a partenerilor de afaceri sau mai mult, pe o scenă pentru un public numeros, are o mare responsabilitate, atât față de el cât și pentru audiența sa care, la rândul ei, are așteptări și își dorește să-i fie îndeplinite.
Iar prima așteptare este ca liderul să fie onest.
Aspectele specifice se pot schimba în funcție de context, dar rămân două idei centrale pe care un lider este important să se concentreze, pentru a-și pune în valoare autenticitatea naturală și vibrantă:
- 1. să fie pregătit
- 2. să dea dovadă de etică
1. Un lider autentic este pregătit
Pregătirea înseamnă că, atunci când comunică, leaderul a selectat un subiect adecvat publicului său, a adunat suficiente informații, le-a organizat într-un discurs logic și știe cum să le comunice.
O mare parte din pregătire constă în organizare
Aceasta implică pașii sau punctele care conduc ideile spre o concluzie. Orice subiect poate cuprinde o multitudine de informații însă conținutul trebuie să fie firesc gestionat de către vorbitor și ușor de digerat de către audiență.
Așadar, identifică mesajul pe care vrei să îl transmiți și oferă publicului indicii. Dacă îl duci din punctul A în punctul B ușor, firesc, logic, vei fi apreciat iar mesajul tău poate fi urmărit. Comunicarea necesită pregătire și nu prea e loc de improvizație!
Un lider autentic comunică clar
Probabil ai avut experiența nefericită de a asculta pe cineva care comunica vag și rătăcit. Nu uita că o parte din pregătire se află în claritate. Dacă mesajul rău este neclar, publicul va pierde interesul și te va sancționa, punând capăt comunicării eficiente. Oricum nimeni nu va asculta 100% ce spui, pentru că mintea umană se gândește la evenimente din trecut sau face proiecții pentru viitor. De tine depinde ca mesajul să fie cât mai bine asimilat de public.
Interesant este că claritatea începe cu comunicarea intrapersonală, a ta cu tine însuți: este important să ai o idee clară despre ce vrei să spui înainte de a o transmite clar altcuiva. La nivel interpersonal, claritatea implică alegerea cuvintelor și expresiilor dar si felul cum rostești cuvintele. Tonul monoton al vocii sau poticnirea în anumite cuvinte sau fraze ori abuzul de cuvinte jargon dăunează clarității prezentării.
Comunicatorul pregătit este concis
Cu alte cuvinte, scurt și la obiect. În plus, punctul tău de vedere trebuie sprijinit cu dovezi clare (mai ales dacă ai un discurs argumentativ). Ar putea fi tentant să arăți cât de multe știi, încorporând diverse informații, dar riști să fii plictisitor, confuz sau să obosești publicul.
O bună comunicare în afaceri nu se pierde în cuvinte. A fi concis implică și faptul că vorbtorul este atent la constrângerile de timp. De cate ori ai ascultat pe cineva care spune: „în încheiere” doar pentru a continua să vorbească ce pare a fi pentru totdeauna? La câte întâlniri și conferințe unde speakerii au depășit timpul alocat ai participat? Temporizează-te și asigură-te că trimiți mesajul în numărul de minute allocate!
2. Un lider autentic este etic
Etica este al doilea fundament al Comunicării unui lider și se referă la un set de principii sau reguli de conduită corecte. Acestea îi clădesc caracterul și are reputația că face ce e drept.
Un lider autentic comunică egal cu toată lumea
În afaceri vei comunica adesea persoanelor cu anumite calificări, diferite de ale tale. Asta nu înseamnă că trebuie să eviți terminologia caracteristică domeniului tău, ci să unifici publicul, folosind termeni și idei accesibile tuturor ascultătorilor mesajului.
Comunicatorul etic este respectuos față de cei cărora se adresează
Oamenii sunt influențați de emoții și de logică. Cei mai mulți dintre noi au văzut, probabil, o audiență manipulată de un „cult al personalității” iar efectul nu a fost cel dorit de către vorbitor.
Respect înseamnă și să comunici cu pasiune și entuziasm. Cu greu te poți aștepta ca audiența să aibă grijă de mesajul tău dacă tu nu arăți că te interesează. A face acest lucru, de fapt, arată respectul pentru timpul și inteligența celor care te ascultă.
Comunicatorul etic este demn de încredere
Încrederea este o componentă cheie în comunicare și acest lucru este valabil mai ales în afaceri.
În calitate de consumator, ai alege să cumperi mărfuri de la o companie care nu e de încredere? Ai angaja pe cineva în care nu ai încredere? Obiectivul tău este să construiești o relație sănătoasă cu cei cărora te adresezi și, pentru ca acest lucru să se întâmple, trebuie să le arătați de ce pot avea încredere în tine și că le oferi informații credibile.
Deseori sunt întrebată dacă e bine să oferi exemple din experiența personală. Recomand acest lucru însă doar dacă are legătură cu subiectul în discuție. În plus, publicul se va aștepta ca ceea ce spui să fie adevărul, așa cum l-ai trait și cum îl înțelegi. Este o dovadă în plus că nu vorbești din cărți pentru a-ți demonstra punctul de vedere și că ți-ai făcut temele.
Fiind vrednic de încredere, ai câștigat publicul! Iar dacă ți se adresează o întrebare la care nu știi răspunsul, recunoaște! În fond, nu le poți ști pe toate iar audiența îți va aprecia sinceritatea în loc să te vadă cum te poticnești într-un răspuns!
Regula de aur
Întotdeauna, amintește-ți „regula de aur”, care spune să îi tratezi pe alții așa cum ai dori să fii tratat. În multele sale forme, ea încorporează bunăvoința, cooperarea și reciprocitatea de interese.
Iar cea mai mare provocare este să devii mesajul tău, în care să integrezi tot ce faci, spui și gândești. Să comunici autentic înseamnă, până la urmă, să informezi, să motivezi și să-i inspiri pe cei din jurul tău.
Este drumul de la Scop la Impact.