Cum să gestionezi eficient o echipă aflată în telemuncă
Chiar dacă guvernul continuă să relaxeze măsurile care vizau limitarea răspândirii infecţiei cu noul coronavirus, pe fondul numărului mai mic de infectări, multe companii au încă echipe care lucrează în sistem de telemuncă, adică de acasă. Pentru mulţi angajaţi, acest sistem comportă unele avantaje, cum ar fi eliminarea timpului pierdut în trafic sau în mijloacele de transport în comun şi mai multă flexibilitate în ceea ce priveşte modalitatea de îndeplinire a sarcinilor de serviciu. Pe de altă parte, pentru mulţi manageri, gestionarea unei echipe care lucrează la distanţă nu este o sarcină deloc uşoară. Dacă şi tu te afli într-o astfel de situaţie, iată câteva principii care te pot ghida.
Baza tehnică
Una dintre principalele dificultăţi ale managerilor care gestionează echipe care lucrează la distanţă se referă la echipamentul tehnic necesar îndeplinirii atribuţiilor. Pentru a te asigura că fiecare membru al echipei este în poziţia de a-şi face bine treaba şi de a fi productiv, asigură-te că au toţi echipamentele necesare. Dacă firma nu are posibilitatea de a cumpăra laptopuri noi sau alte echipamente necesare angajaţilor, este de luat în considerare un credit pentru companii, mai ales în contextul în care flexibilitatea a devenit un aspect foarte important pentru un număr considerabil de persoane. Aşadar, chiar şi în perioada post-pandemie, este de aşteptat ca o parte din personal să lucreze în sistem de telemuncă.
Expune clar aşteptările
Gestionarea eficientă a oricărei echipe, fie că lucrează la distanță sau la sediu, începe cu stabilirea unor așteptări clare. Deși este firesc ca fiecare persoană să aibă responsabilități individuale pe baza rolului său, întreaga echipă are nevoie de un set de îndrumări care să o ajute să funcţioneze coerent. O expunere clară a valorilor companiei şi a obiectivelor sale ajută fiecare angajat să acționeze corect și, mai important, să înțeleagă de ce trebuie să procedeze într-o anumită manieră. Mai mult decât atât, în momentul în care au la îndemână un cod de procedură şi de valori, angajaţii pot lua mai multe decizii singuri, fără să aibă nevoie de un manager.
Angajează persoanele potrivite
Dacă este nevoie să aduci oameni noi în echipă, asigură-te că sunt persoanele potrivite şi că se pot adapta uşor la sistemul de telemuncă. Ce înseamnă asta? Înseamnă să privilegiezi în cadrul interviului persoanele care dau dovadă de independenţă decizională, cărora nu le este teamă să ia hotărâri, în cadrul atribuţiilor lor, evident, şi care se pot organiza singuri. Asta presupune că îşi pot gestiona eficient timpul şi că îşi pot stabili priorităţile, fără să fie nevoie de implicarea unui superior ierarhic. Asta te va ajuta pe tine, ca manager, dar va ajuta şi echipa ca întreg.
Încrederea este esenţială
Unii manageri au tendinţa de a controla mai mult angajaţii aflaţi în telemuncă şi riscă să intre pe terenul minat al micromanagementului, ceea ce afectează foarte mult echipa. Cea mai bună politică este să ai încredere până la proba contrarie. În definitiv, este mai puţin relevant pentru tine dacă un angajat îşi începe programul cu o oră mai târziu, atât timp cât respectă termenele stabilite şi face o treabă bună. În plus, încrederea uneşte echipa şi stimulează respectul de sine al angajatului, ceea ce se traduce într-o productivitate mai bună.
O echipă… chiar şi la distanţă
În absenţa socializării faţă în faţă, este recomandat ca, din când în când, să mai organizaţi şedinţe informale, nu ca să vorbiţi despre job, ci ca să împărtăşiţi unele experienţe, chiar dacă sunt legate de locul de muncă sau de viaţa personală a angajaţilor. Aceste mici reuniuni informale, chiar dacă nu ţin loc de ieşit la bere după serviciu, ajută la menţinerea unei atmosfere colegiale şi a integrităţii echipei.
Gestionarea unei echipe în telemuncă poate fi o provocare, dar printr-o comunicare eficientă şi câteva măsuri menite să vină în sprijinul angajaţilor, poate fi un nou model de succes.
Sursă foto: Pexels.com