Cum poți scăpa de teama față de șeful tău?
Pentru fiecare dintre angajații entuziasmați, care nu ratează nicio ocazie de a le reaminti șefilor de existența lor, există o mulțime de angajați fricoși care fac tot ce pot pentru a evita o atenție sau o judecată nedorită din partea conducerii.
Dacă faceți parte din această categorie, probabil că ați învățat arta de a părea mereu ocupați pentru a evita conversația cu șeful, de a memora programul șefului pentru a evita întâlnirile cu acesta și de a învăța care este cea mai bună metodă pentru îndeplinirea sarcinilor într-un mod care nu ridică probleme și vă ferește de experiența cea mai îngrozitoare a tuturor: să fie chemați în biroul șefului.
Din ce cauză atât de mulți oameni se tem de angajatorii lor? Este cumva locul de muncă modern dominat de tirani machiavelici?
Probabil că nu. Datele arată că oricare ar fi personalitatea șefului, aceasta este irelevantă pentru acest tip de anxietate. De fapt, 1 din 4 oameni se tem să nu fie strigați de către superiorul lor, indiferent de comportamentul acestuia din trecut.
Din păcate, frica este reală. Este incomodă și, adesea, vă împiedică să vă asumați anumite riscuri creative, care vă pot ajuta atât pe voi, cât și pe angajatorul vostru să vă dezvoltați.
Deci, ce puteți face pentru a vă depăși această teamă și pentru a vă atinge întregul potențial? Iată câteva idei.
Realizați faptul că nu este vorba doar despre voi
O pacientă mi-a spus că, de ani de zile, a fost în agonie de fiecare dată când a avut o întâlnire de afaceri sau o videoconferință și s-a exprimat greșit. După ce s-a căsătorit cu directorul executiv al unei firme de telecomunicații, și-a dat seama că problema era de fapt universală. Acesta venea acasă de la muncă îngrijorându-se în legătură cu un comentariu pe care l-a făcut unui investitor sau dacă a judecat greșit o decizie importantă. Temerile sale nu au fost niciodată legate de greșelile minore ale angajaților săi.
Gândiți-vă: nu vă pierdeți somnul datorită greșelilor făcute astăzi de subalternii voștri, nu-i așa? La fel se întâmplă și cu șeful vostru. Acesta este adesea mai concentrat asupra proiectelor mari decât asupra greșelilor voastre.
Vedeți lucrurile așa cum sunt ele cu adevărat
Nu puteți schimba ceea ce nu cunoașteți. Din acest motiv, este crucial să vă verificați și să acordați atenție gândurilor bazate pe frică. Fiți cinstiți cu voi înșivă: Frica pe care o simțiți față de șeful vostru este bazată pe o experiență reala de lucru sau de viață din trecut? Este vorba chiar despre această persoană?
În cele mai multe cazuri, această teamă are foarte puțin de-a face cu șeful vostru. Ea poate fi legată, de exemplu, de gândul concedierii. Acest gând vă poate influența interacțiunile cu șeful, în special atunci când nu aveți curaj să-i vorbiți deoarece a apărut o problemă la locul de muncă.
De aceea este foarte important să ajungeți la adevărata cauză a fricii. O modalitate creativă de a face acest lucru este prin intermediul scrisului. Faceți o listă a fricilor voastre și a ceea ce vă pot transmite ele. Veți afla multe lucruri – și poate chiar veți descoperi că nu sunt atât de înfricoșătoare.
Umanizați-vă șeful
Pentru cei mai mulți dintre noi, vor exista momente în care șeful este dezagreabil sau ne tratează cu mai puțin respect decât considerăm noi că merităm. În unele dintre aceste cazuri, reacția poate fi justificată, dar, de cele mai multe ori, comportamentul acestuia este efectul secundar al altui lucru care i s-a întâmplat în viață. Mai mult decât orice, este important să realizăm că aproape nimic de la locul de muncă nu este cu adevărat personal.
Întrebați-vă dacă modul în care vă tratează șeful este un mod pe care l-ați mai văzut în comportamentul său și în altă parte. Analizând și acest aspect, veți realiza că nu este vorba despre voi.
Dacă ați făcut acest lucru și chiar simțiți că șeful are ceva cu voi, vorbiți cu el astfel încât să aibă ocazia să se conecteze cu voi. De exemplu: „Cred că pot face ceva pentru a fi un angajat mai puternic. Putem să programăm o întâlnire pentru a discuta cum aș putea să fiu un angajat mai bun?” Este un pas imens (și înfricoșător), dar are rezultate fructuoase.
Fiți de neînlocuit
Poate că cel mai bun mod de a vă depăși frica de șeful vostru este să construiți o relație mai apropiată cu el – să ajungeți la punctul în care știți că sunteți de neînlocuit. Acest lucru nu trebuie să vină prin vorbe, ci prin acțiune. Și asta nu înseamnă neapărat să stați la birou până târziu sau să lucrați în weekend.
Angajații de succes acordă atenție priorităților și punctelor sensibile ale șefului lor și se oferă în mod constant să preia proiecte secundare – proiecte la care șeful s-ar putea să nu se fi gândit inițial – pentru a îmbunătăți un anumit proces sau pentru a ușura volumul de muncă.
Cum puteți face acest lucru? Să fiți proactivi. Să anticipați circumstanțele sau proiectele care pot prezenta provocări în viitorul apropiat. Să anticipați obiectivele, prioritățile și, cel mai important, problemele care pot apărea. Capacitatea de a identifica problemele înainte ca acestea să apară este esențială pentru a deveni un angajat de neînlocuit. În acest mod, va scădea și frica.
Creați-vă o identitate profesională
Suntem condiționați de la o vârstă fragedă să căutăm acceptarea de la colegii noștri. De aceea, există și teama de a nu fi plăcuți. Este esențial să ne creăm o personalitate profesionistă pe măsură ce evoluăm în cariera noastră. Abilitatea de a face o distincție între cine sunteți în viața socială și cine sunteți în viața profesională vă permite să vă compartimentați temerile.
Acordați-vă timp pentru a vă imagina cine vreți să fiți în viața profesională și angajați-vă în onorarea acestei viziuni. Odată ce ați determinat cine vreți să fiți din punct de vedere profesional, evaluați și alte aspecte ale vieții voastre la locul de muncă, care ar trebui să se schimbe.
Indiferent dacă teama voastră apare ca răspuns la critici sau în anticiparea acestora, frica de șeful vostru este incredibil de dăunătoare pentru performanța voastră la locul de muncă. Singura modalitate de a trece peste această frică este să clarificați care sunt adevăratele cauze; conștientizarea este un mecanism puternic care poate aduce schimbarea. Frica este de fapt o invitație pentru creșterea personală. Învățați să vă depășiți nesiguranța, astfel încât să vă puteți concentra pe ceea ce contează pentru angajatorul vostru și pentru propria evoluție profesională.