Comunicarea în era Covid 19: Respect, corectitudine, concizie, adevăr, responsabilitate. Toate sunt vitale!
Sursa foto: Pixabay.com
”La vremuri neobișnuite, măsuri neobișnuite!” așa aș începe aceste rânduri.
COVID-19 ne va transforma pe toți, a și facut-o, dar încă nu s-au ales apele, la nivelul nostru, al reacțiilor umane. Avem tendința de a pune la îndoială și de a lua în derâdere orice regulă care ne scoate din zona de confort. Comentăm defavorabil orice decizie oficială, numai pentru a avea iluzia că ”am comentat”. Aruncăm în derizoriu orice noțiune.
Acum, mai mult decât oricând, este nevoie să facem o schimbare de mindset. Insist asupra acestui aspect, pentru că, se știe, singura constantă este schimbarea, văzută ca proces continuu. Este esențial să înțelegem importanța schimbărilor de mentalitate și să punem accentul pe dezvoltarea unei comunicări transparente și ușor de înțeles de către toate părțile implicate. Abordarea corectă a spiritului antreprenorial, văzut ca un ansamblu de factori cheie, poate să facă diferența dacă înțelegem importanța comunicării, atât în interiorul firmei, între angajați, cât și la exterior, în relația pe care antreprenorul trebuie sa o aibă cu mediul online.
Traversăm o perioadă extrem de sensibilă când ”exterior” a devenit echivalent cu ”online”. Realitatea socială a momentului face ca alăturarea celor doi termeni, ”exterior” și ”online”, să devină un element cotidian.
Schimbarea de mindset în comunicare, la nivel antreprenorial, este esența momentului.
Online-ul a devenit canal unic de comunicare și conștientizarea acestei abordări trebuie să genereze și o atitudine profund responsabilă. Să conștientizăm că superficialitatea, lipsa de respect pentru ideile transmise prin online pot avea consecințe neașteptate. Să ne asumăm faptul că exprimarea online nu trebuie să devină un debușeu, o gaură neagră în care putem arunca orice, oricând. Să reținem că online-ul nu uită și nu iartă.
Conduita relațiilor online trebuie să devină mai conștientă de efectul de bumerang care este definitoriu. Acest efect ne poate afecta pe toți, angajați, angajatori, antreprenori, freelanceri.
Este oare cazul să formulăm noi reguli, să le dăm un ambalaj mai țipător, să folosim cuvinte dure, cu aspect de sentință, să le comunicăm ca și cum am fi niște guru ai mediului online? Dimpotrivă. Nimic din toate acestea. Comunicarea online, la orice nivel ierarhic instituțional sau public, trebuie să revină la regulile bunului simț. Respect, corectitudine, concizie, adevăr, responsabilitate – iată noțiuni cheie care trebuie să se regăsească în orice comunicare online.
Un mindset antreprenorial care vrea să răzbată prin aceste momente sensibile trebuie să facă apel la aptitudinile și atitudinile specifice competenței reale, să renunțe la beneficiile aparente ale senzaționalului de moment.
Valorificarea responsabilă a instrumentelor din spațiul online trebuie să devină un element fundamental în conduita antreprenorială. Lumea, în general, și lumea afacerilor, în particular, formează un tandem aflat mereu în schimbare. Social media și rețelele de socializare sunt uneltele de bază cu care putem să lucrăm în aceste momente. Să învățam să folosim cu responsabilitate și înțelepciune spațiul virtual. Este vital.