Cine are nevoie de un coach pentru comunicare?
Foto: Dana Russu
Vine un moment în viața fiecărei persoane când trebuie să își recunoască propriile limitări. Pentru mine, acel moment a fost acum câțiva ani, când, în mijlocul unei situații dificile la locul de muncă, mi-am dat seama că nu sunt la fel de rezilientă cum credeam anterior.
Deși deseori dorim să le oferim celorlați imaginea că putem „face totul” și putem „avea totul” (în special la locul de muncă), din când în când vine un moment în care sucombăm. Am crezut naiv că situația poate fi inversată prin utilizarea unei comunicări clare și oneste cu șeful. Nu aveam habar că, pentru acea situație concretă, abilitatea care lipsea din cutia mea de instrumente nu era comunicarea, ci reziliența.
Dacă mi s-ar fi oferit ajutor concret, sub formă de coaching, cu cineva care putea înțelege și îmi putea oferi instrumente pentru a-mi construi reziliența, aș fi învățat atunci o abilitate foarte utilă. Dar, în acel context, această susținere nu a fost oferită. Nu puteam să vorbesc cu alți angajați, întrucât și ei se aflau în același loc. Nu puteam să vorbesc cu HR-ul, întrucât nu aveau pregătire pentru a trata astfel de probleme.
Și, din păcate, trebuie să recunoaștem că astfel de jocuri apar în organizații, și există șefi care nu își doresc ca oamenii din subordine să crească. Experiența a fost frustrantă și pentru mine, și este frustrantă pentru oricine nu mai vede o modalitate de a crește la locul de muncă. De cele mai multe ori, în astfel de situații, angajații își caută alt loc de muncă, întârind convigerea ca „oamenii nu părăsesc organizațiile, ci șefii”.
În situația respectivă eu am căutat suport în exterior organizației. Am descoperit coaching-ul și am avut șansa să îmi găsesc singură mentorii. Alături de ei am avut ocazia să îmi dezvolt noi abilități de comunicare și relaționare. Apoi drumul a mers firesc către formarea mea în coaching și în metoda E.S.P.E.R.E.
Din fericire, există și mulți manageri și departamente de resurse umane care investesc în oameni. Cea mai sigură metodă de a accesa programele este să comunici deschis cu managerul direct sau managerul de resurse umane și să declari că ești interesat de dezvoltarea ta personală și profesională.
Din experiența mea, îmbunătățirea sau rafinarea abilităților de comunicare și relaționare pot duce la o creștere imediată a performanței tale. Acesta este motivul pentru care sunt primele abilități pe care încep să le dezvolt în programele mele.
Antrenamentul în comunicare îi ajută pe angajați, la orice nivel, să facă următoarele:
- Să vorbească cu încredere și să își exprime punctul de vedere, indiferent de situație;
- Să își exprime ideile cu claritate, într-o manieră ușor de înțeles de cei din jur;
- Să înțeleagă limbajul corpului și să îl utilizeze eficient;
- Să asculte pentru a auzi cu adevărat ce au de spus cei din jur (ascultare activă);
- Să folosească eficient persuasiunea și argumentarea;
- Să rezolve eficace conflictele, care apar inerent în orice tip de organizație sau activitate.
Comunicarea este o nevoie relațională a ființei umane și eu cred că nu poate exista viață fără comunicare. Într-un fel sau altul toți avem nevoie să comunicăm. În opinia mea, comunicarea este un fel de a fi. De modul în care comunicăm depind relațiile de orice fel, atât în viața personală cât și în afaceri.
Dacă ne uităm în jurul nostru observăm cât de necesar este să putem comunica cu adevărat, în orice sferă a vieții: pentru a ne face cunoscute produsele și serviciile, pentru a face solicitări (de orice fel), pentru a ne exprima dorințele, pentru a relaționa și lista ar putea continua.
Toate acestea sunt forme de comunicare și sunt determinante pentru raportul dintre ceea ce ne dorim și ceea ce obținem.
“Toată lumea comunică’’ – este un mit
A vorbi nu înseamnă a comunica. Procesul de comunicare presupune mai mult decât simpla folosire a cuvintelor. Cuvântul comunicare este atât de mult prezent în jurul nostrum, fiind folosit foarte des, încât ne creează falsa impresie că, dacă vorbim comunicăm. Eu cred că lucrurile stau altfel și mă voi referi în continuare la definiția comunicării, pentru a da mai multă claritate acestui răspuns.
Definiția comunicării promovată prin intermediul metodei Espere, creată de Jacques Salome, spune că a comunica înseamnă a pune în comun, a împărtăși gânduri, idei, experiențe, emoții și trăiri. Dacă plecăm de la această definiție a comunicării, facem pași importanți spre a fi autentici și deschiși, invitându-i astfel și pe cei cu care relaționăm să aibă aceeași abordare.
Dorința mea este ca fiecare să își dezvolte abilitățile sale de comunciare și să aibă relații împlinite în orice sferă a vieții. Pentru mine este începutul dezvoltării și evoluției personale și pentru asta le mulțumesc mentorilor mei, iar pentru cei dornici să înceapă aventura, am pregătit un DAR: 12 reguli de comunicare pentru o viață mai frumoasă.
Dana Russu este Communication Coach cu 20 de ani experiență profesională în managementul vânzărilor, comunicare și relaționare, preocupată permanent de dezvoltarea oamenilor. Este trainer de comunicare și relaționare cu următoarele arii de expertiză: comunicarea asertivă, comunicarea relațională, dezvoltarea abilităților de vânzări, dezvoltarea abilităților de facilitare.
Dana are un titlul de MBA – dobândit la Westfälische Hochschule Geselnkirchen, Germania și Academia de Studii Economice – FABIZ, București, cu lucrarea științifică ’’Rolul Coachingului în organizații’’.