CEO-ul cere aceste 5 lucruri de la HR: adaptați-vă la noua realitate!
Prea multă văicăreală și prea puțină acțiune: aceasta poate fi o concluzie a vremurilor pe care le trăim, valabilă pentru o bună parte din activități. Dar nu pentru toți:
- Personalul medical și tot ce este în jurul său este într-o efervescență continuă de 1 an de zile. Au lăsat acasă familiile, prietenii, activitățile recreative, liniștea și siguranța personală și stau pe baricade în condiții de muncă la foc automat, cu riscuri, cu neajunsuri pe care sunt nevoiți să le suplinească cu ce au la îndemână … și nu se plâng, își văd de treabă, ne fac mândri de ei și datori să le mulțumim! … Cum ar fi dacă s-ar opri brusc ca să ceară un bonus sau o mărire de salariu?
- Personalul din învățământ este într-o continuă efervescență și el de 1 an de zile … unii mai ușor, alții mai greu se preocupă să se adapteze la noua realitate … mulți îi condamnă și îi pun la colț că nu o fac mai repede … probabil că cei ce fac asta sunt aceia care niciodată nu au cunoscut pe pielea lor greul transformării în condiții vitrege.
- Sunt antreprenori care și-au văzut afacerea de-o viață dărâmată de pandemie … și nu stau să strige ci, ignorând cearcănele care le ajung uneori până în mijlocul obrazului, muncesc să se reinventeze, să o ia de la zero așa cum au făcut-o și altă dată. Iar sumele câștigate la final de lună sunt – atenție – cu minus în față!
Există însă și categoria celor de la care auzi că: “nu mai pot să muncesc de acasă, m-am săturat”, “nu știu de când nu am mai ieșit la un film sau la un restaurant”, “ăștia de la muncă ne tot freacă și nu ne dau și nouă nimic în plus”, “idioții ăștia știu doar să pună restricții” … ei bine, ei sunt “drama” acestor vremuri, prin modul în care gândesc și pun problema.
Iar voi, manageri ai lor, țineți-vă bine: cu acești oameni va trebui să vă reinventați acum, pentru că pandemia ne va determina pe toți să ne schimbăm, mai devreme sau mai târziu, în măsură mai mică sau mai mare. Și cum veți face voi schimbarea cu aceste personaje?
Nu vreau să blamez aici indivizii / persoanele, oamenii din această a patra categorie ci SISTEMUL în care ei acționează: un sistem care îi ține DECONECTAȚI de realitate! Această deconectare îi face să privească doar în jurul lor și, în loc să înțeleagă că sunt parte din tot ce se întâmplă, se poziționează doar ca victime: victime ale traficului de pe străzi, victime ale lipsei de educație în școli pentru copiii lor, victime ale șefului care le dă prea multă bătaie de cap.
Cum ai munci astăzi dacă ai vedea legătura directă între cantitatea și calitatea muncii tale și ce pune pe masă familia ta la cină? Din păcate, această legătură a devenit foarte greu de identificat pentru prea mulți, iar rezultatele sunt cele de mai sus.
Iată de ce cred, inclusiv din interacțiunile mele cu executivii C-level, că este un moment prielnic pentru a-i reconecta pe angajați la realitate și a-i ajuta să înțeleagă că sunt parte din viață, nu victime ale acesteia! Și suntem cu toții aici!
Odată ce acești oameni vor putea să înțeleagă (din nou) că depindem unii de alții și suntem mult mai mult conectați decât prin salariu, bonus și cumpărături la mall și vor putea să-și identifice rolul de contribuție în acest sistem complex, abia atunci vor fi aliații potriviți, cei de care aveți nevoie pentru a vă adapta la noua realitate. Altfel … vor continua să viseze și veți avea de la ei contribuție pe măsura … viselor!
Rolul HR-ului în această situație este și va fi critic în sensul de a reuși să reconecteze oamenii la realitate și să-i aducă într-un mindset de contribuție la depășirea acestei situații critice pentru noi toți. Și iată 5 aspecte cheie, simple, practice, care pot accelera acest proces:
- Conectați-i la realitate prin acces direct la vocea clientului organizației voastre. Acest exercițiu este de bază, însă prea puțini îl fac. Cei cu care am avut ocazia să-l practicăm însă au cules beneficii enorme în procesul de adaptare / schimbare. O puteți face foarte simplu: invitați la voi clienți și angajați (din toate nivelurile!!!), facilitați-le discuții față în față pe varii subiecte – de la cum trec, ca oameni, prin această perioadă la cum s-au schimbat nevoile lor și cum poate business-ul vostru să-i sprijine mai bine. Le veți da șansa propriilor angajați să practice empatia pentru care le-ați cumpărat o tonă de cursuri și veți crea astfel o punte reală între clienți și oamenii voștri; veți avea, de asemenea, mesageri reali ai vocii clienților în organizația voastră care îi vor influența și pe alții.
- Creați un mediu de încredere: “ne unim forțele și ieșim cu bine din asta”, acesta să fie mesajul, însă real; cea mai mică minciună distruge chiar și o încredere dovedită în mulți ani de zile … așadar, nu mințiți. E mai sănătos un nu știu, e mai sănătos un nu pot, e mai sănătos un nu mi se dă voie, m-am înșelat, ai avut dreptate decât orice altă minciunică și joc de ego. Pare simplu, nu? Fiică-mea a spus că vrea să inventeze o bomboană care îți colorează limba când minți, pentru 24 ore. Aș vrea să știu câți suntem cu limba colorată în permanență …
- Setați un mediu sigur pentru schimbare. Organizațiile mari nu se pot schimba deodată, cu totul, atâta timp cât modelul țintă nu este cunoscut, însă pot crea mici insulițe ale schimbării, bine legate de realitatea din exterior și deconectate de vechile reguli și obiceiuri, pe care să le hrănească cu energie și resurse pentru a crea noi modele de funcționare care să răspundă mai bine nevoilor clienților. De aici se pot trage multe învățăminte ce pot fi apoi utilizate la scară largă pentru a direcționa întreaga organizație către noua realitate.
- Recreați apetitul pentru performanță. Oamenii vor să dea (performanță) și să primească ceva în schimb. Ceva care să le readucă încredere, bucurie, energie. Propuneți noi ținte de performanță, pe termen scurt (1 lună!) și folosiți gamification pentru a energiza echipele. Puteți chiar să-i provocați să-și propună premiile în avans și astfel veți fi mai aproape de gândurile lor. Micile bucurii (banii nu sunt în această categorie!), venite frecvent, îi vor ajuta să treacă mai ușor peste marea provocare a vremurilor.
- Învățați, experimentați și extindeți. Pentru a facilita identificarea și adoptarea de noi modele de lucru, gândirea critică este esențială: este necesar ca fiecare să poată să plece de la simplul “știu că nu știu nimic” și să decodeze noua realitate pentru a o putea înțelege. Creați timp și spațiu pentru asta în organizațiile voastre. Facilitați-le acest reset. Odată acceptat faptul că “nu știu nimic”, următorul pas natural este explorarea. Grupurile de explorare și discuție pot da o dinamică bună procesului de învățare; apoi, un spațiu de experimentare va ajuta la concluzionarea asupra ipotezelor formulate. Iar orice ipoteză confirmată poate apoi fi dusă în business pentru a ajuta la adaptarea la noua realitate (celebrul ciclu Plan, Do, Check, Act).
Așadar, înlocuiți văicăreala, că nu vă șade bine și dați curs unor inițiative prin care să implicați cât mai mulți dintre oamenii voștri să răspundă la întrebările:
- Cum este acum lumea din jurul meu?
- Cum pot contribui să trecem peste perioada aceasta cu bine?
- Care sunt astăzi nevoile clientului nostru și cum le putem satisface mai bine?
Pe măsură ce-i veți ține preocupați și încântați în acest mindset, îi veți ajuta în fapt să treacă mai ușor peste situație, să învețe din ea și să contribuie la adaptarea business-ului vostru la noua realitate.
Marius Stăvărache este co-fondator al companiei de consultanță Gemba Partners, specializată în servicii de consultanță în lean management (optimizarea proceselor) și în asistență Lean prin tehnici digitale.
Imagine de Gerd Altmann de la Pixabay