Cei 3 factori esențiali de luat în calcul la schimbarea jobului
Întotdeauna există riscul să ajungi într-un loc în care, chiar dacă ești plătit mai bine, nu ai o atmosferă plăcută de lucru, o echipă profesionistă sau într-o companie a cărei culturi organizaționale nu se potrivește cu propriile tale valori sau așteptări. De aceea, atunci când te gândești să îți schimbi jobul, ar trebui să cântărești cu atenție toate avantajele și dezavantajele, dar să iei în calcul și unii factori la care puțini se gândesc.
Situația de pe piața de muncă
În perioadele de criză, de exemplu, găsirea unui nou job poate fi un proces îndelungat, complicat și, adeseori, sortit eșecului. Pe de altă parte, în perioadele de boom economic, șansele de a găsi un loc de muncă mai bun, din toate punctele de vedere, sunt mult mai mari, având în vedere că firmele sunt mereu în căutare de angajați talentați, își fac planuri de expansiune și au resurse pentru a investi în aceste lucruri.
De exemplu, România, țara care a avut în ultimii ani cea mai mare creștere economică din întreaga Uniune Europeană, se confruntă acum cu o criză fără precedent a forței de muncă. Omul de afaceri Liviu Tudor, președinte și fondator Genesis Property, explică modul în care companiile au fost nevoite să se adapteze, pentru a găsi angajați. „Companiile vor trebui să aloce resurse suplimentare pentru menținerea unui nivel salarial mulțumitor pentru angajat, dar totuși competitiv pentru bugetele alocate”, spune acesta, adăugând că „cerințele angajaților companiilor multinaționale se vor diversifică și mai mult”.
De aceea, acum este un bun moment pentru cei care speră să obțină un loc de muncă mai bun, întrucât pe piața muncii există cerere de angajați, iar companiile reușesc cu greu să își acopere posturile disponibile.
Situația financiară a companiei
De cele mai multe ori, candidații se interesează mai degrabă de condițiile de lucru dintr-o companie, de salarii, de pachetul de beneficii și de zilele libere, însă uită un lucru mult mai important și anume situația financiară a companiei. În cazul multinaționalelor, de exemplu, informațiile despre cum stau ele la acest capitol sunt, adeseori, publice. Astfel, îți poți face o idee despre starea generală a companiei și poți evita situații neplăcute, precum un val de restructurări cauzat de anii în care firma respectivă s-a aflat pe pierdere. De exemplu, cea mai mare bancă din Germania a anunțat recent că va disponibiliza peste 7.000 de angajați, din cauza pierderilor de ordinul a miliarde de euro, în ultimii trei ani.
Profitabilitatea unei companii este un bun indicator, pe termen lung, pentru cum ar putea evolua lucrurile în interiorul firmei. Iar în cazul în care îți dorești stabilitate la noul job, acest factor este unul pe care nu ar trebui să îl treci cu vederea.
Rapiditatea și procesul de avansare pe scara ierarhică
„Pachet salarial competitiv, posibilități de avansare” – aproape că nu mai există un anunț de angajare care să nu conțină aceste două promisiuni. Dacă salariul îl discuți concret la interviu, „posibilitatea de avansare” este un concept ceva mai abstract, despre care nu vei primi foarte multe informații încă de la bun început. De aceea, merită să te interesezi despre cum este organizată scara ierarhică în companie și dacă există un sistem de promovare în funcție și ce presupune acesta. Majoritatea companiilor iau în calcul vechimea, performanțele înregistrate, precum și abilitățile dovedite ale unui angajat pe care îl promovează, însă mai există și excepții.
De asemenea, ține cont că s-ar putea să ai mai multe șanse de promovare într-o companie mică, dar aflată în expansiune, decât într-o multinațională, de exemplu. Pe de altă parte, atunci când lucrezi într-o companie internațională există posibilitatea de a te reloca și a ajunge să lucrezi într-o altă țară, dacă îți dorești acest lucru.
Toți acești factori sunt extrem de importanți în alegerea unui nou job, pentru că de ei depinde succesul tău la locul de muncă, precum și mulțumirea ta față de decizia luată.
Sursa foto: Shutterstock/Copyright:fotogestoeber