5 strategii manageriale de “activare” a echipei la început de an
Sursa foto: Unsplash.com
După aproape trei săptămâni de vacanță de iarnă în care mintea ta ca lider de echipă dar și a colegilor a fost “plecată” la schi sau la scuba diving și snorkeling, sau pur și simplu la rude, este necesar să revii repede și să te încadrezi în ritmul necesar pentru obținerea performanței profesionale în acest an. Unora le va fi un pic mai greu, altora mai ușor, însă cu toții avem de făcut ceva în acest an.
Iată în continuare câteva strategii de “activare” la început de an.
- Așteaptă-te ca oamenii să fie mai lenți. Reveniți gradat, dar în ritm susținut
Este important să permiți oamenilor să împărtășească experiențele vacanței în diferite moduri preferate, însă urmărește să fii și tu prezent. Participă la întâlnirile informale, privește și comentează fotografii, amuză-te de situațiile inedite care au avut loc, interesează-te de starea de spirit a colegilor, de starea de bine a familiilor lor. Permite pauzelor să fie pauze, ieși la masă cu echipa. Este o ocazie foarte bună să “consumați” etapa povestirilor și să “închideți” amintirile în sertărașul cu eticheta “vacanță de iarnă 2019”.
Așteptați-vă să fiți cu toții mai lenți, așadar nu te stresa exagerat și nu îți stresa nici echipa din această cauză, mai ales în prima săptămână de lucru.
- Din a două săptămână, focalizează atenția pe obiective și acțiune
O întâlnire de lucru de echipă în a două săptămână de lucru, chiar de luni, va transmite fără cuvinte că este timpul să ne apucăm de treaba. Orice revenire la o stare destinsă și de concentrare asupra amintirior din vacanță ar trebui evitată politicos sau scurtată după câteva minute. Este importat să nu rănim sentimentele oamenilor, însă și să fim pro-activi în a transmite mesaje că noul an își trage energia din amintirile frumoase acumulate în vacanță, însă este momentul potrivit să permitem grâului să încolțească. Hrăniți-l cu apa stabilirii de obiective, a realizării de strategii, tactici și planuri de acțiune. Veți secera recolta bogată la momentul potrivit. Mesaje inspiraționale, obiective și planuri postate pe panouri de comunicare din sediu vor ajuta la energizarea și focalizarea echipei.
- Revizuiește mai frecvent în prima lună progresul acțiunilor și al stării de spirit a oamenilor
Odată stabilite obiectivele, strategiile, tacticile și planurile de acțiune, acestea trebuie puse în aplicare, însă un an de muncă cu 12 luni în față poate fi ușor demotivant de aceea tehnică “înghițiturilor” mici poate fi folositoare. Poți reveni asupra a ceea ce ai stabilit împreună cu echipa și individual la finalul fiecărei săptămâni în prima lună pentru a valida angajamentul, nevoia de sprijin și eventualele ajustări care ar trebui făcute în planurile de acțiune. Stând aproape de procesul de muncă, oamenii vor simți că eșți implicat, disponibil și responsabil pentru rezultatele lor și ale echipei. Aceasta va crea o legătură mai strânsă între voi și vei fi mai aproape de situațiile care vor necesita intervenția ta. Adică vei afla ce ai nevoie să știi că să poți interveni la timpul potrivit și nu după.
- Deleagă și oferă independență după posibilități, începând cu a doua lună de lucru
De îndată ce cadrele “hard” și “soft” sunt puse la punct, adică obiectivele, metodele de lucru și starea de angajament, este momentul să lași oamenii să își arate “puterile”. Fii aproape, dar nu sufla oamenilor lângă ureche. Dă-le libertatea să își găsească resursele și modul în care le vor folosi, oferă-le privilegiul de a greși și a învața din greșeli, încurajează-i să împărtășească cu ceilalți lecțiile și concluziile deduse în sesiuni de “Best practice” și “Lessons learnt” frecvente (de exemplu lunar).
- Oferă feed-back constructiv ori de câte ori este nevoie
Comunicarea deschisă și constructivă stă la baza obținerii de rezultate de calitate și a creerii unor relații de lucru bazate pe încredere. Folosește feed-back-ul constructiv ori de câte ori simți că este necesar. Nu aștepta momentul de revizuire formală a performanței (după 3 sau 6 luni) să spui fiecăruia în parte ce părere ai despre comportamentul și starea lui de angajament. Câteva tehnici de feed-back pe care le poți folosi sunt: “aprecierea”, “sandwich”, SCIR (situație, comportament, impact, recomandare), “Start-Stop-Continuă” și critică constructivă. Învață oamenii să îți ofere feed-back în moduri similare, reflectează asupra a ceea ce primești și pune în practică. Vor simți că sunteți parteneri în procesul de muncă și obținere a rezultatelor.
Concluzie
Este normal să funcționezi mai încet când revii dintr-o pauză. Încercarea uneia sau a mai multora din aceste strategii ar trebui să fie suficientă pentru a te porni înapoi către o rutină mai bună. Cu alte cuvinte, gândește pozitiv, dă-ți timp ție și echipei, dar țineți ritmul, fii perseverent și cultivă perseverența și cumunicarea de calitate în echipă și cu siguranță veți reveni rapid la nivelul de care aveți nevoie pentru a avea un an de succes!