Cheia succesului: strategie de recrutare, integrare, dezvoltare, retenție
Cu toate că salarizarea este un element esențial, egalitatea de gen presupune mai mult decât nivel de salarizare egal. Diversitatea și incluziunea, cu accentul pus pe sprijinul acordat femeilor, reprezintă o parte importantă a strategiei Vodafone România.
Angajamentul nostru este clar pentru susținerea diversității și pentru women’s empowerment, atât la nivel global, cât și local și credem că o reprezentare mai bună de gen este de natură a consolida semnificativ activitatea companiei în timp. În ceea ce privește nivelul de salarizare, noi plătim pentru performanță și expertiză și nu stabilim pachetul total de recompense pe bază de gen. Pentru a ne asigura că nu există diferențe de remunerare între femei și bărbați, facem anual analize pe această temă“, spune Fragiski Melissa, HR Director Vodafone Romania.
Ținta grupului pe termen lung este ca până în 2025 să fie recunoscut ca fiind cel mai bun angajator pentru femei la nivel global. Urmărind această direcție, Vodafone lansează în fiecare an diverse inițiative menite să susțină femeile aflate în diferite etape ale vieții lor profesionale sau personale, încurajându-le să-și construiască o carieră de succes. De exemplu, la începutul lunii martie 2019, au fost lansate trei noi inițiative: Girls Up, Lean in Circles și Digital Alphas, care extind sprijinul construit prin programele anterioare, demarate în ultimii doi ani.
De altfel, această abordare există la nivelul întregului grup, fiind o prioritate în fiecare țară în care compania este prezentă. Dar strategia pe această temă este adaptată în funcție de fiecare țară și cultură locală. De exemplu, în Vodafone India, există un program care încurajează rudele angajatelor să le viziteze la locul de muncă, astfel încât să accepte mai ușor faptul că acestea lucrează, deoarece poate fi o problemă culturală. Este o abordare care nu ar funcționa sau nu ar fi relevantă în Europa.
Angajator de top începând de la recrutare
Pe lângă egalitate de gen, atingerea poziției de angajator de top presupune atenție față de angajați încă din procesul de recrutare. În acest sens, Vodafone România folosește un mix de canale de recrutare, în funcție de profilul pe care îl caută: de la campanii digitale de recrutare, târguri de joburi, evenimente de tip „open doors“, la acțiuni de tip „scouting“. „Căutăm candidați care, dincolo de abilitățile funcționale, cum ar fi cele de IT, Big Data, Artificial Intelligence, au și competențele „soft“ potrivite – persoane care dovedesc gândirea potrivită, atitudine antreprenorială, inițiativă, voință puternică de a provoca status quo-ul și, nu în ultimul rând, dorința de a învăța în fiecare zi, pentru a se pregăti pentru viitor“, mai spune Fragiski Melissa.
O prioritate a procesului de recrutare este atragerea talentelor din rândul absolvenților. Au fost create programe care li se adresează, un exemplu fiind Discover, programul Vodafone de management trainee, adresat tinerilor absolvenți și studenților din anii terminali. Acesta le oferă șansa de a explora diverse arii de activitate ale companiei, din zona tehnică și non-tehnică, în funcție de ceea ce îi interesează și de nevoile organizației. „Procesul de transformare digitală aflat în derulare în Vodafone România și prioritatea noastră privind Big Data le oferă o oportunitate tinerilor din domeniul digital și profesioniștilor talentați din IT. Este un avantaj-cheie pentru noi, pe o piață unde atragerea talentelor a devenit o provocare din ce în ce mai mare“, adaugă Fragiski Melissa.
Odată angajați, integrarea în companie se face prin sesiuni în care noii colegi află detalii despre parcursul, cultura și valorile Vodafone, precum și despre strategia companiei. În funcție de departamentul în care lucrează, parcurg și diferite programe dedicate. Fiecărui angajat nou îi este alocat un membru al echipei care, pentru cel puțin trei luni, să îi fie alături și să-l ajute să se integreze și să găsească răspunsuri la întrebările pe care le poate avea.
„În etapa de recrutare urmărim să aplicăm o strategie, prin care să putem atrage oamenii potriviți pentru rolurile potrivite. În momentul când îi primim în companie, ne asigurăm că noii colegi primesc toate resursele și instrumentele de care au nevoie, imediat ce se alătură organizației. În etapa de dezvoltare, ne concentrăm pe învățarea continuă și pe planurile de dezvoltare personalizate, precum și pe oportunitățile de rotație la locul de muncă sau promovări interne, pe retenție fiind o etapă prioritară care vizează dezvoltarea unei culturi organizaționale puternice și păstrarea talentelor“, completează Fragiski Melissa.
Ce politici de dezvoltare există? De mulți ani, Vodafone folosește un mix între mai multe tipuri de învățare: la locul de muncă, de tip social, și cel formal, cu accent pe resursele disponibile online. Există o abordare personalizată privind dezvoltarea oamenilor, bazată pe nevoile lor individuale. „Astăzi, mai mult ca niciodată, tehnologia joacă un rol important în modul cum învățăm și ne dezvoltăm, continuând să transforme fiecare aspect al felului în care trăim și comunicăm, în care facem afaceri, învățăm sau le transferăm cunoștințe celorlalți. Acum, avem mai multe opțiuni de a învăța continuu și de a dobândi cunoștințe noi decât ne-am imaginat în trecut. La Vodafone România, avem o cultură de învățare puternică, ce face parte din ADN-ul nostru“.
Pentru a le oferi angajaților cea mai bună experiență de învățare, compania caută modalități noi prin care să integreze aceste tendințe și să susțină oamenii în dezvoltarea lor și a carierei lor. Acest lucru înseamnă o flexibilitate mai mare oferită oamenilor în gestionarea procesului de învățare, asigurarea unei experiențe personalizate, adaptată la nevoile lor, și capacitatea de a accesa fără efort resursele de învățare pe toate dispozitivele, din orice loc doresc să le utilizeze.
Vodafone University, de exemplu, platforma online de învățare, folosește potențialul tehnologiei cloud pentru a pune laolaltă conținut furnizat global și local, asftel încât angajații să dobândească mai repede abilități noi folosind mijloace video, programe adaptate, trasee de învățare și alte tipuri de conținut
CIFRE
Vodafone România are aproximativ 3.200 de angajați. În prezent, femeile reprezintă aproape 58% din totalul angajaților și dețin mai mult de 47% din pozițiile de management, cu o proporție mai mare, de 50%, la nivel de top management.
Articol preluat din numărul 256/aprilie 2019 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.