Cele mai importante sfaturi de leadership de la Richard Branson
1. Nu porni la drum dacă aventura nu te bucură
Să conduci o afacere te stoarce de puteri și ar trebui ca la sfârșitul zilei să fii mândru de ce faci. Branson spune: „Când am lansat Virgin dintr-un subsol din Londra de Vest n-am avut cine știe ce plan sau strategie. Nu mi-am propus să construiesc un imperiu. Pentru mine, să construiești o afacere înseamnă mai ales să faci ceva de care să fii mândru, să aduci împreună oameni talentați și să creezi ceva care să aducă o schimbare reală în viețile altor oameni”.
2. Fii vizibil
Când a construit Virgin Airlines, Branson a primit câteva sfaturi de la Sir Freddie Laker, un mogul al transportatorilor aerieni britanici: „Fii sigur că apari pe prima pagină, nu pe ultima”, i-a spus Laker. „Va trebui să ieși în față și să te vinzi. Dă-te în spectacol, orice ar fi. Altfel nu vei supraviețui”. Branson a subliniat că e mereu în călătorii și întâlnește mulți oameni. Așa i-au venit unele dintre cele mai bune idei și sugestii pentru afacerile sale, a afirmat el.
3. Alege-ți brandul cu înțelepciune
Numele firmelor lui Branson e unic și este, de asemenea, una dintre explicațiile succesului său. Branson spune că deseori e întrebat cum i-a venit ideea. „Într-o noapte, discutam cu un grup de fete de 16 ani după mai multe băuturi despre un nume pentru un magazin de discuri. Mai multe nume au fost aduse în discuție și apoi, cum eram toți noi în afacere, cineva a sugerat Virgin. Era nou și proaspăt și pe atunci cuvântul era încă puțin riscant și m-am gândit că va capta atenția”.
4. Ascultă mai mult, vorbește mai puțin
Lui Branson îi place să sublinieze că prin schimbarea locului literelor din cuvântul englezesc listen – a asculta obții silent – tăcut. „Nu poți să asculți pe cineva decât dacă taci, nu-l întrerupi și nu te gândești la ce vei spune înainte de a-și termina ce are de spus”. Branson poartă mereu la el un carnețel ca să poată nota ce spun alți. E arma lui secretă în afaceri, susține.
5. Nu poți conduce o afacere fără să riști
Una dintre zicalele favorite ale lui Branson este: „Curajosul poate că nu trăiește pentru totdeauna, dar precautul nu trăiește deloc!” Orice afacere implică riscuri. „Fii pregătit să fii pus la pământ”, spune Branson, „pentru că succesul vine rar din încercări sigure”. Și adaugă că nu există eșec total.
6. Prima impresie e totul. La fel și a doua
„La prima impresie îți câștigi clienții, de obicei. Prima impresie e extrem de importantă, dar la fel de importantă e și a doua”, spune Branson. A doua oară când un client contactează Virgin e de obicei din cauza unor probleme cu produsul sau serviciu. Cum te prezinți, tu și afacerea, în astfel de situații spune multe despre felul în care marca ta menține relații bune cu clienții și depășește obstacolele.
7. Perfecțiunea nu poate fi atinsă
„E periculos să lași oamenii să creadă că au făcut ceva perfect. Când cred că au făcut-o cei mai mulți oameni tind să se relaxeze și să se culce pe lauri în timp ce alți nenumărați vor lucra intens să-și îmbunătățească munca”. De aceea, Branson nu spune niciodată nimănui că munca lui a fost perfectă în proporție de 100%. Crede că oricât de genial conceput ar fi un lucru, e mereu loc de îmbunătățire.
8. Nu poți face singur totul
„Arta delegării e una dintre abilitățile de bază pe care orice antreprenor trebuie să le stăpânească. E imposibil să faci singur totul și imposibil să fii bun la orice faci”. De aceea, Branson îți recomandă să găsești oameni care să te suplinească acolo unde nu excelezi. „Delegarea îți dă, de asemenea, timp pe care să îl petreci cu familia, ceea ce e cu adevărat cel mai important lucru din viață”.
9. „Clientul are mereu dreptate” se aplică în cele mai multe ocazii
Opinia clienților e importantă dar „nu trebuie să-ți construiești sistemul de servicii pentru clienți pe premisa că organizația nu va trebui niciodată să le pună sub semnul întrebării capriciile”, spune Branson. Îți poți pune în pericol relația cu personalul dacă pui mereu clientul deasupra.
10. Explorează teritorii noi
„Sunt încă multe lucruri care nu au fost descoperite, inventate sau realizate”, spune Branson. Intrarea pe noi teritorii poate da naștere unor idei noi și unor inovații.
11. Norocul ți-l faci cu mâna ta
Branson nu spune că nu există noroc, ci că îl poți schimba și manipula prin simplu fapt că nu te temi de eșec. „Acei oameni și afaceri care sunt considerați mai norocoși ca alții sunt în general aceia care sunt pregătiți să-și asume cele mai mari riscuri și să cadă în picioare”.
12. Fii atent la mediul „noi vs. ei”
Șeful și angajații trebuie să comunice bine la muncă și să muncească împreună pentru a obține același rezultat. „Dacă angajații nu se identifică cu compania prin folosirea termenului „noi” e un semn că oamenii de pe lanțul de comandă nu comunică”. Dacă tu crezi că ar putea fi discrepanțe și tensiuni între angajați și management Branson te sfătuiește să discuți mai întâi cu middle managementul pentru a descoperi sursa problemelor și a încerca să o rezolvi.
13. Creează o zonă de confort în companie
Angajații trebuie să se simtă liberi și încurajați să se exprime liber, fără limite rigide.
14. Nu oricine este făcut să fie CEO
Un manager trebuie să fie o persoană care scoate ce e mai bun din oameni, care comunică bine și îi ajută pe angajați să învețe din greșeli, în loc să îi critice.
15. Alege personalitatea, nu experiența
Unii oameni au o abilitate specială de a îndeplini anumite sarcini, dar abilitățile pot fi învățate aproape întotdeauna. Branson recomandă ca atunci când angajați pe cineva să vă concentrați pe personalitate și mai puțin pe ceva ce ai vedea în CV.
16. Fii un lider, nu un șef
Branson consideră că imaginea clasică a șefului e un anacronism. „Un șef ordonă, un lider organizează. Un lider bun e cineva care nu doar că își pune în practică ideile, dar îi și inspiră pe alții să vină cu idei noi”.