Ceea ce nu te omoară, te întărește
Un context teribil, de neînțeles
Omenirea se află într-un fel de război mondial, cu un dușman invizibil și tăcut, fără gust și miros, care face victime pe tăcute, fără bombardamente și lupte deschise. Armatele luptă în spitale, nu pe front, iar bătăliile decisive nu se duc în tranșee, ci în secțiile de terapie intensivă. Soldații – cadre medicale, îmbrăcați în halate albe, cu măști și combinezoane de protecție greu de suportat, sunt extenuați de munca excesivă și de suferința ce-i înconjoară, se află la limita puterii de a stăpâni situația și unii cad răpuși la datorie.
Dimensiunea sanitară violentă a acestui război face ca daunele economice și sociale să rămână încă în planul doi al atenției noastre. Suntem impresionați și îngrijorați de pericolul de infectare și de decese, nerăbdători în așteptarea vaccinului, de aceea uităm adesea cât de agresat a fost echilibrul ofertă – cerere. Pe de o parte, oferta s-a diminuat ca urmare a stărilor de urgență și a distanțării fizice prelungite, necesare supraviețuirii. Încetarea forțată a activității în anumite industrii și modul neobișnuit de desfășurare a operațiunilor în altele au făcut ca economia să nu mai poată produce cantitatea necesară de bunuri, la prețurile de dinaintea crizei. Pe de altă parte, scade și cererea, ca urmare a precauției oamenilor, ce renunță la unele servicii care înainte le erau foarte dragi și care acum au devenit periculoase. Dar cererea scade și din cauza creșterii șomajului și deci a reducerii drastice a puterii de cumpărare.
O perspectivă optimistă
Oricât de sumbru pare viitorul, omenirea își va reveni, așa cum s-a mai întâmplat în trecut, iar mediul de afaceri va avea supraviețuitori și învingători ce vor ieși întăriți din criză. Este vorba despre cei care rapid au tras concluziile și au făcut schimbările impuse de mediu.
Reziliența devine esențială, deci nu e de mirare că în ultimul timp acest cuvânt este rostit din ce în ce mai des. Tot mai mulți dintre noi înțelegem că oricine are în viață un eșec și că este necesar să ne revenim din șoc și să găsim soluțiile pentru a merge mai departe. Așa cum spunea Friedrich Nietzsche, „ceea ce nu te omoară, te întărește”.
În acest moment, liderii rezilienți au depășit de mult starea de șoc și de negare; au fost agili, au înțeles că obiceiurile și nevoile clienților lor s-au schimbat și că vor continua să se schimbe, așa cum se va schimba și tehnologia și s-au aliniat la noile realități; și-au strâns echipele în jurul lor și le-au insuflat optimism și dorința de schimbare; împreună au inovat, au schimbat strategiile și modelele de afaceri, adaptându-le la mediu și punând în centrul lor digitalizarea; colaborează în condiții reciproc avantajoase cu partenerii tradiționali și cu alții noi, chiar și cu concurenții, și acționează pentru a menține notorietatea și reputația brandurilor lor.
2020 – o școală altfel
Nu este vorba doar de mutarea cursurilor în online, ci și despre experiențele trăite de manageri și antreprenori, în ultimele nouă luni. În timp ce unii se întrebau ce li se întâmplă și strigau după ajutor, fără a veni în schimb cu nicio soluție realistă, cei performanți s-au plasat imediat în mijlocul acțiunii și al oamenilor lor, luând decizii dificile și acționând cu hotărâre. S-au implicat direct în îmbunătățirea rapidă a procesului de vânzare și în reducerea stocurilor, pentru a asigura numerarul necesar supraviețuirii. Au curățat rapid portofoliul de produsele și serviciile neprofitabile, oricât de mult le iubiseră. Au luat măsuri decise pentru creșterea productivității muncii și a eficienței în general. Planurile de afaceri au fost puse sub lupă și schimbate radical, ca urmare s-au schimbat și indicatorii de performanță și prioritățile. Liderii autentici au protejat siguranța sanitară a oamenilor, de aceea au lucrat și au comunicat cu ei de la distanță, pe Teams, ZOOM și pe alte aplicații, ori de câte ori s-a putut. Au menținut, în tot acest timp, un ritm constant al întâlnirilor online. Zilnic se văd pe ecran cam 15-30 de minute, pentru a sărbători și a învăța din succesele zilei precedente, pentru a puncta prioritățile și cifrele ce revin fiecărui membru al echipei în ziua respectivă și pentru a vedea unde este necesar să se intervină pentru îmbunătățiri. Iar săptămânal, în general lunea, au întâlniri de aproximativ o oră, tot pe ecran, ca să poată urmări realizarea planurilor și feedback-ul clienților și furnizorilor. Dacă rămâne timp, îl folosesc pentru a rezolva provocarea cea mai serioasă cu care se confruntă.
Opinii de antreprenor și gânduri de viitor
Am ascultat de curând un antreprenor de succes, cu o cifră de afaceri de zeci de milioane de euro în 2019, povestindu-și experiențele din pandemie, care a lovit foarte crunt industria în care activează. Anul trecut a fost cel mai bun din istoria grupului său de firme, ca cifră de afaceri și profit. Pentru că s-a relaxat și a luat o vacanța ceva mai lungă – a recunoscut el, nu și-a dat seama imediat că situația se agrava. Iar când a observat, a continuat să se încăpățâneze să creadă că lucrurile vor reveni repede la normal, adică la situația de dinainte. De aceea, a înregistrat pierderi. Din fericire, când s-a trezit la realitate, nu era prea târziu. În acel moment, cu toate că în ultimii ani se retrăsese din activitatea executivă, a coborât în mijlocul operațiunilor, precum un căpitan ce-și apără nava în mijlocul furtunii. A comunicat permanent cu oamenii, în timp ce lua împreună cu echipa măsurile dure necesare pentru a minimiza pierderile și pentru a reveni apoi pe profit. A reușit să le mențină dorința de a munci, ajutat fiind de cultura puternică, clădită în perioadele foarte bune. A fost nevoit să închidă unități și să facă disponibilizări. Oamenii de care a fost obligat să se despartă i-au spus că se vor întoarce oricând îi va rechema, iar el speră să poată face acest lucru la primăvară. A schimbat strategia și modelul de afacere și a intrat pe piață cu produse și servicii noi. Redresarea rapidă a fost posibilă – a explicat, pentru că este curios și comunicativ, hotărât și prompt în decizii, are colaboratori de încredere și cunoaște mulți oameni deosebiți cu care s-a sfătuit. A observat cu atenție piața, noile obiceiuri ale clienților, a observat oportunitățile, apoi pentru a dezvolta noua strategie și noul model de business, a pus multe întrebări, inclusiv concurenților. A primit răspunsuri și sfaturi de la toți, pentru că, la rândul său, nu a avut niciodată secrete față de ei. Are din nou profit acum și s-a angajat într-o dezvoltare rapidă, care va continua în paralel cu activitatea tradițională, când se va putea întoarce la ea. Consideră că atunci când pericolul sanitar va trece, o bună parte a jucătorilor din industria sa vor fi dispărut, însă concurenții rămași vor fi performanți. Se pregătește să-și reprimească, imediat ce va fi posibil, clienții, conștient fiind că aceștia vor avea unele obiceiuri noi, pe care se străduiește să le anticipeze. Este foarte atent ca în perioada aceasta să rămână un jucător important și să își mențină brandul în memoria lor. În opinia lui, România este o țară cu un mediu de afaceri extrem de favorabil, cu nenumărate oportunități, pentru că numărul jucătorilor profesioniști este, din păcate, mic. Mai este mult de învățat.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 269
Pentru abonare, click aici