Ce înseamnă curaj în business? 3 lucruri după care recunoști un lider curajos
Ce înseamnă curajul în business
Atunci când vorbim despre curaj în business, ne referim la tipul de atitudine prin care spargi tiparele – te gândești la lucruri noi, te întorci 180 de grade, te uiți în cele mai neașteptate zone. Curajul înseamnă și a nu pune etichete, a dezvolta alternative care să te ajute pe tine ca individ, dar și pe ceilalți. Curajul nu e egoist – el presupune să îi conduci pe cei din jur prin personalitatea autentică, nu prin forță sau puterea dată de autoritate. De aici vin atât capacitatea de a inova, cât și frumusețea rezultatelor.
În cele din urmă, curajul în business nu e separat de cum ești ca persoană: cel mai probabil, dacă ai curaj în viața de zi cu zi, îndrăznești și în business.
Curaj sau nesăbuință? Care e limita?
Asumarea riscurilor nu garantează întotdeauna niște rezultate imediat vizibile. La fel cum e nevoie de o perioadă de învățare și acomodare pentru orice deprindere nouă, și curajul presupune un timp pentru a vedea efectele schimbării.
Dar riscurile nu sunt mai mici dacă stăm pe loc. Chiar și atunci când nu facem mișcări curajoase și schimbări mari, există riscul să rămânem în urmă, să facem eforturi doar să supraviețuim. Nokia este un exemplu de organizație care, prin teama de a face o mutare, a plătit scump lecția lipsei de curaj.
Curajul se antrenează. 4 moduri să devii un lider curajos
Dacă ne referim strict la leadership, curajul se educă – cu fiecare victorie personală, cu fiecare bătălie câștigată în echipă. Așa cum se învață project management-ul, se învață și curajul.
E important să tratăm curajul la fel cum am trata orice proiect. Mai întâi, e nevoie să știm ce vrem să învățăm – curajul de a spune lucrurilor pe nume, curajul de a duce business-ul la un alt nivel, curajul de a fii autentic cu echipa noastră etc. Apoi, e necesar să avem un suport – de obicei, o echipă care să fie alături de noi și cu care să ne calibrăm așteptările, să ne definim pașii, să lucrăm împreună. Apoi, e indicat să alegem un proiect pe care să experimentăm și să aplicăm lucrurile pe care ni le-am setat; să pornim treptat, de la ceva mai mic ca anvergură. Nu în ultimul rând, ajungem la măsurarea acțiunilor noastre. Ce lecții am învățat? Ne-am dus până la capăt obiectivele? Ce rezultate am obținut?
Credința mea este că niciodată curajul nu rămâne fără răsplată.
Curajul de a fi vulnerabili
Am lucrat la un moment dat cu un lider care, în ciuda expertizei pe care o avea în business, avea dificultăți în a reconstrui business-ul în România. Atunci, a avut nevoie de curaj – curajul de a se duce în fața echipei și a spune „eu n-am crezut despre mine că sunt un lider slab și, totuși, în acest context organizațional, mă simt slab, simt că decizia mea este contestată. Avem niște obiective care nu sunt stabilite de mine, ci de către acționari, și sunt obligatorii. Mi se pare că nu stăpânesc situația și nu știu de unde să pornim.” Acesta a fost un mare act de curaj.
Timp de 18 luni, a lucrat în această direcție și a obținut rezultate spectaculoase. Mai presus de toate, însă, a dobândit curajul de a spune lucrurilor pe nume și de a fi vulnerabil.
În business, curajul de a fi vulnerabil este încă o noțiune subestimată. Cred, în cele din urmă, că acesta este actul suprem de curaj de care poate da dovadă un lider al zilelor noastre.
Lilia Dicu este daring executive coach. Lilia lucrează cu top manageri îndrăzneți, care conduc organizațiile prin procese critice de schimbare. Lilia Dicu deține numeroase cetificări în coaching, cele mai importante fiind acreditarea din partea prestigioasei scoli de coaching Newfield Network și certificarea ca Professional Certified Coach acordată de Federația Internațională de Coaching [ICF] – organizația numarul 1 din lume care reglementează profesia de coach la nivel internațional.