Ce fel de povești se spun în organizația ta?
Întâlnirile frecvente și numeroasele ei deplasări în țară și în străinătate au fost mereu o piedică în comunicarea dintre noi. Nu își lua niciodată timp să îmi explice de ce e nevoie să fac anumite lucruri, ci devenise normal pentru ea ca ea să dea ordine și eu să le execut. La fel se întâmpla și cu ceillalți colegi. Și totuși, mă întrebam, ce îi ține împreună pe acești oameni ?
Treptat, colegii au început să îmi împărtășească din ceea ce trăiau, zi de zi : așa e ea, se enervează repede, dar să știi că nu e un om rău, îi trece la fel de ușor ; e foarte exigentă, n-aș vrea să fiu în locul tău, dar o să te descurci tu, cumva.
După perioada celor 3 luni de probă, am descoperit că domnea o cultură a fricii, la toate nivelurile. În acest context, fiecare deplasare a șefei mele în străinătate era un motiv de eliberare. Reversul medaliei era că, la fiecare revenire dintr-o deplasare, exigențele ei erau și mai mari. Și ușor, ușor, răgazul și liniștea dinaintea venirii ei erau înlocuite de sentimentul că nu performăm îndeajuns de mult.
Exista oare un mod prin care să îi comunicăm nemulțumirile noastre ? Ea ne-a transmis că pentru sugestii sau nemulțumiri, putem lăsa un mesaj anonim, scris pe un bilețel și introdus în cutia cu sugestii. Această cutie era amplasată în baie. Păi, ce să zic, asta spune multe despre cât de mult îi pasă de noi! mi-a spus într-o zi o colegă, cu o notă accentuată de regret.
Analizând situația și consecințele ei pe termen lung, am decis să-mi dau demisia. În următorii 3 ani, alți 5 colegi au părăsit compania. Cu toții au lăsat în urmă un loc de muncă sigur, un salariu avantajos și posibilitatea de a avansa în carieră. Asta mi-a demonstrat că a pleca de la un job din cauza unui om nu e doar un mit.
Din păcate, mulți dintre noi cunoaștem povești asemănătoare sau le trăim încă, la jobul actual. Liderilor le revine responsabilitatea de a contribui la dezvoltarea oamenilor din organizația lor, pentru a evita astfel de scenarii. Un aliat puternic în acest sens sunt poveștile personale. Pentru a crea un climat de muncă productiv, iată câteva moduri simple de a facilita comunicarea autentică și eficientă în organizația ta, folosind o poveste:
În loc să dai ordine, spune o poveste personală
Oamenii au nevoie de conexiune. Dacă le citezi fragmente din misiunea companiei, riști să fii perceput ca autoritar și impunător. În schimb, atunci când le împărtășești o poveste din experiența ta, le arăți că ai încredere în ei. Le arăți că nu îți este teamă să îți recunoști greșelile, iar colegii tăi vor aprecia că îți pasă suficient de mult de ei încât ei să nu le repete, la rândul lor.
Atunci când dăm ordine celorlalți, nu le lăsăm un spațiu de reflecție și de decizie. Pe termen lung, creativitatea și entuziasmul lor se erodează. Spunându-le o poveste care descrie situația actuală a companiei, îi ajuți să se simtă responsabilizați și implicați. Iar odată ce înțeleg și simt că și contribuția lor contează, oamenii sunt dipuși să accepte mai ușor schimbările și să-și adapteze comportamentul.
Începe ședințele cu o poveste
Cu toții ne amintim mai ușor o poveste decât datele și cifrele cu care lucrăm zi de zi. Iar când împărtășim o poveste, creăm o rupere de ritm în viața agitată de la birou.
Poate fi o poveste despre un eșec personal sau profesional, ori o poveste de celebrare pentru rezultatele echipei. În oricare dintre aceste variante, povestea contribuie la crearea unei relații de la egal la egal, în care cu toții avem ceva de învățat, unii de la ceilalți. Dincolo de faptul că vei crea un climat de încredere, vei seta tonul pentru o ședință productivă, în care se încurajează inițiativa, ascultarea activă și empatia.
Povestește despre valorile companiei
Atunci când echipa se mărește cu noi membri sau când e nevoie de mai mult focus pe obiective, a pune presiune pe oameni nu e o strategie câștigătoare pe termen lung.
Povestește-le de ce e important pentru organizație ca ei să respecte valorile companiei. Oferă-le o perspectivă pozitivă și arată-le la ce rezultate se pot aștepta pe termen lung, dacă se aliniază la valorile organizației. Când un lider împărtășește o poveste, misiunea lui nu este de a manipula, de a convinge oamenii de echipă să-l urmeze necondiționat. Arta comunicării și a povestirii intervine atunci când o poveste bine spusă trezește în oameni dorința de a se alătura și de a se alinia la valorile unei organizații.
Poveștile pe care le împărtășim în organizațiile noastre ne ajută să comunicăm eficient și să contribuim la o cultură care încurajează dezvoltarea oamenilor. Iar organizațiile de succes sunt cele care înțeleg că, pentru a crește și a menține performanța unei companii, dezvoltarea oamenilor rămâne o prioritate.
Alexandra Cilliota este Marketing Manager si co-fondatoarea firmei de training Stai Să-ți Povestesc. Alexandra scrie despre puterea poveștilor de a crea conexiuni autentice și o mai bună comunicare între oameni, comunități și organizații.'