Ce a învățat Jeffrey Katzenberg despre eșec, după ce a fost concediat de la Disney și de la propria companie
Potrivit Stanford Business, să fii concediat dintr-o poziție de conducere ar fi o lovitură dură pentru majoritatea oamenilor. Însă nu și pentru Jeffrey Katzenberg. Lui i-a luat doar opt zile pentru a-și reveni după ce a fost dat afară de la Disney, unde împlinise 10 ani de când se ocupa de divizia de animație.
Abia trecuse o săptămână de la momentul concedierii, când el a bătut palma cu regizorul Steven Spielberg și cu producătorul David Geffen. Cei trei au pus bazele DreamWorks, companie care, sub bagheta sa, a dat filme de referință, printre care se numără Salvați soldatul Ryan, O minte sclipitoare și Shrek.
În ciuda succesului uriaș, Katzenberg a fost dat afară atunci când Comcast i-a preluat compania în 2016, o mișcare care l-a lăsat cu un munte de bani, dar și cu o dilemă: "Mi-au vrut compania, dar nu m-au mai vrut pe mine la conducerea ei? Cum vine asta? Ce-i drept, acest lucru m-a rănit", își amintește Katzenberg.
Însă el nu și-a plâns de milă prea mult. În scurt timp, și-a întins "antenele", a adunat o nouă echipă de profesioniști și a lansat o nouă companie: WndrCo, care investește în media și IT.
Ce a învățat Katzenberg ca urmare a acestor suișuri și coborâșuri din cariera sa? "Când ești pus într-un loc nepotrivit la momentul nepotrivit, ajungi să descoperi lucruri minunate despre viață, faci sacrificii și înveți cum să fii un adevărat lider", mărturisește acesta.
Great storytelling, great movie-telling, is at its best when it’s original and unique. But original and unique is risky. And risky, at least to some degree, can mean failure. –Jeffrey Katzenberg, Former CEO @DWAnimation #GSBspeakers #VFTT
— Stanford Business (@StanfordGSB) January 30, 2018
A urcat pe scara ierarhică
Când a ajuns la Hollywood, el s-a angajat pe postul de comisionar la Paramount Pictures, fiind în slujba șefului de atunci, Barry Diller, care i-a devenit mentor. "A investit în mine. A crezut în mine", mărturisește Katzenberg, care a urcat pe scara ierarhică în cadrul acestei companii, ajungând la 29 de ani să fie președintele diviziei de producție. "În ciuda vârstei, am fost în stare să mă descurc în această poziție, dar numai pentru că Barry Diller și-a făcut timp să mă învețe și să îmi pună la dispoziție resursele necesare".
Cu timpul, subordonații săi au ajuns să-l privească ca pe Oz din celebra poveste, așa că a decis să meargă în fiecare zi la prânz cu ei: "Am realizat că a sta de vorbă la masă reprezintă o modalitate mult mai bună de a crea conexiuni cu lumea decât dacă te duci la birou lor sau dacă vorbești cu ei la o ședință".
Vezi-ți de viața ta
La începutul carierei sale, Katzenberg era atât de obsedat de muncă, încât la un moment dat a izbucnit în birou și a țipat la un angajat: "Dacă nu vii la muncă sâmbătă, nu te deranjeze să mai vii de duminică". Și chiar credea ce spunea. Dar, ulterior, odată cu înaintarea în vârstă, și-a dat seama că trebuie să existe un echilibru între viața personală și cea profesională. "La un moment dat simți nevoia să te ocupi de acele lucruri care te completează că ființa umană și care, până la urmă, te fac să fii și un mai bun profesionist".
Permite-le angajaților tăi să facă greșeli
"Secretul" în a conduce o companie către succes este să identifici ideile bune și, totodată, talentele de care ai nevoie: "E vorba despre a crea o cultură organizațională sănătoasă, în care oamenii să poată să își urmeze visele, chiar și pe acele care sunt improbabile sau imposibile. Un bun lider le permite oamenilor săi să își asume riscuri. Iar dacă nu le permiți să dea greș, atunci nu vei ajunge să lucrezi cu oameni autentici, curajoși și dornici de învățare – să nu uităm că, până la un punct, eșecul face parte din ciclul normal al vieții", subliniază Katzenberg.