Când renunțăm să mai fim curioși, orizonturile ni se întunecă și universul ni se micșorează – Liderii de succes sunt lideri curioși
Imagine de Ronald Carreño de la Pixabay
Evoluția companiei este strâns legată de curiozitatea liderului, de modul în care managerul știe să lucreze cu echipa sa. La rându-i, o echipă care știe că ideile ei sunt valoroase pentru lider, va performa și va veni mereu cu idei din ce în ce mai bune. Echipa va încerca să vină cu propuneri care vor aduce suflu nou companiei, astfel clienții vechi vor fi mulțumiți, pentru că vor fi mereu surprinși de noi oportunități și servicii, în timp ce alți clienți vor fi atrași tocmai pentru că se promovează adaptarea și diversitatea.
Curiozitatea este un atribut care aduce beneficii și managerului, dar și angajatului. Un angajat curios va ajunge să fie „o piesă de valoare” în companie, doar dacă liderul îi va aprecia curiozitatea, dorința de a se perfecționa, de a ști cât mai mult.
Un manager curios este ,,un motor,, pentru companie prin intermediul angajaților, va ști să țină cont de opiniile acestora și să ia cea mai bună decizie.
Dacă nu sunteți un manager curios, nu este timpul pierdut, recunoașteți angajaților că vreți să adoptați un alt stil de a conduce și veți vedea că veți primi toată susținerea lor. Despre cum transformă curiozitatea liderilor echipele și companiile am vorbit cu Viorel Panaite, Managing Partener Human Invest, companie care oferă programe de leadership, coaching și consultanță în dezvoltarea organizațională.
Managerul curios influențează în mod pozitiv productivitatea firmei
Curiozitatea este o caracteristică cu care ne naștem, copiii sunt cei mai curioși, dar această pornire le este de multe ori oprită de reacțiile adulților. Curiozitatea ne dă puterea să știm cât mai multe, să vrem să evoluăm, ne face să fim interesați de ceilalți, ne dă posibilitatea să facem și altora loc în viața noastră, dar și să acceptăm cu interes și opiniile celor din jur.
Viorel Panaite ne-a explicat de ce este bine să fim curioși, indiferent de poziția pe care o avem într-o companiei. „Curiozitatea ne ține vii întrebările și dubiile de care avem nevoie să evoluăm și nu ne lasă să cădem pradă certitudinilor, propriilor adevăruri și convingeri. Când renunțăm să mai fim curioși, orizonturile ni se întunecă și universul ni se micșorează. Ne transformăm în încuiați, când renunțăm să mai fim curioși”.
Curiozitatea, se pare, este apanajul liderilor buni, celor care sunt cu adevărat interesați de echipa pe care o conduc, celor pentru care opinia lor nu este singura cu adevărat importantă pentru mersul lucrurilor în companie, celor care știu să asculte și de vocea echipei.
Viorel Panaite ne-a ajutat să înțelegem mai bine cum poate un manager curios să impulsioneze echipa, dar și ce rău pot provoca echipei liderii lipsiți de curiozitate: „Oricine poate fi manager, dar cred că managerii curioși sunt și lideri mai buni! O organizație este ceva viu, care trăiește prin rețeaua socială din care este formată. Curiozitatea îi apropie pe oameni, curiozitatea menține încrengătura socială numită organizație. Managerii lipsiți de curiozitate îți spun opiniile ca și cum ar fi fapte și adevăruri absolute, desconsideră perspectivele și opțiunile echipei, nu sunt interesați să asculte, devin agresivi, intimidează și descurajează oamenii să le ofere feedback, arată indiferență, urmăresc ca opinia lor să fie cea câștigătoare”.
De aici se desprind două întrebări general valabile pentru cei care conduc o companie și cei care sunt conduși: Cum ar putea conduce bine cineva o echipă construind un astfel de climat de lucru? Cum ar putea conduce cineva o companie dacă ține cont de astfel de convingeri?
Liderul curios și liderul lipsit de curiozitate
Dar ce ne aduce curiozitatea în relația cu cei din jur? Dacă suntem curioși față de ceilalți, ajungem să ni-i apropiem, pentru că ne arătăm interesul față de ei, suntem dispuși să le cedăm din spațiul nostru, tocmai pentru ca vocea lor să fie auzită, le facem spațiu pentru a-și susține punctul de vedere.
Ce aduc bun după ei liderii curioși? Managerul curios are mai multe responsabilități de care ține cont, pentru că doar a crea spațiu pentru expunerea opiniei membrilor echipei este doar o etapă în procesul în care curiozitatea poate să aducă beneficii întregii companii. Expertul în leadership ne-a vorbit despre aceste responsablități ale liderilor curioși care își susțin echipa și o lasă să creeze oportunități pentru companie, având la bază tot curiozitatea, dar per individ.
„Managerii buni știu că sunt responsabili de evoluția personală și profesională a celor pe care îi conduc și știu să creeze condițiile potrivite pentru aceștia. Curiozitatea este fundația oricărui act creativ, iar conducerea oamenilor este un proces de co-creare. Managerii buni urmăresc să dezvolte echipe care să se auto-conducă, care știu cum să-și definească ambițiile și mijloacele pentru a le atinge. Cu fiecare conversație din cadrul unei ședințe sau din cadrul unei întâlniri unu-la-unu, managerii pot întări sau pot ucide ambițiile oamenilor”, a adăugat Viorel Panaite.
Dar ce ar trebui să facă managerii pentru a menține curiozitatea echipei, cum să o cultive fără să pună presiune pe angajat? „Când managerii reușesc să-și țină vie curiozitatea înnăscută câștigă enorm: reușesc să învețe să-și conducă oamenii și ședințele de echipă prin întrebări, știu să se lase influențați și ascultă cu adevărat recomandările celor din echipă, planurile de acțiune devin și planurile oamenilor, nu doar ale celui cu gradul cel mai mare”, a completat expertul în leadership.
Un manager lipsit de curiozitate va conduce o echipă pasivă și dezinteresată. Acesta va fi orientat doar spre prioritățile și interesele sale, fără pic de curiozitate pentru oameni care îi compun echipa. Astfel, nu va încuraja ideile noi și va încerca să se impună.
Managerii trebuie să învețe să țină cont de sugestiile echipei
Managerii curioși trebuie să treacă cu bine de o provocare: cum să țină cont de sugestiile echipei. Deci aceștia trebuie să stabilească împreună cu echipa modul prin care se iau deciziile, scopul final trebuind înțeles și susținut de toți angajații urmând principul: creșterea continuă a performanței ca întreg, indiferent de la cine vin ideile.
Viorel Panaite ne-a dat ca exemplu un model de lucru cu echipa, pentru a înțelege că un manager care va fi deconectat de la echipa sa va ajunge să se simtă singur. Se va ajunge aici doar dacă managerul nu va ști cum să stabilească un mod de lucru prin care se vor lua deciziile în echipă, dar nici nu va ști să îl folosească constant pentru a câștiga susținerea oamenilor pe care îi conduce. Iată exemplul prezentat de Viorel Panaite: „Dacă un manager știe că echipa lui lucrează bine împreună, îi dă tema pe care o are și îi întreabă de cât timp au nevoie să lucreze împreună, pentru a primi de la echipă 3 recomandări de decizie și implicațiile pozitive și negative pe care echipa le vede pentru fiecare recomandare. În plus, aceste 3 recomandări trebuie să fie susținute de consensul celor din echipă, nu e necesară unanimitatea. Dacă echipa are competențe de a lucra bine împreună, va propune un timp de lucru foarte apropiat de așteptările managerului. Managerul are ulterior mai multe opțiuni: poate alege una din recomandările propuse de echipă, poate oferi o perspectivă nouă pe care echipa să o integreze și să revină cu noi opțiuni de soluții sau poate spune echipei că aceasta și-a finalizat cu succes misiunea venind cu cele 3 recomandări, că acestea îl ajută foarte mult și poate lua o decizie în care ține cont doar de o parte dintre acestea”.
Sfaturi pentru liderii care nu au fost până acum curioși, dar care vor să schimbe tactica
Poate mulți lideri, care până acum nu au încurajat curiozitatea echipei și nici ei nu au ținut cont de opinia acesteia, vor acum să schimbe macazul, dar se tem că vor fi judecați de echipă sau priviți cu neîncredere. Da, pot să își schimbe tactica, susține Viorel Panaite, și chiar pot ajunge să aibă toate șansele să folosească curiozitatea pentru a aduce succesul în echipă. Trebuie doar să își dorească cu onestitate acest lucru. Expertul în leadership vine și cu o serie de recomandări pentru aceștia: “Prioritatea acestora ar trebui să fie mai întâi reconstruirea încrederii. Trebuie să le spună angajaților din subordine că și-a dat seama că a greșit fiind atât de puțin interesat de ei, puțin curios privind vocea, efortul și sugestiile lor. Trebuie să mai spună în ce fel vede el că i-a afectat acest lucru pe ei ca echipă, pe el însuși și pe oamenii din echipă. Mai trebuie să spună de ce este hotărât să schimbe stilul de conducere, cum s-a gândit să o facă și cum vor monitoriza și evalua acest lucru”.
Managerii de succes vor încuraja și cultiva curiozitatea angajaților
Dacă vrei ca echipa pe care o conduci să dea rezultate spectaculoase, trebuie să fii un manager care încurajează și cultivă curiozitatea. Deja ai poate în echipă oameni care sunt la început, aceștia sunt entuziasmați, pregătiți să vină cu idei noi. Alții, însă, care au trecut deja de primul an la locul de muncă, nu mai sunt atât de curioși ca la început. Fiecare dintre aceștia însă trebuie apreciat.
Angajații curioși vor veni mereu cu lucruri noi, vor analiza scenarii, vor încerca să construiască noi viziuni, bazându-se pe experiență și vor învața că posibilitățile sunt nelimitate. Iar când ai în echipă oameni care vor să dea totul, găsirea celei mai bune soluții nu va fi niciodată o problemă.