Ana Crivăț: Succesul depinde de capacitatea de a rămâne flexibili și de a răspunde cu agilitate noilor provocări
Puterea lui “Împreună”
Lider cu 16 ani de performanță în transformare de business, ANA CRIVĂȚ îmbrățișează schimbarea ca pas necesar în evoluție și transformare personală și profesională. Din 2019, coordonează departamentul de Corporate Affairs al HEINEKEN România, gestionând comunicarea internă și externă, precum și agendele de sustenabilitate și public affairs ale companiei.
S-a alăturat echipei HEINEKEN în 2013, ca Innovation Manager, în departamentul de Marketing, rol din care a coordonat strategia de inovare a organizației, cu misiunea de a identifica și valorifica noi oportunități de business, și a obținut un succes remarcabil pentru HEINEKEN România cu lansarea categoriei de cidru pe piața locală, pentru care echipa din România a obținut o recunoaștere importantă: ”Cea mai bună lansare a categoriei cidru în lumea HEINEKEN”.
Într-un interviu acordat Revistei CARIERE, Ana Crivăț vorbește despre cele mai mari provocări ale anului 2020, despre valorile și principiile care țin unită o echipă, dar și despre perspectivele acestui an, dialog purtat sub tema umbrelă a acestei ediții, ”Metamorfoza. Noi și liderii la mijloc de pod”.
***
Dacă ar fi să definești, ca lider, ca profesionist, ca om, în trei cuvinte anul 2020, care ar fi acestea? Dar 2021?
2020 a fost un an pe care, cu siguranță, mulți dintre noi ne bucurăm că îl lăsăm în urmă. În ceea ce mă privește, aleg să mă uit deopotrivă și la lucrurile pe care acest an diferit și neașteptat ni le-a arătat într-o lumină mai clară. Din toate cele trei perspective, aș caracteriza 2020 ca pe un test neanunțat. Provocările noi pe care le-am întâmpinat au pus la încercare adaptabilitatea și reziliența oamenilor și a organizațiilor.
Din perspectiva profesionistului în comunicare, într-o companie cu peste 1.100 de colegi, am văzut în anul 2020 un catalizator pentru multe aspecte din business. În HEINEKEN, comunicarea internă a generat în acest an un engagement mult crescut. Pe timp de criză, devenim cu toții și mai conștienți de forța lui ”împreună”, astfel că spiritul de echipă în compania noastră s-a consolidat puternic. Totodată, pandemia a accelerat călătorii deja începute, una dintre ele fiind digitalizarea: am adoptat rapid soluțiile tehnologice care ne-au ajutat să operăm într-un context nou.
Ca lider, consider că anul care s-a încheiat a fost un antrenament pentru 2021, dar și pentru alte încercări viitoare. Aș spune că în 2020 ne-am descoperit în principal atuurile, dar anul a scos la lumină și vulnerabilități, iar 2021 ne găsește, cu siguranță, mai bine echipați pentru a înfrunta potențiale noi provocări. În industria berii, în care activăm, avem deja o serie de lecții învățate, care ne vor ajuta să navigăm ceva mai ușor un al doilea an de pandemie.
Despre anul care de-abia a început îmi place să cred că va fi un an al consolidării: un an în care începem să aplicăm, mai așezat și mai asumat, lecțiile lui 2020.
Care vor fi temele predilecte ce te vor preocupa în acest an? De ce?
Cred cu tărie că la baza împlinirii personale și profesionale stau pasiunea și motivația, care derivă din a ne cunoaște misiunea și a crede în ea. Acest lucru este și mai evident în cazul organizațiilor, unde experiența a dovedit că echipele care cred într-un scop comun sunt mai motivate să reușească. De aceea, în HEINEKEN este o prioritate să ne reunim în jurul obiectivelor comune: de a continua să fim un business performant și de a avea un impact pozitiv pentru pentru colegii noștri, comunitățile din care facem parte, pentru societate.
Anul 2020, un an de criză, ne-a confirmat încă o dată că oportunitățile și soluțiile apar prin canalizarea tuturor eforturilor și ideilor. Încurajarea potențialului colegilor noștri ne va preocupa și în 2021, ca un pas esențial spre a consolida și mai mult o echipă câștigătoare.
Conectarea cu oamenii, în plan personal și profesional, este încă o temă de interes. Un an de pandemie și-a pus amprenta asupra noastră, a tuturor, iar distanțarea ne-a afectat în moduri pe care poate nici nu le conștientizăm încă. A rămâne aproape unii de ceilalți înseamnă, uneori, să ne arătăm vulnerabilitățile și să ne acceptăm așa cum suntem.
Dar cele mai mari temeri? Ce vei face să le depășești?
Cred că una dintre marile provocări ale acestui an va fi să rămânem în echilibru. Este mai degrabă o preocupare, decât o temere, pentru că în HEINEKEN ne concentrăm deja asupra acestui aspect. Dacă la începutul pandemiei, grija pentru siguranța și sănătatea colegilor noștri s-a tradus prin măsuri stricte de protecție împotriva virusului, acum este crucial să ne mutăm la nivelul următor: ne preocupă starea lor de bine, să facem din trecerea către ”noua realitate” un drum mai lin. Fie că vorbim despre oferirea unor cursuri cu utilitate în viața personală, sau despre mai multă atenție la ce îi preocupă pe colegii noștri, toate sunt parte dintr-o abordare nouă, holistică, a relației cu colegii noștri.
Care e cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o în 2020 și care te ajută acum să spui: eu sunt un om/lider mai bun, 2021 va fi un an mai bun?
Pandemia ne-a arătat că lumea, așa cum o știm, se poate schimba de la o zi la alta. Schimbarea este constantă în viețile noastre, iar dacă nu eram conștienți de asta înainte, cu siguranță, în 2020 acest lucru a devenit evident. Vom deveni mai buni dacă învățăm să căutăm oportunitățile, în loc să ne raportăm la schimbare ca la o amenințare. Acest lucru se reflectă și în abordarea noastră, în HEINEKEN: credem că succesul depinde de capacitatea de a rămâne flexibili și de a răspunde cu agilitate noilor provocări.
Ca profesionist în comunicare, în 2020 am simțit, mai mult ca oricând, impactul extraordinar al comunicării care atinge inimile.
Cum te-a transformat pe tine această criză?
Din perspectiva profesiei mele, pot spune că activitatea corporate affairs a atins esența sa în 2020, fiind, poate, una dintre ariile care și-au demonstrat cel mai bine valoarea pentru oameni și companie, în toate sub-ariile sale: comunicare internă și externă, sustenabilitate și public affairs.
Întreg anul 2020 am trăit ceea ce înainte poate doar exersam în simulările de criză. Mai mult decât oricând, a fost nevoie de comunicare autentică și engagement, iar rolul departamentului de Corporate Affairs este unul crucial pentru conectarea organizației cu stakeholderii săi. Iată de ce pot spune că, în cariera mea, 2020 a cântărit mai mult decât un an obișnuit. Îndrăznesc să spun că noi, ca oameni și profesioniști, am crescut mult navingând această perioadă.
La nivel personal, am testat, anul acesta, conceptul de ”joy of missing out”: deconectarea, în anumite momente, a devenit o necesitate, pentru a aduce în echilibru viața personală și cea profesională. Am câștigat timp de calitate alături de cei dragi și bucuria de a trăi cu adevărat, în prezent, așa că voi păstra acest obicei sănătos și pe viitor.
Care au fost cele mai importante valori care te-au ajutat în 2020 și pe care te bazezi și acum pentru a merge mai departe?
În mijlocul furtunii, valorile de bază, precum solidaritatea, grija față de ceilalți, recunoștința sunt ancora care ne oferă siguranță. Un ”mulțumesc” spus din inimă a dobândit mai mult sens decât oricând. Întoarcerea la aceste valori, pe care am observat-o în societate în multe momente ale anului, este, pentru mine, una dintre principalele revelații ale lui 2020. Cred că avem o șansă reală de a modela un viitor mai bun, amintindu-ne să prețuim și să celebrăm aceste valori.
Nu pe ultimul loc este optimismul: capacitatea de a privi partea plină a paharului m-a condus întotdeauna către soluții și m-a ajutat să mă bucur de călătorie, pas cu pas. A avea o atitudine pozitivă într-o situație de criză nu este naivitate, ci o trăsătură de leadership, dă încredere oamenilor.
Care sunt prioritățile tale pentru 2021?
Dacă anul trecut ne-a învățat că împreună, uniți în jurul unui scop comun, suntem mai puternici, îmi propun ca anul acesta, în HEINEKEN, să canalizăm cât mai mult din acest spirit extraordinar care definește cultura unică HEINEKEN (#WeAreHEINEKEN este mantra noastră) spre a răspândi binele în jurul nostru, prin proiecte de susținere în primul rând a comunităților din care facem parte.
În plan personal, chiar dacă ritmul în care trăim rămâne o provocare, voi păstra abordarea care m-a ajutat să rămân în echilibru în tot acest timp: aleg să rămân optimistă, să mă bucur și să celebrez lucrurile simple, să trăiesc în prezent și să construiesc relații frumoase cu ceilalți, împărtășind mai mult din ceea ce sunt, din experiența și valorile mele. Și, totodată, să rămân deschisă în a învăța de la toți ceilalți din jurul meu.
Ce te face să vibrezi când spui 2021?
Începutul de an este mereu încărcat de sentimentul că avem ocazia de a ne reseta ritmul și prioritățile. Pentru mine, această resetare înseamnă mai multă recunoștință pentru ceea ce îmi oferă prezentul, înseamnă o întoarcere la valorile de bază și la lucrurile cu adevărat importante.
În activitatea mea, încep anul 2021 cu o mândrie nemărginită pentru că fac parte din echipa extraordinară HEINEKEN România, o echipă care a demonstrat reziliență și puterea lui “Împreună”.
foto: ANA CRIVĂȚ – Head of Corporate Affairs, HEINEKEN România
Acest articol este preluat din ediția nr. 270 a Revistei CARIERE
Pentru abonare, click aici