Adaptat sau versatil?
Tactul, un compromis acceptabil
Dinu Malacopol, CEO, Digital Cable Systems
Cred ca oamenii care au intelepciunea de a lasa de la ei si de a se adapta la stilul social al celuilalt nu pot avea decat de castigat. In business, o asemenea abilitate poate face diferenta intre un contract castigat sau pierdut, iar in viata personala – intre o relatie de prietenie si una de indiferenta.
Astfel, este important ca fiecare persoana implicata intr-un dialog sa faca un compromis pentru a avea o comunicare de succes, cu rezultate favorabile pentru toate partile implicate. Uneori, oamenii tind sa negativizeze compromisul, dar acesta poate fi, de multe ori, o alta fata a flexibilitatii.
Pe de alta parte, sunt situatii in care este firesc ca doua persoane sa nu reuseasca sa ajunga la un consens sau situatii in care exista neintelegeri in comunicare. Oamenii sunt construiti diferit, provin din medii sociale si culturale diferite, iar in anumite momente este dificil de gasit un limbaj comun. In astfel de situatii, daca se intervine cu tact si diplomatie, nu se vor isca neintelegeri majore sau conflicte – partenerii de dialog vor decide de comun acord ca… nu sunt de acord (cum spun englezii: "we agree to disagree"). Flexibilitatea este – sau ar trebui sa fie – o trasatura dominanta a fiecaruia dintre noi; cu atat mai mult a unui lider. In societatea de astazi, daca nu reusesti sa te adaptezi cu usurinta, nu poti avea succes – iar aici ma refer si la viata cotidiana, nu doar in plan profesional.
Nu trebuie sa confundam adaptabilitatea cu ipocrizia sau cu proverbul romanesc "se duce dupa cum bate vantul". Sunt doua notiuni cu totul diferite; in timp ce adaptabilitatea nu poate fi decat o trasatura favorabila, ipocrizia si "jocul pe doua fronturi" vor sfarsi prin a se intoarce impotriva persoanei care le practica.
In viziunea mea, leadershipul nu poate fi decat acomodabil/adaptabil si nu mi-am pus niciodata problema ca asta ar putea reprezenta o lipsa de autenticitate. Cum altfel sa comunici cu oameni atat de diferiti, de la clienti, la parteneri de afaceri si pana la angajati- daca nu incerci sa intelegi punctul de vedere al fiecaruia? In ce mod ai putea reactiona rapid la o situatie de criza? Cum ai putea lua decizii urgente, de ultim moment, daca nu ai avea aceasta capacitate de adaptare?
Din fericire, flexibilitatea se poate invata si se dobandeste, de regula, de-a lungul anilor; as zice ca face echipa buna cu diplomatia.
Activitatea in orice companie presupune un exercitiu de adaptare, de ajustare: adaptare la noul colectiv, la cerintele jobului sau ale departamentului, ale sefului sau si mai important, adaptare la valorile companiei.
Este posibil ca multi angajati, mai ales cei nou-veniti, sa simta ca trebuie sa-i faca pe plac sefului – dar in astfel de situatii putem vorbi, probabil, de o lipsa de autenticitate din partea acestora.
Pe de alta parte, un lider trebuie sa stie sa castige increderea celor din jurul sau si sa incerce sa gaseasca un teritoriu comun cu fiecare in parte. In filmele americane e la ordinea zilei ca directorii importanti de companii, ajunsi dimineata la birou, sa o intrebe pe receptionista: "Ce-ti mai face baietelul?" si pe femeia care face curat: "Ti-a trecut durerea de spate?"
In cazul unui lider este vorba si de o adaptare la valorile organizatiei pe care o reprezinta, mai mult decat in cazul celorlalti angajati. Daca el nu adera la valorile respective, nici nu le poate insufla subalternilor.
O companie deschisa si transparenta va fi intotdeauna privita mult mai bine decat una opaca sau cu o comunicare deficitara. Intr-o organizatie, comunicarea eficienta este necesara pe toate planurile.
Comunicarea cu angajatii ii ajuta pe acestia sa se integreze mai bine in companie, sa simta ca sunt inclusi in luarea deciziilor importante si, in consecinta, sa creasca nivelul de loialitate si de respect al acestora fata de organizatia pentru care lucreaza. Oamenii se vor implica mai mult in activitatea depusa pentru o companie in care cred.
Comunicarea cu partenerii este iar extrem de importanta, pentru ca o relatie buna cu acestia contribuie la construirea unei companii stabile si puternice. Este necesar sa te poti baza pe increderea si pe sprijinul partenerilor tai.
Prin comunicarea cu presa si cu clientii companiei se construieste vizibilitatea, iar vizibilitatea aduce in timp notorietate si incredere. Comunicarea constanta castiga increderea oamenilor pentru ca dovedeste deschiderea si disponibilitatea pentru dialog a companiei.
Am facut aceasta lunga paranteza pentru a sublinia pe cati factori se poate baza profitabilitatea – factori asupra carora comunicarea poate juca un rol decisiv. Daca exista lacune in comunicare sau deficiente in relatiile cu angajatii, partenerii sau clientii, acestea nu vor intarzia sa iasa la iveala si, pe termen lung, mai mult ca sigur vor afecta si profitabilitatea companiei.
O chestiune de mesaj, nu de stil
Marian Dinu, Country Managing Partner al DLA Piper Romania
Eu nu cred ca stilul social trebuie adaptat in functie de interlocutor, ci mesajul. Cred ca stilul este o chestiune care tine de personalitate si incercarea de a-l "adapta" poate crea perceptia unei personalitati duplicitare, care nu inspira incredere pe termen lung. Exista un anumit standard de comportament social acceptabil, care include politetea si respectul pentru interlocutor, dar dincolo de asta, o "adaptare" specifica nu mi se pare necesara sau utila. Mesajul, pe de alta parte, trebuie sa tina seama de interlocutor intrucat trebuie luate in considerare circumstantele sale personale pentru a-i transmite informatii pe care el le va recepta ca fiind relevante. Convietuirea sociala este o chestiune bazata pe niste reguli minime, care trebuie respectate in toate cazurile. Comunicarea eficienta are ca cerinta esentiala politetea si respectul. Daca acestea sunt prezente, se poate gasi o cale de comunicare, chiar atunci cand este vorba de stiluri sociale diferite. In plus, regula de baza a comunicarii, si anume aceea de a asculta in mod activ, ajuta indiferent de interlocutor. Un comportament acomodabil/adaptabil poate inseamna o deviere de la autenticitate, o abatere de la felul de a fi tu insuti. Cum sa reusesti sa ramai credibil daca esti autoritar intr-o zi, amiabil in ziua urmatoare, analitic o saptamana intreaga si expresiv la fiecare sfarsit de luna? Nu cred ca functioneaza!
Cu siguranta, fiecare dintre noi trebuie sa-si rafineze stilul personal pentru a-si controla excesele si a-l aduce in zona de maxima eficienta. In plus, stilul se mai schimba cu trecerea timpului, cu acumularea de experienta, dar nu de la o zi la alta. De cele mai multe ori, detinerea unei pozitii inalte in ierarhia organizationala presupune, intr-o oarecare masura, ca ceilalti sa-si adapteze la tine stilul lor social. Dar un stil total neadecvat, care blocheaza comunicarea, lipseste de continut conceptul de leadership. Nu mai avem de-a face cu un lider in acest caz, ci cu un despot. Si nu am cunostinta de prea multe organizatii de succes conduse de despoti!
Un manager ideal e un manager adaptat
Cristian Nistoreasa, Managing Partner, Wilson Learning
Studiile au aratat ca managerii eficienti sunt aceia care inteleg ca angajatul prefera un anumit stil de comunicare si reusesc sa-si adapteze propriul stil de comunicare astfel incat ceilalti sa se simta confortabil. Diferenta intre confort si conformare este diferenta intre eficienta si eficacitate. Aceasta abilitate manageriala se numeste adaptabilitate (en. versatility) si este fundamentul "Stilurilor sociale", concept dezvoltat de Wilson Learning incepand cu anii `80.
Cum lucreaza adaptabilitatea si care sunt efectele asupra performantei organizatiei?
Un studiu efectuat in 35 de organizatii din diverse domenii de afaceri a aratat ca adaptabilitatea devine factor de succes pentru manageri atunci cand este folosita la revizuirea performantei sau rezolvarea conflictelor. Asteptarile angajatului privind obiectivele de performanta, feedback si sprijin difera in functie de stilul social al fiecaruia.
Motivul cel mai des invocat de angajat atunci cand decide sa plece dintr-o firma este slaba comunicare si relatia cu managerul sau. Abilitatile de comunicare sunt astazi asociate cu succesul in vanzari, leadership sau negociere.
Adaptabilitatea este cheia pentru o comunicare eficienta.
Stilurile sociale, denumite autoritar, expresiv, amiabil sau analitic, definesc modul preferat de comunicare al fiecaruia. Atunci cand comunicati usor cu o persoana, deseori se intampla asa pentru ca aveti acelasi stil social. Atunci cand aveti dificultati de comunicare cu cineva, adesea se intampla pentru ca aveti stiluri sociale opuse.
Cum arata managerul ideal? Acesta este o combinatie intre cele patru stiluri sociale si anume: sincer si direct (autoritar), prietenos, deschis si empatic (expresiv), onest si increzator (amiabil), bine pregatit si gata sa ofere informatii (analitic).
Cum vede angajatul relatia cu stilul social al managerului? Angajatul de tip autoritar considera ca managerul ofera prea multa sau prea putina orientare si directie, expresivului nu-i plac managerii care vad numai o cale de rezolvare a problemelor si sunt inchisi la discutarea optiunilor, amiabilului nu-i plac managerii care nu sunt interesati de oameni si problemele lor, iar analiticului nu-i place ca managerul sa nu ofere informatii complete, sa-i spuna lucruri irelevante sau pe care deja le stie.
Cum demonstreaza managerul adaptabilitate? In primul rand, managerul trebuie sa-si cunoasca propriul stil social, cu punctele tari si slabe, cu preferintele si starea de confort, apoi trebuie sa identifice care este stilul social al angajatului si sa-si adapteze comportamentul la zona de confort a comportamentului acestuia. De exemplu, atunci cand managerul ofera sprijin si suport pentru un angajat, trebuie sa tina cont ca autoritarul doreste libertate si sfaturi, dar nu interventie directa, expresivul prefera sa i se ofere optiuni si alegeri, incurajare si back-up, amiabilul doreste ghidare pentru ceea ce face, sa i se arate incredere si corectare atunci cand este cazul, analiticul preferand feedback direct si acceptarea totala si clara a deciziilor luate.
Adaptabilitatea este o abilitate manageriala, se invata si ramane o optiune a managerului. Masura in care managerul apeleaza la adaptabilitate se reflecta in performanta organizatiei, construirea de echipe, angajamentul si reactia angajatilor in perioade de criza.
Corolar
Este evident ca avem, fiecare, felul nostru de a ne exprima si ca intr-un dialog ne pozitionam diferit si avem asteptari diferite. Asa se face ca sefii nu-si inteleg subalternii si viceversa. Ce e de facut? Ne adaptam la nevoile de comunicare ale celuilalt. Studiile, mai vechi sau mai noi evidentiaza existenta unei legaturi directe intre scorul de "adaptabilitate" si indicele de performanta obtinut. Un manager sensibil la nevoile de comunicare individuale va reusi sa se faca inteles si sa stabileasca o relatie de durata cu angajatii sai. De ce nu si invers…