A redresat o companie ieșită din insolvență
Colaborarea cu Plafar a început după 10 ani de activitate în industria serviciilor, un domeniu foarte activ. În ultimii patru ani, Lucian Bitoleanu a coordonat un proiect de dezvoltare la nivel național al unei companii de transport valori și cash management.
În plus, avea deja experiență de management de peste 15 ani în companii atât din zona serviciilor, cât și din cea a producției, cum ar fi: Konsalnet, Prosegur, Assystem, Eurografica și altele. Bazele culturii organizaționale le-a dobândit din poziția de consultant Arthur Andersen. De ce Plafar? „A fost o schimbare de domeniu de activitate destul de abruptă, însă am fost atras în primul rând de potențialul și de planul de administrare ale companiei”, spune el.
Cea mai mare provocare la momentul respectiv era ceea ce este încă cea mai mare provocare pentru companie. „Businessul este reprezentat de angajați, iar atunci focusul meu a fost, și este, pe inducerea către echipa de management și mai departe către toți angajații a mentalității că: Vrem, Știm și Putem! Rezultatele sunt efecte ale acesteia.”
Demotivare, remotivare
Deși Plafar avea și are o echipă experimentată și competentă, ultimii ani au însemnat pentru acest business o insolvență, urmată de o perioadă în care s-a mers foarte mult pe o anume inerție. Într-un astfel de mediu, chiar și în cazul oamenilor competenți, intervine demotivarea, după cum explică Lucian Bitoleanu. Avantajul, din punctul său de vedere, este că și re-motivarea acestor echipe se realizează relativ repede.
Ce a făcut el? Pentru că motoarele acestei companii sunt vânzările și producția, Lucian Bitoleanu a folosit experiența directorului de vânzări, Elena Bratu, și a directorului de producție, Mariana Mihăilă, pentru a structura un plan de redresare în care să creadă cu toții. „Le-am dat libertatea de a-l implementa și le-am pus la dispoziție mijloacele și pârghiile necesare. Vorbim de o organizație foarte disciplinată. În momentul în care atitudinea managerilor s-a schimbat, și celelalte niveluri din organizație au reacționat”, afirmă el.
Planul de redresare
De altfel, Lucian Bitoleanu crede că, invariabil, un plan de redresare trebuie să se axeze pe următoarele trei direcții: vânzări și dezvoltare; optimizare procese și controlul costurilor.
Astfel, prima dată a întărit parteneriatele cu clienții existenți și a reușit acest lucru folosind mecanisme comerciale, pentru a depăși perioadele similare ale ultimilor ani. În paralel, a început un proces laborios și care cere timp de „recâștigare” a piețelor externe. În prezent, Plafar exportă din nou în Anglia și în Germania.
De asemenea, pentru prima jumătate a acestui an, au în plan implementarea unui proiect de dezvoltare a forței de vânzări, focusându-se pe un segment de clienți pe care până în acest moment nu îl aveau acoperit, un segment care le poate aduce un potențial de creștere de 20%.
În ceea ce privește produsele noi, pentru 2018 și 2019, Plafar urmează să înceapă producția unei game de ceaiuri Bio.
În plus, la o analiză a proceselor din companie, a ajuns la concluzia că au nevoie de o retehnologizare a liniilor de producție. Astfel, pot îmbunătăți costurile de producție, dar și prezentarea produselor. În prezent sunt în negocieri pentru finanțarea unei noi linii tehnologice, pe care speră să o aibă pusă în funcțiune la sfârșitul trimestrului al doilea din acest an.
„Toate aceste măsuri, împreună cu un control foarte riguros al costurilor (și mă refer aici atât la costurile de achiziții, cât și la cele de operare), sunt bazele unei revigorări sănătoase a companiei”, spune Lucian Bitoleanu.
“S-au scris biblioteci întregi despre leadership, toate adevărate și toate incomplete. Mă voi limita la a-l cita pe Antoine de Saint Exupéry, cu ceea ce cred eu că este definiția cea mai potrivită a leadershipului: „Dacă vrei să construiești un vapor, să nu începi prin a-i trimite pe oameni după lemne, cuie, unelte, sfori și alte materiale. Învață-i întâi să tânjească după marea îndepărtată, nesfârșită.”
Pentru mine, leadershipul este acea caracteristică a unui manager de a obține rezultate maxime cu eforturi minime. Am încercat să modelez organizația, așa încât să facilitez comunicarea și libertatea de idei. Ideile bune vin de multe ori de la oameni care ori nu au mediul, ori nu sunt obișnuiți să se exprime, deși știu foarte bine ce fac și ce trebuie făcut”, adaugă Lucian Bitoleanu,
Cifre
6-8%
În 2017, Plafar a trecut pe plus. Cifrele finale încă nu sunt disponibile, însă estimează o EBITDA de 6-8%.
Conform Brand.ro, Plafar ocupa, în anul 2017, poziția 52 în Top 100 Branduri Românești. „Mă bucur să văd în continuare cum consumatorii apreciază calitatea și proveniența naturală a produselor Plafar. Le garantăm clienților noștri că în plicul de ceai Plafar nu există decât produse naturale, al căror proces de producție și ambalare este certificat la toate standardele de calitate în domeniu”, spune Lucian Bitoleanu – Director General Plafar.
Articol preluat din numărul 244/februarie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.