13 idei despre leadership… nu trei, nu cinci
1. Mai bine uman decât supererou american
Dintr-un motiv care îmi scapă (de fapt, nu-mi scapă, e vorba despre ego), prea mulţi manageri trăiesc cu convingerea că trebuie să fie un fel de supereroi, care au tot timpul răspunsul corect şi nu încasează niciun pumn fără să dea 20. Însă cei mai apreciaţi leaderi din anturajul meu sunt mai degrabă vulnerabili şi nu se sfiesc să ceară ajutorul. Supereroul nu se bucură de loialitatea oamenilor (de ce mi-aş pierde timpul cu unul care ştie şi face totul?).
2. Recunoaşte că ai greşit
Da, ştiu că e foaaaaaarte greu să recunoşti că ai greşit. Dar ceea ce câştigi când o faci (aprecierea oamenilor tăi, simpatia şi empatia lor) depăşeşte cu mult avantajele unei aure de supererou (în care oricum nu credem cu adevărat). Totul este să o faci bine, adică să admiţi că ai greşit, dar să adaugi şi planul de corectare/schimbare, precum şi mulţumirile pentru înţelegere.
3. Foloseşte-i pe oameni, nu ai alt capital mai valoros
Oamenii gândesc. Pe mulţi manageri acest fapt îi sperie, îi face nesiguri. Ar prefera o armată de roboţi care să execute întocmai instrucţiunile date. Când vorbesc cu ei, îmi povestesc ce probleme au din cauză că „una le spui şi alta fac". Dar stilul „command and control” este ineficace (nu obţii întotdeauna ceea ce te aşteptai) şi ineficient (necesită efort permanent de susţinere şi verificare). Cred că, în secolul nostru, modelele militar şi industrial de leadership sunt depăşite, iar capitalul uman cel mai valoros vine mai degrabă din inteligenţă şi creativitate decât din capacitatea de execuţie.
4. Ia-ţi oamenii buni, nu oamenii potriviţi
Aici e vorba despre principiul lui Jim Collins: ia-ţi oamenii care îţi plac şi te impresionează, chiar dacă nu ai încă un loc potrivit pentru ei în echipă, îşi vor găsi locul la un moment dat. Ştiu că nu este uşor aplicabil în multe industrii, însă acolo unde poate fi aplicat, aplicaţi-l! L-am testat şi merită din plin! Căutarea oamenilor potriviţi pentru o poziţie anume, de cele mai multe ori însoţită şi de presiunea timpului, duce la compromisuri în selecţie şi costuri uriaşe pe termen lung.
5. „Where trust is an issue, there is no trust”
Ori ai, ori n-ai încredere în oamenii tăi. În momentul în care ai spus „nu ştiu încă, aştept să-mi confirme", înseamnă că NU ai încredere. Lipsa de încredere este un cost, încrederea este un capital. Şi încă ceva: în majoritatea relaţiilor încrederea sau neîncrederea este reciprocă, deci…
6. Visează! Din vis ia naştere viziunea
„Să fim realişti!” este expresia care schimbă expresiile faciale ale oamenilor (de la zâmbet la încruntare) şi omoară ideile în masă (chiar înainte de a fi exprimate). Dacă vrei să-i foloseşti cu adevărat pe oamenii din echipa ta, ascultă-le cele mai nerealiste visuri. Vei găsi o sursă de inspiraţie proaspătă şi nesfârşită care îţi va alimenta propriile visuri.
7. Păstrează legătura cu clienţii
Asta nu înseamnă că, personal, tu trebuie să vinzi (deşi n-ar fi tocmai rău, nu?). Ci înseamnă să primeşti cea mai corectă evaluare a deciziilor şi acţiunilor tale, adică evaluarea făcută de clienţii tăi. Acest feedback obţinut la „prima mână”, nu prin intermediari, este materia primă de cea mai bună calitate pentru deciziile tale. Deleagă cât poţi de mult, dar întâlnirile cu clienţii sunt obligatorii!
8. Păstrează legătura cu „front-line-ul”
Chiar dacă te întâlneşti cu clienţii, pariez că o faci cu cei mai importanţi. E bine, dar nu suficient. Pot rămâne multe „blind spot-uri” despre cum merge business-ul tău, pe care doar oamenii tăi în contact direct cu clienţii le pot ilumina (vânzări, customer suport, tehnic, contabilitate). Este construit fluxul permanent de informaţii de la aceste departamente către tine? Poate fi îmbunătăţit?
9. Vorbeşte permanent cu oamenii
Pur şi simplu! Asta trebuie să faci: să vorbeşti cu oamenii, permanent, zi de zi! Iluzia conducerii organizaţiei dintr-un birou ermetic în care angajaţii intră cu groază a fost demontată încă de pe la sfârşitul secolului trecut (apropo, suntem în secolul 21!). Nu vorbesc aici despre subiecte de small-chat (ce fac copiii, cum a fost în vacanţă), ci despre repetarea obsesivă şi permanentă a viziunii, spre ce se îndreaptă firma şi care este contribuţia fiecăruia.
10. Acel ceva ce nu poate face altcineva din firmă: agenda ta…
Sunt câteva lucruri pe care nu le poate face nimeni altcineva din firmă, aşa cum este lista ta de activităţi. După ce realizezi cele menţionate la punctele precedente, probabil că îţi rămâne foarte puţin timp în agendă. E bine, pentru că nici nu-ţi trebuie mai mult. Orice lucru de pe propria agendă, care ar putea fi făcut de altcineva din echipă, ar fi bine să dispară din lista ta şi să fie făcut de acel altcineva.
11. Oamenii se opun schimbării, pentru că sunt inteligenţi
„Le-am spus de-atâtea ori şi tot nu vor să se schimbe! N-ai cu cine, domne', n-ai cu cine!”… Dacă ai încercat cel puţin o dată furia în faţa rezistenţei oamenilor la schimbare, iată un gând folositor pentru data viitoare: când le propui oamenilor să facă lucruri noi, fiind inteligenţi, ei încep să-şi proiecteze cum se va desfăşura totul. Adică şi faptul că nu ştiu încă foarte bine să facă acel lucru nou. Şi faptul că vor greşi. Şi faptul că vor arăta proşti, începători, nesiguri. Cu cât este mai senior individul căruia îi faci propunerea (deştept, experimentat, sigur pe el), cu atât mai nefavorabil i se pare deal-ul pe care, fiind inteligent, şi-l proiectează.
12. Nu există nimic mai practic decât o bună teorie
După 18 ani de când ţin cursuri, am strâns un potofoliu impresionant de obiecţii de tipul „asta e teoria, în practică lucrurile stau altfel". Dar am strâns şi un portofoliu uriaş de exemple în care lucrurile stau altfel în practică tocmai pentru că teoria este ignorată. Nu încerc să te conving să aplici orbeşte toate teoriile din lume. Dar lasă-te expus permanent la învăţare. Fii curios şi citeşte! Investeşte în educaţia ta şi a oamenilor tăi!
13. În orice business găseşti ceva funny, dincolo de profit
Toţi oamenii de afaceri cu rezultate remarcabile (pe bune, chiar toţi pe care îi cunosc!) au o abilitate comună: îţi pot explica ceea ce fac într-un mod foarte atractiv. Când îţi vorbesc despre activitatea de zi cu zi, pare distractiv şi plăcut, iar motivaţia lor principală pare să vină exact din această distracţie, nu din generarea profitului! Cred că în orice business există această latură plăcută, dar nu toţi leaderii reuşesc să o transmită şi către oamenii lor. Cei care o fac alcătuiesc în jurul lor o cultură constructivă, o echipă hotărâtă şi pozitivă, un mediu în care îţi place să munceşti.
P. S.: Mediul în care îmi închei acest articol este o plajă în Grecia. Nu l-am terminat la timp, am plecat în vacanţă. Sper să mai prindă totuşi tiparul şi să genereze gânduri şi fapte bune!
Adrian Florea este Managing Partner Trend Consult Group
Articol preluat din Revista Cariere de august. Pentru detalii legate de abonare, click aici