Un lider care încurajează curiozitatea la locul de muncă are numai de câştigat
Liderii de business susțin că încurajează curiozitatea – adică dorința de a afla mai multe lucruri, cultivată prin citit, împărtășire de informații, căutare de informații, participare la traininguri etc. – în cadrul companiei pe care o conduc. Însă realitatea e puţin altfel.
Un sondaj recent publicat de Harvard Business Review arată că 83% dintre liderii de business din SUA susțin că pun un accent mare pe acest lucru. Numai că percepția angajaților este alta: doar 52% dintre angajați respectivelor organizaţii spun că se simt încurajați să fie curioși la locul de muncă.
Deci este o discrepanţă între percepţia liderilor şi ceea ce simt angajaţii.
Studiul HBR arată că un aspect crucial în crearea unei culturi organizaţionale care să încurajeze într-adevăr curiozitatea angajaţilor la locul de muncă este identitatea.
Trebuie să ţinem cont de faptul că un individ nu este caracterizat de un singur lucru, ci este o colecţie de trăsături. De exemplu, un programator poate fi pasionat de exerciţii fizice. În acelaşi timp, este şi tată sau voluntar într-un ONG. Fiecare dintre aceste faţete ale personalităţii sale formează un întreg, care e greu de „spart” în bucăţi. Totodată, lucrurile care îl interesează pe un om au legătură cu dorinţa de explorare, de aflare de lucruri noi, de trăirea unor experienţe importante pentru el/ea, într-un fel sau altul.
Aşa că trebuie să ţii cont de lucrurile care contează pentru angajatul tău în aşa fel încât să îţi dai seama cum să îl motivezi. Iar cea mai simplă metodă este ca tu, ca lider, să întrebi, să fii curios la rândul tău în legătură cu lucrurile care îi interesează cu adevărat pe angajaţii săi.
Citeşte şi: Piramida lui Maslow şi motivarea – Şefii trebuie să ţină seama de cea mai importantă nevoie a angajaţilor
Mai mult, cel ce conduce o organizaţie trebuie să încurajeze curiozitatea şi să susţină ideile angajaţilor. În acest fel, oamenii se implică mai multe la job, generează idei valoroase şi împărtăşesc impresii şi cunoştinţe cu colegii lor, făcându-i şi pe ceilalţi să intre în această horă, mai arată concluziile studiului.
SFATUL SPECIALISTULUI
Am invitat-o pe Ana Nicoleta Zafiu (foto), consilier în carieră, psiholog organizaţional, CareerInvest, să aprofundăm puţin importanţa încurajării curiozităţii la locul de muncă.
Cât de important este acest aspect?
Încurajarea curiozității angajaților este o modalitate prin care sunt ajutați să-și îmbogățească bagajul de informații și să evolueze. Având în vedere faptul că evoluția unei organizații este dependentă de cât de bine pregătiți sunt membri ei, cu siguranță este mai mult decât important să le fie încurajată curiozitatea.
Cum pot fi încurajați angajații să fie curioși și cum poate fi folosită curiozitatea lor pentru dezvoltarea businessului, dar și pentru dezvoltarea lor personală?
Curiozitatea este o trăsătură a personalității pe care cu toții o avem încă din copilărie. Din păcate, ea este de multe ori blocată din cauza interacțiunii cu adulții. De câte ori nu se întâmplă, ca atunci când copiii adresează întrebări să fie apostrofați de către cei din jur? Astfel, dacă avem de-a face cu un angajat care nu și-a cultivat capacitatea de a-și pune întrebări, va fi dificil pentru un manager să schimbe acest lucru, dar nu imposibil. Din perspectiva mea, o abordare eficientă este necesar să fie centrată pe a comunica beneficiile acumulării de noi informații. De asemenea, este important ca atunci când angajații își manifestă curiozitatea să le fie validată aceasta inițiativă. În dezvoltarea business-ului, dorința de a afla lucruri noi poate fi folosită prin faptul că învățând constant, angajații evoluează și devin mai creativi în abordarea sarcinilor, astfel fiind îmbunătățită calitatea muncii lor. Din perspectiva angajaților, devenind din ce în ce mai competenți în domeniul în care profesează, își vor dezvolta o imagine de sine pozitivă și vor fi mai încrezători în propriile resurse.
Curiozitatea, care denotă implicare și dorința de a face mai bine treaba, ar trebui răsplătită? Cum?
Curiozitatea este un concept care nu este măsurabil. Însă cu siguranța acei angajați care sunt implicați și își îmbunătățesc constant rezultatele, ajung să îşi atingă obiectivele. Răsplata se poate concretiza în multe moduri, însă pentru a fi cu adevărat valorizată de angajat este necesar să corespundă tipului său de motivație din acel moment. Astfel, un angajat se poate simți validat pentru că a primit o mărire de salariu, iar un altul pentru că a fost promovat.
În orice direcție se poate merge prea departe. Cum ne putem implica fără să ne băgăm nasul unde nu ne fierbe oala? Și, totodată, cum pot liderii să creeze o cultură de încurajare a curiozității fără ca angajații să devină intruzivi?
Aceste aspecte pot fi rezolvate prin setarea unor obiective profesionale clare și prin stabilirea unor limite ale poziției fiecăruia în cadrul organizației. Ceea ce angajații învață este necesar să fie util în evoluția lor profesională. De obicei, angajații aflați la începutul traseului lor profesional au tendința de a acumula necritic informații, fără a avea claritate cu privire la utilitatea lor. În aceste situații este important să li se valideze comportamentul, direcționându-l însă către scopuri clare, utile atât angajatului, cât și companiei.