Lucrezi de acasă? Cum să-ți faci treaba bine
Să lucrezi de acasă este o competență profesională în sine, care se învață și se dezvoltă conștient și în timp. Presupune autocunoaștere și disciplină. Îți oferă libertatea și flexibilitatea de a-ți folosi la maximum resursele de timp, energie și inspirație și te ajută să atingi un mai bun echilibru între viața personală și cea profesională.
Ce trebuie să ai în vedere ca să-ți faci treaba bine:
SPAȚIUL DE LUCRU
Creează un spațiu care să fie destinat exclusiv lucratului de acasă. Când te afli acolo cei de acasă te vor deranja mai puțin, iar tu vei intra implicit în starea mentală propice muncii tale. Instrumentele și obiectele pe care le folosești pentru munca ta vor fi mai ușor de organizat și de utilizat. Încearcă să nu-ți incluzi spațiul de lucru în cel de odihnă, pentru a asigura separarea psihologică optimă pentru desfășurarea eficientă a ambelor activități.
Eficiență și ergonomie. Echipamentele de care ai nevoie trebuie să fie ușor accesibile (computer, cameră de luat vederi, imprimantă etc.) și să fie comod și sănătos de utilizat. E util ca spațiul să fie organizat într-un fel care să-ți optimizeze munca (să ai lumină suficientă, să te poți deplasa ușor, să ajungi repede la ce ai nevoie, spațiul să fie potrivit comunicării audio/video – să nu aibă ecou, să nu ofere acces la detalii din viața ta privată etc.)
ECHIPA
Cu atât mai mult cu cât lucrați de la distanță, este important să rămâneți conectați, atât din punct de vedere profesional, cât și uman.
Rămâneți aproape. Stabiliți ce platforme online veți folosi pentru a interacționa și formați grupurile necesare comunicării și împărtășirii de informații, documente, proiecte. Este eficient ca interacțiunile să fie mai ales video – conexiunea umană sudează echipa, vă veți înțelege mai bine, veți fi mai autentici și mai empatici, veți colabora mai bine, va crește productivitatea.
Informații și resurse. Creați un spațiu virtual comun și ușor accesibil, unde să puteți comunica informații și depozita resursele și livrabilele necesare pentru a lucra eficient împreună. Comunicați-vă programul de lucru și disponibilitatea (când puteți fi contactați și când nu) și stadiul în care vă aflați cu proiectele pe care le aveți în lucru, pentru a lucra în cunoștință de cauză și în flux optim.
Comunicați-vă abilitățile. Pentru cazul în care echipa voastră ar putea suferi modificări (cineva se îmbolnăvește și nu-și mai poate îndeplini responsabilitățile), asigurați-vă că știți care sunt abilitățile de care dispuneți, în echipă, pentru a putea redistribui ușor sarcinile de lucru. Dacă structura sau componența echipei se schimbă (mai ales dacă apar colegi noi), asigurați-vă că vă prezentați și vă cunoașteți între voi (pentru a putea comunica și interacționa bine) și că știți ce are de făcut fiecare (pentru a colabora îndeaproape).
STRUCTURA PROGRAMULUI DE LUCRU
În lipsa unei structuri clare a programului de lucru, atunci când lucrezi de acasă este posibil fie să lucrezi excesiv, fie să rămâi în urmă cu proiectele. Stabilește ritmul și volumul de lucru optime pentru tine – în funcție de perioadele din zi în care ești mai eficient, mai productiv, mai creativ – structurează-ți ziua atent și conștient și stabilește deadline-uri realiste pentru proiectele pe care le ai în desfășurare. Ai grijă să nu te supraîncarci, ai grijă să te hrănești, respectă-ți orele de odihnă.
COPIII
Copiii tăi te vor vedea muncind. Folosește-te de această ocazie pentru a le transmite că responsabilitățile sunt utile, că nu sunt o povară și demonstrează-le bucuria de a munci.
Copilul trebuie să fie martor la această bucurie nu numai pentru că e posibil să ajungă să-i placă și lui activitatea care îți place ție sau măcar să devină curios în legătură cu tot felul de lucruri noi. Dar este important să știe că acea bucurie există, că are voie să o trăiască, că e bine să i se dăruiască. E bine să aibă încredere în acea bucurie, să o valideze, să îi dea importanța cuvenită, să o caute, să tindă către ea. Fiecare copil se naște cu această bucurie și e important să și-o descopere și să și-o exerseze. Asta îl va ajuta să-și găsească menirea și să muncească cu drag.
Fred Rogers – prezentator de televiziune, păpușar, compozitor, scriitor și activist american, cunoscut pentru emisiunea de televiziune Mister Rogers’ Neighborhood (1968–2001) dedicată preșcolarilor – declara:
„E important ca adulții să le arate copiilor bucuria de a face ce-ți place. În grădinița unde lucram în timp ce-mi făceam studiile privind dezvoltarea copiilor venea un sculptor care sculpta în fața copiilor. Directorul îi spusese: „Nu vreau să-i înveți pe copii să sculpteze, vreau să sculptezi în fața copiilor și să se vadă că-ți place să sculptezi.” Niciodată nu a fost folosit lutul cu mai multă imaginație ca în anul acela. Un mare dar pe care un adult i-l poate face unui copil este să facă ce îi place, în fața copilului. Poate îți place să mergi cu bicicleta sau poate îți place să repari lucruri – atunci fă asta în fața copiilor. Lasă-i pe copii să se molipsească de atitudinea asta.”
PREZENȚĂ, REFLECȚIE ȘI FEEDBACK
Când lucrezi de acasă, tendința de multitasking ar putea crește. Nu-i da curs. Fii cu adevărat prezent și implicat în ce faci.
După o perioadă de lucrat acasă (împreună cu echipa ta), reflectează, și gândiți-vă și împreună, la cum merg lucrurile, ce nevoi aveți, înlăturați obstacolele cu care v-ați confruntat, găsiți soluții pentru a colabora și mai eficient.
Ascultați-vă unii pe alții pentru a vă putea înțelege corect, pentru a vă ajuta și a putea răspunde nevoilor pe care le aveți.
Lucratul de acasă poate fi o schimbare de ritm, structură și peisaj care să vă inspire, să vă ajute să regândiți fluxuri și procese de lucru, să găsiți soluții mai eficiente pentru a vă desfășura activitatea. Vă poate împrospăta gândirea, comunicarea și interacțiunea. Puteți fi mai buni și puteți lucra mai bine.