De la diploma de jurist la poziția de General Manager în domeniul construcțiilor
Pentru Roxana Ghioca, General Manager Austrotherm România, piața construcțiilor nu a fost o alegere inițială, o profesie dobândită în urma unor studii universitare, ci o opțiune care s-a creionat și dezvoltat odată cu pașii din carieră.
Roxana Ghioca a urmat cursurile Facultății de Drept, Universitatea Spiru Haret, promoția 2001, apoi un masterat în Comunicare și Relații Publice în cadrul Universității București.
De asemenea, pe parcursul carierei și-a continuat pregătirea profesională cu câteva zeci de cursuri de formare și perfecționare în zona de management. „Pe lângă aceste cursuri specifice, am învățat foarte multe în diferite domenii de activitate, cum ar fi: arhitectură, construcții si costuri specifice, credite, randamente investiționale, management financiar, contabilitate, administrativ.
Cred că studiul universitar aprofundat al unui anumit domeniu este foarte important, însă experiențele multiple în companii mai mici sau mai mari sunt definitorii în ceea ce privește succesul”, spune Roxana Ghioca. De la textile la construcții Pe parcursul celor 20 de ani de carieră a trecut din zona industriei de textile, la dinamica pieței transporturilor și a logisticii, ca mai apoi să parcurgă câțiva ani în zona de marketing, achiziții și vânzări.
Mai exact, în 2004, la numai 25 de ani, ocupa deja o poziție de Director de Achiziții și Logistică într-o companie multinațională, cu producție și distribuție textile. Anii de training adevărat, însă, specializat și exemplificat concret la locul de muncă au fost 2007- 2011, ani în care a ocupat pe rând poziții de coordonare Logistică, Achiziții și Comercial în piața materialelor termoizolante.
În 2012, la 33 de ani, a schimbat angajatorul, alegând o poziție de Director Comercial cu responsabilități extinse sales, credit control, operațional, logistică, custome care. Rezultatele echipei, ale întregii companii, dinamica și performanțele atinse au condus la pasul următor: în 2018 a fost numită General Manager Austrotherm România.
Avantajele femeilor: imaginație și intuiție
„M-au ajutat câteva caracteristici pe care mi le asum: sunt realistă, sunt deschisă, inventivă, activată pe găsirea de soluții, nonconformistă”, mai spune Roxana Ghioca.
Ea precizează că, deși în piața de construcții, poziția de GM este deținută în special de bărbați, este nevoie și de imaginație, creativitate și intuiție, iar din acest punct de vedere femeile au un avantaj major. Pentru Roxana Ghioca, noua poziție a însemnat mai mult timp alocat deplasărilor și extinderea responsabilităților în zona de financiar și administrativ. În același timp, este și un rol activ, diversificat, cu un grad mare de atenție și responsabilitate pe toate plajele ce corespund administrării unei companii: financiar, juridic, legislativ, dar și operațional zi de zi.
Piața construcțiilor, domeniu cu viziune
Deși a trecut prin diverse departamentele și a învățat despre bugete, strategii, dezvoltare, implementare, comunicare etc. și le-a aplicat în diferitele forme de responsabilitate prin care a trecut, Roxana Ghioca a trăit adevărata provocare în 2012, la numai o lună de la schimbarea jobului, în fața a 150 de parteneri care așteptau să audă misiunea, viziunea, aprouch-ul noului Manager Comercial pentru anul care tocmai începuse. Era pentru prima dată în poziția de speaker, pentru prima dată în fața unui portofoliu mixt – clienți noi și clienți vechi, colegi din vânzări, producție, administrativ.
Atmosfera era destul de încărcată și își amintește că simțea presiunea de pe holul sălii de meeting. Laptopul, abia conectat la proiector, a decis să nu afișeze imagine, astfel că a fost nevoită să meargă în sală printre parteneri.
„Primele 15 minute nu mi le amintesc nici astăzi foarte clar, doar un șir de întrebări ușor ironice ce se amestecau cu afirmații constructive. Și răspunsurile mele.Pas cu pas atmosfera s-a calmat și am reușit să expun până la capăt ceea ce am avut pregătit”, completează Roxana Ghioca. Ea crede că piața construcțiilor, a termoizolațiilor, deși una în continuă schimbare și deloc facilă, este un domeniu unde întâlnești oameni cu viziune, deschiși, oameni ce pot fi surse de inspirație, fie că sunt arhitecți, proiectanți, constructori sau dezvoltatori de businessuri în real estate sau retail.
Care sunt 3 cuvinte cheie care vă definesc?
Mă definesc cu siguranță responsabilitatea, autenticitatea și asumarea riscurilor. Nu poți câștiga dacă nu există o oarecare urmă de risc în acțiunile tale. Nu poți progresa fără schimbare și fără inedit. Ambele implică riscuri și acțiuni autentice. Poate de multe ori exagerat, mă definește responsabilitatea față de familia mea, față de echipa mea și, nu în ultimul rând, față de cele asumate la preluarea unei poziții într-o companie.
Care credeți că este rolul unei femei în familie?
Nu cred că mai putem discuta separat de rolul femeii și de rolul bărbatului în familie. Ambii parteneri preiau pe rând diferite roluri și, cel puțin în familiile unde există și carieră și copii, aceste roluri nu sunt deloc individualizate concret, ci sunt împărțite între soți.
În cazul nostru, păstrez cât mai mult timp pentru nevoile fetiței, pentru logistica activităților extrașcolare, pentru micile răsfățuri, însă în zilele în care sunt departe de casă acestea sunt preluate cu succes de soț. Păstrez weekendurile și serile pentru familie și împărțim și atunci task-urile pentru a maximiza timpul petrecut acasă.
Aţi făcut vreun sacrificiu în viaţa de familie pentru carieră?
Am avut șansa să nu fie nevoie. Am avut șansa să lucrez cu oameni care apreciază locul familiei în viața unei persoane, care la rândul lor au familii și împart timpul cu acestea. Evident, sacrificii mici, delegații, prezențe la conferințe și congrese, ședințe și alte evenimente care mă țin departe de casă câteva zile sunt, însă încerc să le gestionez astfel încât să nu influențeze negativ activitatea familiei.
Care este cel mai greu lucru pe care l-ați învățat?
În multe privințe mă consider tot la început de drum, departe de a fi învățat prea multe. De fiecare dată descopăr ceva ce merită citit, studiat, aprofundat. Nimic din toate acestea nu sunt imposibile, iar perfecționarea se face în fiecare domeniu dacă există perseverență, deschidere și timp alocat. Dacă aș alege să descriu cel mai greu lucru pe care l-am învățat, aș rămâne în zona emoțională: cea mai grea provocare este să fii mamă/soție/ manager/prietenă și să reușești să-ți schimbi pentru fiecare poziție haina potrivită.
Roxana Ghioca este o persoană matinală, preferă să ajungă la birou la ora 8 cel târziu. Nu își începe ziua fără o ceașcă mare de cafea pe care o ia în drum spre birou de la o cafenea. Rutina zilnică înseamnă apoi verificarea activităților uzuale și deciziile privind derularea activității. În industria în care lucrează fiecare zi poate aduce ceva nou. De exemplu, în această perioadă focusul este îndreptat către Pactul Ecologic European, lansat în decembrie 2019 sub titlul Green Deal de către Comisia Europeană. Acest pact propune întreprinderea măsurilor necesare pentru ca Europa să devină neutră din punct de vedere al impactului asupra climei, până în anul 2050.
În perioada următoare, Comisia va propune un act legislativ european privind clima, prin care acest angajament politic va deveni o obligație juridică și va impulsiona investițiile. Printre măsurile concrete ce vor fi întreprinse se află decarbonizarea sectorului energetic, renovarea clădirilor, sprijinirea inovațiilor în industrie și introducerea unor forme de transport public și privat mai puțin poluante și mai ieftine. Austrotherm propune soluții pentru eficientizarea clădirilor vechi, dar și construirea celor noi cu materiale inovatoare eficiente.
„Îmi place să cred că energia cu care mă implic în activitatea zilnică, dar și în programele de dezvoltare și consolidare a echipelor, se transferă asupra colegilor și are efecte vizibile la nivelul întregii companii”, spune Roxana Ghioca.
Acest material a fost preluat din numărul 265 al Revistei CARIERE.
Pentru detalii despre abonare, click aici.