Cum poate satisface un lider nevoia de sens a oamenilor, fără a-l impune pe al său?
”În trecut, datoria liderului era să explice. În viitor, însă, datoria liderului este să știe cum să pună întrebări”, preciza Peter Drucker, unul dintre experții internaționali în management, care a scris 39 de cărți despre cum cei aflați la conducere trebuie să delege astfel încât angajații să se simtă motivați și responsabilizați, iar nivelul angajamentului să fie ridicat la cote înalte.
Una dintre cele mai importante întrebări pe care ni le punem la muncă este ”DE CE?”: De ce vin la muncă? De ce să fac treaba asta? De ce să aleg această companie și nu alta?
Nevoia de sens a oamenilor la job devine crucială, căci angajații vor să se simtă împliniți pentru că lucrează într-o anumită organizație, iar cultura organizațională trebuie să se potrivească cu personalitatea lor, după cum spunea Karl Johan Hasselström, COO Universum, expert în crearea strategiilor legate de imaginea de angajator (employer branding) de peste 20 de ani, într-un interviu acordat de curând Revistei CARIERE.
În cartea ”The Why of Work: How Great Leaders Build Abundant Organizations That Win”, autorii David și Wendy Ulrich explică avantajele de a lucra cu oameni care au găsit sensul în munca lor:
- sunt mai competenți, se implică mai mult, contribuția lor la dezvoltarea organizației fiind superioară;
- drept consecință, clienții sunt mai mulțumiți;
- clienți mai mulțumiți înseamnă o performanță financiară mai bună pentru compania ta.
Însă cum poate liderul unei organizații să satisfacă nevoia de sens a oamenilor fără a-l impune pe al său?
”Ascultându-i, oferindu-le șansa și ocazia să își spună opiniile, să își exprime emoțiile, ce le este greu și ce le este ușor. Așa afli sensul fiecăruia în viață și îl poți alinia. Oamenii au aspirații indiferent de pregătirea lor sau de locul de muncă. Un lider oferă spațiu de exprimare a acestor aspirații și le arată oamenilor cum găsesc părți ale acestui sens personal acolo unde muncesc. O aliniere completă nu este posibilă însă, la locul de muncă oamenii pot regăsi: șansa de a se pregăti mai bine pentru ca în viața lor personală să își găsească sens și satisfacție, pot găsi siguranță, pot găsi inspirație, își pot înțelege mai bine motivațiile personale”, explică Madi Rădulescu – Executive Coach (PCC) şi Managing Partner MMM Consulting Intl. – pentru Revista CARIERE.
Prin urmare, ca să găsești răspunsul, caută întrebarea.