7 greșeli pe care le fac antreprenorii când încearcă să pună pe picioare prima lor afacere
A fi antreprenor și a fonda un start-up de succes este cu adevărat dificil. Dacă ai în plan să dai naștere unei afaceri, ia în calcul că vei avea de parcurs un drum lung și anevoios până vei ajunge să ai succes. Vei face sigur greșeli, indiferent cât de mult te vei strădui să nu se întâmple acest lucru. Însă, există câteva greșeli comune pe care le fac majoritatea antreprenorilor care se află la început de drum, atunci când încearcă să pună pe picioare prima lor firmă. Află care sunt greșelile pe care le fac antreprenorii la început de drum și vezi ce poți face ca să nu le repeți și tu.
STUDIU: 75% din startup-urile din State eșuează
Potrivit unui studiu Harvard Business Review, aproximativ 75% din toate startup-urile din Statele Unite eșuează. Sub 50% dintre aceste companii își vor sărbători a cincea aniversare și doar 33% dintre cele care supraviețuiesc ajung să atingă al zecelea an.
În cartea sa „The Lean Startup”, Eric Ries explică acest lucru mai bine: „Am învățat atât din propriile mele succese și eșecuri, cât și din cele ale multor altora și am ajuns la concluzia că lucrurile plictisitoare contează cel mai mult. Succesul startup-ului nu este o consecință a genelor bune sau a fi la locul potrivit la momentul potrivit. Succesul startup-ului poate fi proiectat urmând procesul corect, ceea ce înseamnă că poate fi învățat”.
Luarea de măsuri pentru a evita greșelile făcute frecvent de antreprenorii noi este o parte a acestui proces. Așadar, iată câteva greșeli comune pe care fondatorii începători ar trebui să încerce să le evite în timp ce se îndreaptă cu nerăbdare spre realizarea visului lor: acela de a avea o afacere de succes.
1.Nu se cheltuie suficienți bani sau se cheltuie prea mulți bani.
Ca nou antreprenor, banii vor fi probabil una dintre cele mai mari preocupări ale tale. Fluxul de numerar înainte de lansare este probabil să fie aproape de zero, așa că obținerea și economisirea banilor vor avea prioritate față de orice altceva. Există două mentalități printre antreprenorii noi: fie „Trebuie să cheltui bani pentru a câștiga bani”, fie „Voi cheltui minimul necesar până voi avea un flux de numerar decent”.
Ambele atitudini, atunci când sunt duse la extrem, pot fi dăunătoare. Cheltuie banii de pornire cu înțelepciune, dar nu-ți fie teamă să investești în oameni buni și produse de calitate. Acest lucru va fi de bun augur pentru tine pe termen lung.
2.„Se îndrăgostesc de ideea inițială în loc să asculte nevoile userilor”
„O greseală majoră pe care o fac foarte mulți dintre antreprenorii noi este că investesc prea mult timp și resurse în a face un produs cât mai bun, fără să se fi asigurat că produsul rezolvă o nevoie. Înainte de a dezvolta un produs, este foarte important să creezi un MVP (minimum viable product). Adică un prototip care are o funcționalitate limitată, însă care îți permite să îți testezi ideea într-un timp scurt și cu o investiție semnificativ redusă. În cazul unui produs tech, MVP-ul poate lua forma unui wireframe, de exemplu”, spune Alexandru Poenaru, co-fondator al companiei Playlearn.
„Cel mai probabil, în timpul testării, antreprenorul află de la useri că produsul poate fi mult îmbunătățit sau uneori, chiar schimbat complet (pivot). Aici vedem o a doua greșeală pe care o fac mulți antreprenori la început de drum – se îndrăgostesc de ideea inițială în loc să asculte nevoile userilor. Este foarte important ca antreprenorul să fie detașat și cât mai flexibil posibil. Orice idee trebuie testată cât mai repede și cu cât mai puține resurse. Iar feedbackul primit de la useri trebuie integrat pentru ca ideea îmbunătățită să fie supusă la următorul test. Acest proces poartă numele de Prototipare – Testare – Reiterare și este foarte folositor în a crea produse de care oamenii chiar au nevoie. Puteți afla mai multe citind cartea The Lean Startup scrisă de Eric Ries”, adaugă Alexandru Poenaru.
3. Luarea deciziilor de angajare pe baza costurilor
Acest lucru este strâns legat de numărul unu, dar este atât de important încât merită să fie menționat separat. Când fondurile sunt limitate, este tentant să te zgârcești cu costul noilor angajări. Problema cu această strategie este că vei ajunge să plătești pe termen lung.
Angajații și consultanții ce au presupus costuri reduse sunt de obicei așa dintr-un motiv -este mai probabil să fie neexperimentați, necalificați sau să nu fie de încredere (sau toate trei).
Antreprenorii începători, sau marea majoritate a acestora, angajează oamenii nepotriviți. Au tendința de a angaja personal cheie cu prea puțină experiență, fiind prea impresionați de timpul petrecut la un start-up de succes sau la un gigant tehnologic. Doi oameni pot lucra cot la cot în aceeași companie și pot pleca cu niveluri dramatic diferite de experiență, în funcție de implicare, auto-reflecție și recunoaștere a modelelor. Este important să sortezi grămada în funcție de nevoile companiei, nu de cele mai strălucitoare CV-uri.
4. Nu s-au stabilit obiective realizabile
Antreprenorii începători pot fi atât de încântați de „marea lor idee”, încât lucrează fără un plan solid. Dar realitatea este că trebuie să stabilești obiective realiste și realizabile pentru a reuși.
Stabiliți obiective atât pe termen scurt, cât și pe termen lung și te asiguri că acestea sunt specifice. Nu spuneți doar „Vreau să câștig 1 milion de dolari anul acesta”. Stabiliți un obiectiv rezonabil și apoi determinați ce pași specifici trebuie să faceți pentru a-l atinge.
5. Nu s-au gândit la marketing
Dacă o construiești (compania), ei (clienții) vor veni. Aceasta este o credință comună (uneori conștientă, alteori nu) printre noii antreprenori. Ei cred că produsele lor sunt atât de revoluționare încât se pot baza doar pe reclama populară, din „gură în gură”, gratuită.
În realitate, marea majoritate a startup-urilor vor trebui să investească mult în marketing. Aceasta poate include SEO, marketing de conținut, PR și publicitate plătită. Aruncă o privire la concurența ta și vezi pe ce își cheltuiesc banii de marketing și întreabă-te cum poți să concurezi și să te diferențiezi.
6.Mergi prea repede
Cei mai mulți comentatori ai startup-urilor sugerează că antreprenorii trebuie să meargă primii și să meargă repede – să ajungă mai întâi pe piață, să strângă cele mai bune talente. Și uneori este corect, dar s-au văzut mult mai multe companii eșuând din creșterea prea rapidă. Acest lucru vine și ca o avertizare din partea specialiștilor. Este mai prudent să conservi capitalul până când compania înțelege ce își dorește cu adevărat clientul, scriu cei de la entrepreneur.com.
7. Oboseala mentală
Fondatorii simt o presiune enormă. Acest lucru este firesc, având în vedere că mulți dintre ei lucrează peste 80 de ore pe săptămână și nu pot trece peste o noapte întreagă de somn fără să se trezească cu o sudoare rece. Sunt adesea suprasolicitați, singuri și stresați, iar acest lucru afectează atât capacitatea creativă, cât și cea analitică, pe care adesea nu o simt până când deja nu este prea târziu. Fondatorii au nevoie de „balast” – ceva de care să le pese și care să nu aibă legătură cu munca – pentru ca dezamăgirile inevitabile să nu devină puncte de criză. Prea mulți oameni din ecosistemul startup-urilor văd interesele externe ca un semn de slăbiciune, dar asta este absurd.
Nimeni nu are o formulă miraculoasă care să îi aducă garantant succesul unei persoane care pune bazele unei companii pentru prima dată. Dar dacă pot reduce riscul drumului companiei lor evitând aceste șapte greșeli, șansele de a realiza ceea ce și-au propus cresc semnificativ.
Photo by Diggity Marketing on Unsplash