Șase tehnici de time management
“Nu e vorba de cât timp dispui. E vorba de cât de bine îți gestionezi acel timp.”, a spus scriitorul R.L. Adams
Poate te confrunți deseori cu un program încărcat și te simți presat de lipsa de timp. Ai prea puțin la dispoziție sau doar nu îl gestionezi corect? Este important să avem grijă de modul în care ne cheltuim timpul, poate fi mai valoros decât orice altceva.
În continuare îți propunem o serie de tehnici prin care îți poți organiza timpul pe care îl ai la dispoziție cu mai multă înțelepciune și pragmatism. Fie că e vorba de timpul de studiu, de timpul petrecut la job sau de timpul tău personal, aceste măsuri se pot aplica în oricare dintre situații.
1. Realizează un jurnal pentru modul în care îți petreci timpul
Cel mai bine poți începe prin analiza modului în care folosești timpul, așa că notează într-un jurnal cum anume îți petreci timpul de luni până duminică inclusiv. E suficient să analizezi o singură săptămână, în care să faci lucrurile așa cum le faci de obicei. Fii sincer cu tine însuți și notează exact câte ore petreci pentru fiecare activitate în parte.
Ulterior, odată trecute pe hârtie, poți vedea mult mai clar cum îți împarți timpul și către ce activități. Poți ține evidența pentru activități precum: studiu, muncă, privit la televizor, vorbit la telefoanele mobile (cel de muncă și cel personal), treburi casnice, relaxare, lectură, gaming și multe altele.
2. Notează obiectivele pentru viitor
După ce ai trecut pe hârtie modul în care îți petreci timpul, vei identifica anumite tendințe care te vor mulțumi sau nu. Plecând de la acestea, îți poți seta obiective intermediare pe care să le atingi.
De exemplu, dacă aloci un anumit număr de ore studiului și îți par prea puține (sau sunt inexistente) atunci îți poți propune pentru săptămâna viitoare să îi repartizezi o anumită perioadă de timp, într-un anumit interval.
Dacă realizezi că petreci prea mult timp la televizor și astfel ratezi alte activități, redu acel timp la un maximum pe care să nu îl depășești.
3. Prioritizează obiectivele
Odată ce ai stabilit obiectivel, atașează-le și o ordine a importanței. Ce anume este mai important să schimbi în perioada imediat următoare? Ce anume necesită mai mult timp de acomodare și astfel va fi realizat pe termen mai lung?
Aceste ținte trebuie reevaluate săptămânal sau cel târziu lunar. Vei vedea că, treptat, importanța unora va scădea, iar altele vor deveni mai importante. E firesc. Viața și programul nostru se află într-o permanentă schimbare și atunci trebuie să ținem pasul cu tot ce este nou în existența noastră.
4. Deleagă din activități
Îți spunem un secret: nu trebuie să le faci chiar pe toate! Atunci când realizezi că nu ai destul timp la dispoziție să faci tot ce îți propui, explicația poate fi una simplă: te chinui să faci tu totul, chiar și lucruri la care te pot ajuta și cei din jurul tău.
Nu ești un supererou dacă te supraaglomerezi cu activități. Pe termen lung poți deveni irascibil fiindcă te simți copleșit. Iar sintagma “Nu am timp!” trebuie scoasă din vocabularul și din viața ta.
Așa că învață să delegi și să ceri ajutorul. Acasă îi poți ruga pe copii să te ajute cu treburile casnice. În felul acesta îi pregătești pentru viață, le dezvolți îndemânarea și le crești încrederea în forțele proprii. Roagă partenerul/ partenera de viață să te ajute cu diversele activități de peste zi: cumpărături, gătit, curățenie. Dacă lucrați în domenii profesionale conexe, nu ezita să îi soliciți ajutorul în pregătirea unui proiect sau plan de business. Îți va ușura munca, iar celălalt se va simți util și mândru că a ajutat.
5. Învață să elimini ce e de prisos
Acele activități care îți consumă timp nejustificat sau care te fac nefericit trebuie eliminate, sau reduse ca durată, astfel încât impactul lor să fie minim.
De exemplu, familia ta vrea să urmărească un film care ție nu îți place. În acel interval de timp poți face altceva, o activitate care este pe placul tău. Timpul va fi unul câștigat.
Prioritizarea activităților poate fi diferită de la un individ la altul. Important este ca atunci când mergi seara la culcare să fii mulțumit cu ceea ce ai realizat pe ziua respectivă.
6. Clarifică ce anume este important și ce nu
E bine să conștientizezi ce anume este neapărat important și ce poate fi dat la o parte, să stabilești o ordine a priorităților în ceea ce privește activitățile. Nu te grăbi nici să elimini tot ce consumă timp.
De exemplu poate consideri că mersul la sală îți consumă foarte mult timp. Nu trebuie eliminat, deoarece îți asigură o stare bună de sănătate. Însă poți lua câteva măsuri care să eficientizeze această activitate, cum ar fi:
- să mergi la o sală de sport care este foarte aproape de casă și astfel nu pierzi timp cu deplasarea;
- să apelezi la un antrenor personal, care te va ajuta să lucrezi eficient și intens în intervale orare bine delimitate, cu rezultate vizibile care te vor mulțumi;
- să elimini din program alte activități de relaxare, in zilele în care faci sport, deoarece acesta îți conferă o stare de relaxare deosebită;
Ține cont de aceste șase tehnici de optimizare a felului în care îți petreci timpul. E bine să fii conștient că este o sursă epuizabilă, deci valoroasă. Investește în tine, în dezvoltarea ta și a celor dragi ție și, foarte important, nu uita să te relaxezi în fiecare zi.
Sursa foto: pexels.com