Optimismul hrăneşte organizaţia
Fiecare organizaţie este de fapt un sistem social, al cărei nucleu este un mod de a gândi şi de a acţiona. În baza acestuia sunt stabilite atât acţiunile de zi cu zi, cât şi agenda pe termen lung. Ceea ce a făcut Simone Favat a fost să ofere companiei un nou mod de a gândi, o direcţie strategică care a răspuns la nevoile pieţei şi obiectivului de a deveni o companie care stabileşte tendinţe în domeniul său.
Care este strategia prin care aţi reuşit să obţineţi performanţa?
În 2011, când m-am alăturat echipei ATALIAN România, am observat că deşi compania avea toate resursele necesare pentru a fi un jucător bun pe piaţă, nu performa la adevăratul său potenţial. După mai multe analize asupra modului de lucru, am înţeles că avea nevoie să se adapteze schimbărilor pieţei, cu o perspectivă nouă şi o abordare strategică diferită. Am aliniat toate diviziile în cadrul unei strategii comerciale şi operaţionale coerente şi am avut succes.
Schimbarea de viziune se datorează foarte mult şi contribuţiilor angajaţilor, o echipă de oameni talentaţi care au fost campionii acestei schimbări. Toată lumea a înţeles că pentru a ne îmbunătăţi performanţa trebuie să fim mai productivi, mai eficienţi, să venim cu idei noi, inovative pe care să le putem transforma într-o creştere pe termen lung. Rezultatul acestei abordări şi a modului în care toate echipele au lucrat împreună a fost o creştere EBITDA de 58%. Cu toţii am crezut în schimbare şi împreună am reuşit să transformăm compania.
Care au fost etapele pe care le-aţi parcurs? Aţi trecut printr-un proces de restructurare?
Motorul pe care l-am creat şi instrumentele asociate au transformat creşterea veniturilor în realitate deoarece am reuşit să aliniem priorităţile individuale la priorităţile grupului. Am integrat “ideea de inovare” ca mod de lucru pentru fiecare angajat şi împreună au început reducerea şi eficientizarea cheltuielilor. Astfel, am îmbunătăţit sistemele de operare şi am crescut marjele de profit.
Ce lipsea companiei şi angajaţilor pentru a obţine performanţa dorită?
Compania avea nevoie de o viziune strategică integrată axată pe alinierea operaţiunilor sale atât intern cât şi cu tendinţele pieţei. În câteva situaţii compania nu putea să răspundă la schimbările pieţei suficient de repede, deşi oferea servicii variate şi de calitate unor clienţi importanţi. Era nevoie ca echipa să înţeleagă că îmbunătăţirea productivităţii şi investiţiile în inovaţie nu sunt obiective contradictorii. Mai mult, odată ce angajaţii au fost implicaţi în procesul de revitalizare, am deschis porţile creativităţii şi devotamentului. Când am ajuns, compania avea 120 de angajaţi. După creşterea din ultimii ani a ajuns la cca. 300 de angajaţi la nivel naţional.
Cum aţi readaptat strategia de business în regiune după noile condiţii impuse de criza economică?
În timpul crizei economice, cele mai afectate sectoare au fost cel al construcţiilor şi al imobiliarelor, acestea având o influenţă puternică asupra afacerii noastre. Tot mai multe companii începuseră să simtă presiunea asupra costurilor exercitată de investitori, proprietari de clădiri sau chiriaşi. Unul dintre efectele asupra industriei a fost scăderea calităţii serviciilor. Investiţiile în dezvoltarea personalului s-au diminuat şi au intervenit politicile de reducere a costurilor. Noi am ales o cale diferită. Am înţeles că este obligaţia noastră să contribuim la educarea pieţei şi clienţilor cu privire la modul în care o presiune asupra costurilor ar afecta calitatea şi standardele de livrare de servicii. Clienţii noştri, de asemenea, trebuiau să înţeleagă importanţa unei investiţii continue în pregătirea şi dezvoltarea angajaţilor.
Cum aţi reuşit să creşteţi cifra de afaceri a companiei cu 75% în curs de 3 ani?
Creşterea într-o perioadă atât de scurtă a fost datorată în principal schimbării de viziune. Ne-am concentrat în special pe furnizarea de servicii integrate clienţilor actuali şi potenţiali, optimizarea costurilor şi a operaţiunilor, precum şi extinderea serviciilor la nivel naţional. Odată ce am obţinut primele rezultate pozitive, am început să investim în inovaţie şi dezvoltare – am adoptat tehnologii şi soluţii inovatoare care ne permit să operăm mult mai sustenabil şi mai eficient în reducerea consumului energetic la clădirile de mari dimensiuni ale clienţilor noştri. Acest succes a continuat în timp deoarece am căutat constant noi oportunităţi pentru extinderea afacerii. Am început să generăm de la an la an o creştere a veniturilor de 23% şi o continuă creştere a profiturilor.
Cum aţi implicat salariaţii în implementarea strategiei de afaceri?
Am reuşit să implementez schimbările pe care mi le-am dorit cu susţinerea şi ajutorul echipei. Angajaţii îşi doresc să facă parte din povestea de succes a unei companii. De aceea, am implicat întreaga echipă, atât în etapa de analiză a problemelor organizaţionale, cât şi în timpul transformării. Mi-am păstrat uşa deschisă şi am ascultat cu atenţie toate propunerile, pentru că ideile bune pot veni de la oricine, oricând.
Citește mai multe pe http://hrmanageronline.ro.