Managementul „de cumetrie”…
Aceasta categorie socio-economica, frumos impachetata in haina numita business, are urmatoarele caracteristici:
- isi bazeaza existenta pe o retea de relatii intre membrii clanului;
- clanul se constituie in functie de raporturile de prietenie dintre membri;
- prietenia se transforma in interes comun, si dupa aceea, eventual, in cumetrie, ca pecete a relatiei;
- deciziile luate in interiorul clanului au la baza acel interes de grup, care intotdeauna primeaza in raport cu interesul general, de business, al firmei;
- reteaua are un "primus inter pares" care este figura cea mai puternica; de la caz la caz poate fi temuta/respectata/ascultata/urmata/sustinuta sau orice combinatie intre acestea;
- toate actiunile clanului sunt menite sa creeze imagine, sa impresioneze, sa deruteze, sa induca in eroare asupra adevaratei naturi a fondului problemei;
- orice persoana perceputa drept periculoasa pentru interesele clanului este marginalizata, neutralizata ori inlaturata prin metode mai mult sau mai putin subtile;
- in interiorul firmei, aerul este rarefiat, oamenii sunt tristi si instrainati, deposedati de tot ceea ce au ei valoros;
- rezultatele sunt discutabile, dar cine sta sa le analizeze?
Poate ca descrierea nu este completa, insa acestea sunt caracteristicile principale. Este un tip de business intr-o zona cenusie, lipsita de speranta si care exista bazandu-se pe conjunctura, pe conexiuni politice, pe hazard si pe altele asemenea. Este o cultura in care nu sunt apreciate initiativele si valoarea personala, mai ales daca acele valori decid sa actioneze. Cum bine spunea cineva din interior, o "confrerie" a mediocritatii este la putere. Ne putem intreba "cate asemenea firme exista acum in Romania?" si "exista vreo sansa ca ele sa scape de acest virus al "cumetriei" si de toate consecintele lui devastatoare?".
Un posibil raspuns pozitiv vine de la tanara generatie si de la capacitatea ei de a promova mentalitati noi si stiluri rezonante de conducere. Exista si sansa ca cei cu experienta sa adere la aceasta incercare. Poate ca daca noi toti am promova in activitatea noastra o etica a afacerilor, devenind modele in acest sens, am alcatui o forta care sa impuna aceste modele. Ne-am crea astfel o sansa pentru viitor.