Lectia de management: abordarea sistemica
Prin aceste retele, circula informatia relevanta, se schimba idei si experiente diverse, se modifica instructiuni si reguli, se fac cunoscute tehnologii, modele de organizare si cai de diseminare si de stocare a informatiei. Ele sunt adevarate laboratoare de transformare a cunoasterii tacite – ceea ce stie fiecare individ in parte – in cunoastere explicita, impartasita sau in know-how-ul fiecarei afaceri . Este "mintea colectiva", esentiala intr-o societate bazata pe cunoastere. In acest sens vorbim, iata, de o autopoieza sociala.
In era informationala, invatarea organizationala devine un imperativ, iar atentia fiecarui manager trebuie sa se deplaseze de la optimizarea capitalului, proprie erei industriale, spre optimizarea resursei umane. Oamenii sunt cei care produc cunoastere si prin asta determina schimbarea si progresul. In abordarea sistemica schimbarea este o problema nu de energie consumata, ci de semnificatie. Cu alte cuvinte, doar mesajele semnificative vor reusi sa invinga rezistentele si sa convinga ansamblul organizatiei sa accepte schimbari structurale. Daca mesajul este convingator si daca sunt implicati de la inceput in proces, oamenii vor opune mai putina rezistenta la schimbare.
De aceea, sarcina managementului este sa dea un sens schimbarii, sa comunice acest lucru organizatiei, sa obtina participarea oamenilor si sa creeze un mediu in care creativitatea acestora sa se afirme.