Inceputuri
O persoana nou venita intr-o organizatie trebuie sa faca fata nu doar
obligatiilor profesionale, ci si unui mediu in care lucrurile functioneaza dupa
norme scrise si nescrise. Cu primele e mai simplu, cu celelalte e mai delicat.
Nou venitul are doua posibilitati: fie exista o persoana desemnata sa faca
prezentarile si sa-l ajute sa se familiarizeze cu noul mediu, fie nu exista, si
atunci va trebui sa se acomodeze pas cu pas cu tot ce e nou.
Daca ati intrat intr-o noua institutie, faceti apel la propria capacitate
de observatie. Observati si inregistrati, fara ca acest lucru sa fie evident.
Acceptati ca in timp ce observati sunteti si dv. observat, e un proces uman. O
atitudine usor rezervata este fireasca si va poate ajuta in perioada acomodarii.
Nu veti parea distant, la inceput e normal sa vorbiti mai putin despre dv. si sa
aflati cat mai multe despre ceilalti. Asta nu inseamna sa plecati urechea la barfe
sau sa dati dovada de indiscretie. Daca ati uitat numele cuiva care v-a fost
prezentat, nu va sfiiti sa intrebati, e de preferat decat sa faceti gafe. Nu va
grabiti sa va invitati noii colegi la o cafea sau la o bere „pentru a va cunoaste
mai bine". Daca initiativa le apartine, frumos din partea lor, veti avea ocazia
sa aflati mai multe. Poate fi si o ocazie in care sa vi se testeze felul de a
fi. Folositi-o in avantajul dv.
In cazul in care procedurile profesionale vi se par incalcite, nu incercati
sa dati exemple de „cum ar fi mai bine". Nou venitul sunteti dv., si va trebui
sa va castigati dreptul de a avea initiative. Ne amuzam vazand ce fac animalele
pentru a-si proteja teritoriul, dar si oamenii procedeaza in mod similar.
Daca pozitia biroului nu va convine, intrebati in ce masura ati putea face
schimbari si asteptati momentul potrivit. Personalizati-va discret locul de
munca, o planta imensa la care tineti mult s-ar putea sa deranjeze daca biroul
e mic.
Important este si felul in care va imbracati. Incercati sa descifrati codul
vestimentar al noului loc de munca, poate fi mai indraznet decat va asteptati
sau mai sobru. Cu eforturi mici, va puteti adapta propriul stil in asa fel incat
sa va simtiti bine.
Chiar daca n-ati primit o brosura despre cultura firmei in care ati intrat,
aceasta cultura n-are nevoie de brosuri ca sa existe si ca sa functioneaze.
Rapiditatea si confortul cu care va veti adapta la nou depind de simtul de
observatie pe care il aveti, de capacitatea de comunicare si de relationare si,
abia mai tarziu, de aptitudinile profesionale.
Oamenii sunt diferiti si reactioneaza la nou in mod diferit. Gestionarea
schimbarii este proprie fiecarui individ si a face fata unui nou loc de munca
poate fi un bun prilej de autocunoastere. Puteti descoperi tipare de
comportament care provin de la gradinita sau din clasa intai si pe care le puteti
schimba in folosul dv.
Un nou loc de munca e o provocare interesanta nu doar pentru cel ce vine,
ci si pentru cei care-l primesc. Iar schimbarile, ca si noul an, sunt ocazii in
care mai facem un pas in evolutia noastra. Spuneti bun venit schimbarii, zambiti-i
si va va zambi.