Dopajul metafizic
In urma cu un an, un sondaj al Centrului de Sociologie Urbana si Regionala (CURS) arata ca peste jumatate dintre romani nu citesc nici macar o carte pe an. Chiar daca nu este o veste tocmai buna, se presupune ca oferta genereaza propria cerere. Putem deduce astfel ca numarul mare de lanturi de librarii de pe piata stimuleaza cumva si cresterea numarului de cititori.
2-3 EURO PE AN
Lantul Diverta, de pilda, pune la dispozitie 14.000 de titluri active in magazine, dintr-o baza de date de 60.000 de titluri. Dintre acestea, 80% sunt carte romaneasca si 20% carte din import. Potrivit Loredanei Dobranis, Vicepresedinte Divizia Diverta – Departament Vanzari Retail, romanii sunt atrasi de enciclopedii, gastronomie si literatura scolara, unde se inregisteaza usoare cresteri. Desigur, beletristica ramane principalul domeniu de interes. "Conform celor mai recente cercetari de piata pe care le-am realizat, doar 1,5 % din populatia Romaniei cumpara frecvent carte. Asadar, nu putem vorbi despre o maturizare a pietei de carte la nivel european. Daca anul trecut valoarea medie anuala investita in carti de un cetatean roman era de 3 euro, in acest an estimam ca aceasta a scazut la valoarea de 2,5 euro. Insa, reducerile, promotiile de tip 2+1, precum si cartile la pret unic sunt cele care atrag in aceasta perioada atentia clientilor", spune Dobranis. Cu o situatie similara se confrunta si reprezentantii lantului Alexandria. Acestia sustin ca Romania este departe de ceea ce se intampla in Europa de Vest. Cifra de afaceri rezultata din vanzarea de carte este foarte mica in comparatie cu tarile din regiune si chiar daca romanii au investit tot mai multi bani in carte, bugetele au ramas mici. "In prezent, bugetul alocat cartilor este mai mic decat in 2007 sau 2008, cand vanzarile au fost influentate si de programul guvernamental care oferea cadrelor didactice 100 de euro pentru asta", spune Mirella Enculescu, Director de vanzari al lantului. Cele 32 de librarii ale lantului, care acopera 10 judete, dispun de circa 29.000 de titluri si colaboreaza cu peste patru sute de edituri din tara. Si o parte dintre cumparatorii de carte ai librariilor Carturesti si-au micsorat bugetul alocat achizitiilor. Chiar si asa, "s-a simtit in ultimii ani si se simte in continuare o schimbare pozitiva in atitudinea si interesul romanilor fata de evenimentele si produsele culturale. Este imbucurator sa constati ca inclusiv tanara generatie da semne de interes cultural", spune Alina Jijau, PR&Events Manager la Carturesti. Lantul dispune de aproximativ 32.000 de titluri de carte dintre care aproximativ 20.000 de titluri de carte romaneasca si 12.000 titluri de carte straina.
ASCULTAREA CARTILOR
Situatia devine putin mai roz in cazul audiobookurilor. Privite cu reticenta initial, acestea s-au transformat treptat in necesitati pentru unii consumatori. "Incepand cu 2007, am dublat an de an vanzarile, in mare parte datorita cresterii portofoliului. In 2008, de exemplu, am dublat portofoliul existent la sfarsitul anului 2007. Anul acesta, date fiind conditiile economice, nu am mai editat la fel de multe titluri ca anul trecut, dar ne-am concentrat atentia pe diversificarea canalelor de vanzare. Am intrat in benzinarii, farmacii, am facut vizite in companii multinationale. Speram sa mentinem in aceste conditii nivelul vanzarilor de anul trecut, care a fost si cel mai productiv an din istoria editurii", spune Ramona Craciun, Coordonator PR&Marketing, Humanitas Multimedia.
Potrivit acesteia, audiobookul nu este doar un obiect cultural si educativ, este un instrument folositor care iti permite sa afli o poveste, sa auzi vocea unei personalitati indragite, sa asculti cu ochii inchisi un text drag. Sunt multe momente in care audiobookul isi face loc in viata oamenilor. Printre cele mai bine vandute se numara audiobookurile din colectia "Asculta si invata", varianta integrala a cartii lui Neagu Djuvara – "O scurta istorie a romanilor povestita celor tineri" (in lectura autorului), cele in care Andrei Plesu citeste "Craii de Curtea Veche" sau poeziile lui Topirceanu. "Am lansat anul trecut o colectie noua, <
DE MESERIE: CITITOR
Daca pentru unii cititul este un hobby, pentru altii este o meserie. Este cazul lui Dan C. Mihailescu, realizatorul emisiunii "Omul care aduce cartea", critic si istoric literar. La varsta de patru ani a descoperit aceasta minune, cartea. In scurt timp a devenit "un burete literar, care traieste printre litere mai ceva ca vidra in apa". "In copilarie, lectura a fost leacul tuturor complexelor, al singuratatii. In adolescenta, marele aliat, scutul care te apara de nevroze, depresii, de senzatia ca esti inutil tuturor si tie insuti. Citind, nu ma mai simteam neinteles, pustiu si de prisos. In studentie, cartea, cultura acumulata trepidant si insatiabil, era cel mai sigur antrenament pentru challenge-ul social. Dopaj metafizic pentru concurenta cu cei dotati fizic. Iar odata "intrat in viata", cartea mi-a devenit exact ce este tigara pentru fumatori: insotitorul fidel oricand si pretutindeni – la tristete si bucurie, in asteptare, resemnare, implinire, alint, plictis, excitatie, in pat sau in parc, inainte si dupa masa s.a.m.d. Nu cred ca mi se intampla o zi pe an fara nici o pagina citita", spune el.
De zece ani, traieste din citit si din scris. Prezinta o carte pe zi la Pro tv si scrie cronica de carte sau recenzii, fie lunar, fie saptamanal, de prin 1980. "Am zile in care traversez si cate trei, patru volume, dupa cum am carti care-mi iau si o saptamana, conspectate cu grija etc. Daca ma veti intreba, insa, cate lecturi de placere am, atunci situatia se complica: uneori trece si-o jumatate de an in asteptarea zadarnica a unei bucoavne rapitoare".
Referitor la numarul ingrijorator de mic de consumatori de carte din Romania, Dan C. Mihailescu considera ca "totul trebuie (re)inceput de jos de tot, de la gradinita, incercand sa legam computerul de sport, de industria jocului si de cartea ca obiect". "Ca si informatia pura, cultura inseamna putere. Te ajuta sa te supui la 15 ani, sa conduci la 30, sa fii intelept la 60 si sa te resemnezi linistit dupa aceea. Dar cand traiesti intr-o tara care si-a intemeiat prima universitate la cinci, sase sute de ani dupa cele din Apusul si Centrul Europei si unde, imediat dupa caderea comunismului, s-a strigat "moarte intelectualilor", "noi muncim, noi nu gandim" s.a.m.d. – cam greu sa reinviem peste noapte acea veche randuiala a batranilor nostri pentru care "omul fara carte" este un om "fara capatai, fara Dumnezeu", conchide el.
In ultimii ani, a luat amploare un nou fenomen: cartea oferita la pachet cu ziarul de dimineata. Sa fie vorba doar despre o alta modalitate de publicitate si promovare a trusturilor media sau chiar este o forma de incurajare a consumului de carte?! La inceputul acestor campanii, la primele ore ale diminetii se formau cozi in fata standurilor de ziare, miza fiind super-oferta saptamanii: ziar+carte la un pret accesibil. O parte dintre aceste persoane isi bucura privirea doar asezand cartile frumos cartonate in rafturile de acasa, fara a le citi. In ultima vreme insa, am o senzatie de deja-vu: personaje trecute de prima tinerete care citesc in mijloacele de transport in comun editiile frumos tiparite ale operelor "Ion" sau "La Medeleni"… Semn ca, poate, suntem pe drumul cel bun.