Dezvoltarea inteligenței emoționale, la fel de importantă ca pregătirea profesională
Dacă în anii anteriori se punea foarte mult accent pe dezvoltarea profesională, respectiv dobândirea de abilități și cunoștințe specifice unui job, astăzi această educație se completează cu dezvoltarea de abilități în zona valorilor umane. Îmbinarea acestora asigură un bun echilibru în cadrul companiilor, după cum spune Dragoș Ion, managing partner-ul companiei iD learning.
Cu cât tehnologia preia majoritatea sarcinilor automate, cu atât este mai important ca educația pentru generațiile următoare să fie orientată mai mult pe dezvoltarea de caractere, de atitudini, pe clarificarea de paradigme funcționale ale gândirii și pe o cunoaștere practică, mai puțin pe acumularea de cunoștințe. Căci mult mai important decât să fii posesor al unor cunoștințe oricând accesibile prin intermediul tehnologiei, este să ai claritatea, ușurința și istețimea de a folosi aceste cunoștințe.
Dezvoltarea de soft skills
Companiile evaluează performanțele fiecărui angajat în raport cu obiectivele setate pentru rolul respectiv, dar, mai nou, sunt interesate și de comportamentul angajaților în cadrul organizațiilor și echipelor de lucru. „Se pune din ce în ce mai mult accentul pe dezvoltarea de caractere și atitudini (soft skills), asigurarea unui climat pozitiv și relații interumane deschise”, adaugă Dragoș Ion.
Astfel, putem spune că o bună perioadă corporațiile au investit cu prioritate în dezvoltarea setului de abilități tehnice (hard skills), fiind orientate către formarea de specialiști și axându-se pe performanță și productivitate. Odată cu trecerea timpului, a crescut interesul pentru construirea unei culturi organizaționale unde importante sunt factorul uman și armonizarea. Această schimbare a determinat nevoia de investiții în programe de training pentru soft skills, clarificare de atitudini și valori – coaching, programe de mentorat.
Investiții în oameni
Cum a ajuns factorul uman în centrul preocupării pentru succes? Maturizarea pieței, mediul de afaceri care a devenit din ce în ce mai competitiv, creșterea așteptărilor clienților, schimbarea de paradigmă în multe din zonele de business, ca urmare a revoluției digitale – sunt câțiva dintre factorii care au contribuit la nevoia de diferențiere a companiilor.
Astfel, factorul uman a început să fie diferențiatorul principal pentru companiile de succes. Au devenit importante atragerea de specialiști, păstrarea angajaților valoroși în cadrul companiei, prin definirea unui set de valori-cheie în cadrul organizațiilor, atragerea de talente compatibile cu cultura organizației, dar și investiții în dezvoltarea de soft skills, cu punerea accentului pe relațiile interumane și pe comportamente.
În acest context, au apărut companii, precum iD learning, care oferă servicii în zona de Training, Consultanță, Coaching și Evaluare, dedicate companiilor și oamenilor care vor să se dezvolte și să performeze. Ne-am lansat în 2005, cu obiectivul clar de a aduce transformări la nivel de mindset în rândul managerilor români din companiile multinaționale. În ultimii cinci ani, programele noastre au devenit cheia unor astfel de obiective în rândul organizațiilor.
„Orientarea noastră, în ultimii ani, a vizat construirea unui program transformațional la nivel de set-up mental și emoțional, care să răspundă tot mai mult nevoilor organizațiilor cu care am interacționat”, explică Diana Onilă, senior trainer iD learning.
Leadership 10
Astfel, au fost identificate două direcții importante de dezvoltare profesională și personală: din interior spre exterior și din exterior spre interior. Urmând aceste două direcții, a fost construit programul LEADERSHIP 10, care a devenit factor evidențiator pe piața de training.
Leadership 10 este un program transformațional la nivel de set-up mintal, care urmărește dezvoltarea unui model de lider în cadrul unei organizații începând de la prima linie managerială până la cea de top, în care pârghiile de influență nu mai sunt proponderent cele ierarhice, ci mai degrabă umane.
Concret, în direcția din interior spre exterior, transformarea interioară se produce în urma implicării fiecărui participant în experiențe (atât de grup, cât și individuale) de conștientizare, clarificare, găsirea unor noi sensuri și perspective. Toate acestea duc către repoziționări în gândire, care îi transformă pe cei vizați în creatori de soluții, care să răspundă cu ușurință la întrebări de genul: “Ce vreau cu adevărat? sau “Ce mă ajută să duc la bun sfârșit ce vreau?” În relația cu ceilalți, ei devin coachi și catalizatori, câștigă siguranță, deschidere, curiozitate și încredere în (inter)acțiuni.
„Din exterior în interior susținem dezvoltarea acestor abilități prin trainingul clasic de management și vânzări, coaching de grup și individual (one to one), până la cursuri de dezvoltare a abilităților de a relaționa cu cei din jur”, mai spune Diana Onilă.
Ce rol are inteligența emoțională în acest proces?
Aceasta este puntea între educație și performanță. Rolul inteligenței emoționale este acela de a pune în valoare setul de abilități tehnice dobândite. Există studii care arată că 80% din performanță este asigurată de soft skills, iar 20% de hard skills.
„Dacă privim în jur, vedem tot mai multe situații în care indivizi cu rezultate deosebite nu reușesc să-și valorifice potențialul, eşuând în plan profesional din pricina relațiilor interumane deficitare. La polul opus, însă, vedem oameni care, deși nu dețin multe cunoștințe, dovedesc o bună adaptare socială la o mare varietate de contexte, fiind considerați oameni de succes. Cum explicăm asta? Inteligența emoțională este esențială”, susține trainerul Diana Onilă.
Deși programele lor sunt reprezentative pentru mediul corporatist, în licee iD learning urmărește același obiectiv: să dezvolte un mindset la nivelul profesorilor, care să sprijine crearea unei relații profesor-elev bazată pe cooperare și nu pe dominare.
Pentru aceasta este necesară o conectare cu generațiile de astăzi, crearea unei punți de comunicare și colaborare între cele două părți. Profesorii sunt îndrumați să înțeleagă cum pot să sprijine elevii în dezvoltarea unui simț al responsabilității și al dorinței personale de creștere și dezvoltare. Doar astfel pot fi stimulate creativitatea și capacitatea de a inova, în contextul nevoii de libertate și flexibilitate, caracteristică noilor generații.
„Ne-am propus, în colaborare cu Liceul Gh. Lazăr din București, să construim acest mindset care să sprijine educația la un nivel superior celui prezent. Urmărim implementarea unui program transformațional de lungă durată”, adaugă Dragoș Ion.