CALATORESTE CU STIL
Atunci cand va faceti bagajul, tineti cont de faptul ca este o calatorie de afaceri, iar la intalnirile programate nu este important cate tinute prezentati, ci nivelul de cunostinte de care dati dovada, nivel sustinut de imaginea proiectata prin felul in care va prezentati, inclusiv prin profesionalismul tinutei pe care o purtati.
Asadar, cand impachetati, tineti cont, in primul rand, de numarul zilelor in care urmeaza sa calatoriti si, implicit, de cate tinute veti avea nevoie. Tineti seama si de faptul ca s-ar putea sa aveti programata cina cu cei cu care urmeaza sa va intalniti sau chiar sa luati parte la vreun eveniment special care necesita o tinuta speciala.
Sfatul meu este sa incercati sa calatoriti cu un bagaj de mana, reducand astfel riscul de a ajunge la destinatie fara cele necesare. Atentie la dimensiunile recipientelor cu cosmetice! Conform regulilor in vigoare, recipientele mai mari de 100g nu sunt admise la bordul avionului, ci doar la cala. Un alt aspect de care este bine sa tineti cont este materialul din care sunt croite piesele vestimentare alese. Incercati sa optati pentru acelea care se sifoneaza cat mai putin si care-si revin la forma lor imediat ce sunt intinse, cele din stofa de lana, de exemplu. In ceea ce priveste incaltamintea, va recomand sa luati la dumneavoastra o pereche de schimb, iar geanta cea cu care calatoriti este suficienta.
Tinuta pe care o alegeti pentru calatorie depinde de mai multi factori. Recomandarea mea este sa va alocati timp pentru a va reimprospata dupa calatorie. Este foarte important daca aveti timp, odata ajunsi la destinatie, sa mergeti la hotel sa va schimbati daca nu sunteti nevoiti sa mergeti direct la intalnire. In acest caz, tinuta cu care calatoriti nu trebuie sa fie una de business. Este bine sa purtati sacou, dar nu este obligatoriu. Important este sa nu calatoriti in trening sau in haine foarte sport, intrucat nu este o calatorie de placere, ci una de afaceri, asa ca, fara a fi nevoie sa respectati rigurozitatea tinutei pentru birou, tinuta dumneavoastra trebuie sa fie conforma.
Pe cat posibil, incercati sa va relaxati pe timpul calatoriei. Este recomandat sa va hidratati, atat consumand lichide, de preferat apa, cat si prin aplicarea de creme hidratante de fata si de maini. Nu uitati de buze! Aceste sfaturi sunt valabile indiferent de mijlocul de transport cu care calatoriti.
Ajunsi la destinatie, este bine sa va schimbati tinuta. De data aceasta optati pentru o tinuta adecvata mediului de afaceri, intrucat, chiar daca nu sunteti la biroul dumneavoastra, impresia pe care o veti face se va rasfrange atat asupra dumneavoastra ca individ si profesionist, cat si asupra companiei pentru care lucrati si pe care o reprezentati in aceasta intalnire.
Inainte de a incheia, doresc sa va atrag atentia asupra unui aspect inteles gresit si des intalnit. Tinuta corecta pentru intalnirile de afaceri este aceeasi, indiferent daca aceste intalniri au loc la biroul unde lucrati sau in afara acestuia, in orasul unde va desfasurati activitatea sau in deplasare. Distanta si calatoria nu sunt scuze pentru a adopta o tinuta casual, asa ca nu apelati la ea!
ERGONOMIA influenteaza compania
Ajungeti la birou la ora 9 si va asezati pe scaun. Trimiteti mailuri, dati telefoane si lucrati concentrati in fata unui monitor pret de cateva ore. Pe parcursul zilei sunt destul de rare momentele cand va ridicati de la masa de lucru. Ora 18. Terminarea programului. Va doare spatele, sunteti amortiti si visati la un pat confortabil in care sa va relaxati. Va suna cunoscut?
Ergonomia sau stiinta axata pe proiectare/amenajare in functie de nevoile umane iese din zona de necunoscut si este din ce in ce mai prezenta in departamentele de design si planning ale companiilor producatoare de mobilier.
Daca aprofundam discutia, ergonomia inseamna relatia dintre oameni, echipamentul pe care il utilizeaza si atributiile pe care le are de indeplinit. "Un mediu de lucru ergonomic real nu inseamna doar satisfacerea exigentelor privind sanatatea si siguranta, dar imbunatateste confortul si eficienta angajatilor", spune Elena Tanase, Country Manager la Steelcase.
Daca va decideti sa creati un mediu ergonomic in organizatia voastra, pe langa mobilier, trebuie sa tineti cont de o suma de elemente: spatiul pus la dispozitie, expunerea si aranjarea mobilierului, lumina, acustica si confortul termic. Cu o astfel de abordare, veti avea toate sansele sa creati un climat de lucru agreabil!
Insa, in cele mai multe dintre cazuri, angajatorii nu sunt impresionati de dorintele sau nevoile angajatilor in materie de mobilier. Cumpara cateva scaune dintr-un magazin de specialitate, birouri si dulapuri – toate la un pret cat mai avantajos – si le aranjeaza dupa propriul gust sau in functie de spatiul disponibil. Nu se tine cont ca intr-o anumita parte exista angajati care vorbesc foarte mult la telefon (activitati de tip call center sau vanzari), ca altii au nevoie de liniste sau de mai multa lumina naturala, ca dulapurile sunt asezate la o distanta mare de cei care le utilizeaza, ca birourile sunt prea apropiate sau prea departate sau ca firele stau incolacite pe mocheta si pot avea loc accidente… De aceea, nimic nu ar trebui facut la intamplare cand este vorba despre crearea unui mediu de lucru eficient si armonios.
Mediul Ergonomic creste performanta
Pentru a-i convinge pe angajatori ca ergonomia la locul de munca si mediul in care lucreaza angajatii unei organizatii chiar conteaza si pot influenta bunul mers al afacerii avem la dispozitie o suma de cercetari. Potrivit studiului "US workplace survey", realizat in 2007, si a datelor oferite de Frauehofer Institut, in peste 36% dintre cazuri, performanta de la locul de munca este influentata de confort. Din acelasi studiu reiese ca 70% dintre ideile inovatoare apar ca urmare a lucrului in echipa si ca 59% dintre europeni isi doresc un spatiu de lucru mai linistit. O alta concluzie a cercetarii face referire la faptul ca angajatii prefera lucrul in grupuri de cate trei pana la cinci persoane si ca unul dintre cele trei motive pentru care europenii merg la lucru este un spatiu de lucru placut.
"Aici intervine rolul distribuitorului de a-l consilia si invata pe client ca exista o diferenta intre o masa sau un scaun oarecare si cele ergonomice. Amintesc in acest sens o statistica Eurostat conform careia s-a observat ca populatia din Europa a mai crescut in inaltime. Si desi exista norme europene care impun o distanta anume intre masa de lucru si sol, pentru persoanele mai inalte poate fi o pozitie incomoda. Pornind de la acest fapt au fost create mese/birouri ergonomice reglabile, unele dintre ele fiind ajustabile electric", completeaza Elena Tanase.
Generatii diferite, nevoi diferite
Un aspect demn de luat in considerare atunci cand intentionati sa va reamenajati sediul este numarul de generatii pe care le aveti in organizatie. In cazul in care in companie co-exista tineri din generatia Y, baby-boom-eri si seniori, nevoile se diversifica. Fiecare dintre reprezentantii acestor generatii are un stil de lucru diferit. Seniorii prefera spatiile inchise si un tip de mobilier care sa reflecte statutul lor. Pe de alta parte, tinerii au nevoie de mobilitate si socializare si prefera spatiile cat mai deschise, in care sa interactioneze usor cu alti colegi. In locul salilor de conferinte, ei aleg spatiile amenajate cu mese si scaune, spatioase, care sa le permita un schimb facil de idei. Daca baby-boom-erilor le place sa lucreze in grupuri de cate cinci-sase colegi, s-a observat ca tinerii lucreaza tot mai des in grupuri de 2-3 persoane. Astfel, au fost gandite zone de lucru, formate dintr-o masa si doua scaune, care permit accesul la cablu pentru laptopuri.
Acestea fiind spuse, producatorii de mobilier ar trebui sa fie atenti la ce se intampla in jur, sa observe aceste tendinte si sa propuna solutii si variante de mobilier care sa se adapteze fiecarui tip de societate, de generatie si de cultura de companie. De exemplu, aranjamentul unui sediu care va dori o apropiere intre seniori, top management si juniori o sa arate total diferit de cel al unei companii care sustine ierarhia si subliniaza nivelurile profesionale din interior adaugand mai multe usi si pereti despartitori. Daca se doreste un transfer de informatie de la seniori catre tineri, spatiul de desfasurare a activitatii trebuie adaptat, permitand o mai buna comunicare intre oameni.
Imbucurator este faptul ca multe dintre companiile de pe piata au observat avantajele unui mediu ergonomic, procentul celor care nu sunt interesati sa investeasca in acest tip de mobilier fiind de 5%.
In functie de politica organizatiei, sunt achizitionate scaune ergonomice la nivel de top management si seniori sau pentru toti angajatii.
"Este foarte important ca angajatorii sa investeasca in confortul fizic al tuturor angajatilor", zice Elena Tanase.
Doar in ultimii trei ani, Steelcase a investit 156 de milioane de dolari in cercetare.
In spatele unui model de scaun ergonomic sta o armata de oameni de stiinta. Din perspectiva specialistilor Steelcase, coloana vertebrala poate fi considerata un fel de amprenta digitala si este o caracteristica unica la nivelul fiecarui individ.
Cat de tare sa fie spatarul sau de moale, cu ce textura sa fie tapitat, ce sistem de arcuri sa fie folosit… sunt o serie de atribute care fac posibila potrivirea dintre un scaun si un client.
In functie de textura cu care este acoperit, marime, dotari sau alte detalii de acest tip, pretul unui scaun ergonomic de la Steelcase este cuprins intre 250 si 700 de euro. Insa cine se mai uita la bani cand este vorba despre sanatate si confort si isi petrece mare parte din zi asezat pe un scaun?