De la 9 la 5
Pentru angajaţi mulţumiţi, loiali şi motivaţi, angajatorii pun la bătaie mai mult decât bonuri de masă sau tichetele-cadou. De regulă, este vorba de angajaţii cu program fix, de opt-zece ore (sau mai mult), la birou, pentru care s-au pus pe listă
abonamente la clinici medicale private sau la săli de fitness, tichete de vacanţă, cursuri de dans, masa de prânz servită la cantina instituţiei, traininguri pe abilităţi tehnice, personale sau pentru evoluţia în ierarhie, susţinerea financiară a certificărilor în domeniul de activitate, team-building-uri, petreceri de Crăciun, dar şi elemente suplimentare de confort la locul de muncă –
bibliotecă, sală de relaxare şamd. Ţinem cont că şi
maşina de serviciu poate fi inclusă la capitolul „beneficii”.
La lista de mai sus se adaugă două categorii premium: pensii private facultative, asigurări de accident şi de sănătate – preferate de angajaţii de peste 35 de ani – şi plata sau coplata cursurilor de dezvoltare pe termen lung de tip MBA (Master of Business Administration) sau EMBA (Executive-MBA).
Vârsta creează nevoia
Varietatea acestor avantaje are mai multe explicaţii, legate de nevoile specifice ale angajaţilor, diferenţiaţi prin vârstă, educaţie, experienţă profesională, stare civilă sau numărul de membri ai familiei. Dacă
tinerii (20-30 de ani) se bucură de maşina de la firmă, salariul satisfăcător sau tichetele de vacanţă,
cei maturi (30-50 de ani) apreciază abonamentele medicale, trainingurile care permit avansarea în carieră şi, totodată, un program care să le permită să petreacă timp cu familia. Nivelul beneficiilor depinde printre altele de nivelul profesional, mărimea companiei şi de tipul de pachet salarial.
Angajatorii din România care au făcut deja o tradiţie din a-şi mulţumi oamenii din subordine argumentează că vor să îi motiveze și să îi păstreze în companie, indica un raport Employee Choice publicat la finele anului trecut de Mercer. Dar principalul motiv este dorința companiei de a rămâne competitivă în piață – cum altfel, dacă nu prin cei care o susţin din interior. De altfel, gradul lor de satisfacţie faţă de beneficiile extrasalariale, potrivit cifrelor Mercer, s-a ridicat la 78%.
„Timp pentru tine”
În domeniul IT, principalul avantaj de care se bucură salariaţii este
programul flexibil. A fost preluat şi în alte zone economice, unde angajaţii care îşi termină treaba în mai puţin de opt ore regulamentare pot părăsi locul de muncă mai devreme. În paralel, angajatorii au înţeles că cele opt sau zece ore de lucru impuse la birou pot reprezenta un factor de demotivare, pe măsură ce salariaţii conştientizează că, de exemplu, bioritmul lor nu se potriveşte cu alarma de ora 7 dimineaţa. Asta înseamnă şi mai puţine ore în trafic, pentru că ei vor evita ambuteiajele din orele de vârf.
Desigur, un program flexibil nu exclude beneficiile enumerate mai sus. De exemplu, tot mai mulţi angajatori le oferă părinţilor din companie posibilitatea de a-şi corela programul de lucru cu orarul şcolilor sau grădiniţelor în care îşi duc copiii.
La rândul ei, compania face economii: este mai eficient să angajezi un specialist mai experimentat și mai scump pentru câteva ore pe zi, decât unul mai puțin competent și mai ieftin pentru opt ore pe zi. În plus, angajaţii care lucrează doar câteva ore pe zi sunt mai productivi.
„Out of office”. Munca de acasă
A da posibilitatea angajaţilor să lucreze din afara sediului – munca de acasă – este o idee îndelung cultivată (tot) în domeniul IT. Şi tot acolo acest subiect este uşor controversat, în primul rând din raţiuni de securitate a informaţiilor. Rămâne de asemenea în dezbatere productivitatea angajaţilor – în orice domeniu, nu doar IT –, comunicarea exclusiv online şi telefonică, apoi distanţa, care nu permite cultivarea unui spirit de echipă.
În România, companiile preferă programul flexibil de lucru celui „remote”. Un argument suplimentar ar fi că angajaţii se pot simţi demotivaţi să lucreze într-un spaţiu lipsit de rigoarea unui birou. În schimb, studii realizate în ultimii ani în Vest indică o „uzură” mai scăzută a celor care lucrează de acasă, care de altfel s-au declarat mai mulțumiți de locul lor de muncă.