5 lucruri care îți distrug productivitatea
Am observat în ultimii 10 ani de practică de training și coaching un lucru interesant: productivitatea nu este doar intervalul în care ești așezat la birou și faci ceea ce constituie munca ta.
Productivitatea este un CONTINUUM.
Nu începe și nu se sfârșește niciodată, pentru că tot ceea ce facem ne impactează mai subtil sau mai evident rezultatele pe care le obținem, și implicit nivelul de productivitate.
Potențialul de a fi productiv începe dimineața când te trezești. În funcție de câtă energie ai, ești mai predispus să fii productiv sau dimpotrivă. Acest potențial este impactat de modul în care îți gestionezi dimineața, cu nivelul de „dramatism” pe care îl ai de coordonat în familie – în cazul în care ai copii care au de ajuns la şcoală/ grădiniță.
Apoi, acest potențial de a fi productiv este impactat de drumul până la birou, trafic și alți stimuli pe care îi receptezi până ajungi la biroul tău. După ce ai ajuns la birou, ai nevoie să respiri și să devii prezent la locul și scopul pentru care ești acolo. Acest lucru poate dura de la câteva secunde la câteva ore.
Unii se „tratează” cu cafele și conversații cu colegii, alții, care au un nivel de conștientizare mai mare, își încep ziua cu sine, prioritizându-și acțiunile și punându-se în cea mai bună stare pentru ceea ce au de făcut. După finalizarea programului de muncă, nivelul de energie îți este impactat de drumul înapoi spre casă, gestionarea familiei și eventual de activități recreative.
Pentru o a doua zi productivă, contează enorm rutina de seară, ora de mers la culcare și bineînțeles, cantitatea și calitatea somnului. Obișnuiesc să spun că o zi productivă începe cu seara precedentă și se încheie înainte de a merge la culcare în ziua curentă.
De aceea spun că, Productivitatea nu este un Eveniment, ci este un Continuum… și TOTUL CONTEAZĂ… dacă vrei să devii extrem de productiv!
Iar dacă ne referim strict la productivitatea la locul de muncă, sau altfel spus, modul în care fiecare persoană generează valoare adăugată, studiile au arătat tendințe îngrijorătoare. Concret, în urma acestor studii a reieșit că o persoană la job muncește în medie sub 49% din timpul efectiv de lucru! Acest procent redus este cel mai mult influențat negativ de întreruperile dese din surse interne (ale propriei persoane) sau externe (colegi, șefi, furnizori, clienți).
În anii mei în multinaționale și apoi în anii de de coaching și consultanță, am găsit numeroși factori care impactează productivitatea, însă cei mai importanți sunt următorii 5:
1. Întreruperile frecvente
Atunci când intervine o întrerupere, mintea ta este trimisă într-o altă direcție. Consumi mult timp productiv până te întorci la ceea ce făceai înainte de întrerupere, și până reintri în starea potrivită și începi să produci rezultate optimale. Mintea ta are nevoie de cel puțin 10 minute să se conecteze la un task de complexitate medie spre mare și aproximativ tot 10 minute să iasă din acel context. Așa că de câte ori schimbi contextul pierzi în medie între 10 și 20 de minute. Înmulțește acest lucru cu 10-15 întreruperi într-o zi și ai dimensiunea lipsei de productivitate la care poți ajunge!
Citește articolul integral pe Revista Psyhologies
foto www.shutterstock.com