Stare de bine, între Marcel Proust și amintirile dulci ale românilor
Scena în care naratorul romanului „În căutarea timpului pierdut” bea un ceai conţinând bucăţele de brioşă şi este năpădit de amintiri din copilărie este “scena” mea statement. Chiar dacă unii nu și-o mai…amintesc.
Momentul aceasta din romanul lui Marcel Proust a devenit, după cum au evidențiat articolele științifice, ilustrarea arhetipală a ceea ce psihologii numesc „amintire involuntară„. Sar peste predilecția pentru Proust și ajung la lucruri mai pământene.
Dulciurile reprezintă pentru români o amintire de familie importantă! E doar una dintre concluziile ultimului studiu realizat de Starcom România. Care și-a propus să afle în ce măsură sunt prezente dulciurile în viețile românilor și cât de mult contribuie consumul lor în crearea unei stări de bine sau ale amintirilor de familie.
Astfel, pe lângă faptul că aflăm cum că 9 din 10 români consumă dulciuri în mod regulat și că în ciuda faptului că aceștia le consideră nesănătoase, doar puțini se pot abține din a le consuma, mai aflăm și alte lucruri.
Experiența de a împărtăși acel moment alături de cineva drag
Respondenții consideră dulciurile făcute în casă un motiv principal de a aduce familia împreună. În ciuda semnificației atât de importante, oamenii nu mai știu să le prepare. Un alt statement este faptul că fiecare familie respectă tradiția de a avea dulciuri pe masă de sărbători, iar în vizitele la copii nu pot merge fără ceva dulce.
1 din 4 respondenți declară că își amintesc prima dată când au mâncat dulciuri. Aceștia nu își amintesc exact produsul consumat, însă au recreat experiența în minte și își pot aminti până și persoanele alături de care erau în acel moment. Analizând acest fapt după o perioadă mai lungă de timp, experiența de a împărtăși acel moment alături de cineva drag a fost mai importantă decât gustul produsului.
Dulciurile reprezintă o amintire de familie importantă. Persoanele menționate de respondenți ca fiind asociate cu aceste produse sau cu momentul în care erau consumate fiind părinții, bunicii sau un prieten din vecini! De asemenea, gustul ciocolatei este asociat în cea mai mare măsură cu perioada copilăriei. Acesta este urmat de bomboane, prăjituri făcute în casă sau gustul înghețatei.
Nu în ultimul rând, fericirea este termenul care descrie cel mai bine dulciurile, în opinia respondenților. Acesta este urmat de alte sentimente pozitive precum entuziasm, energie, recompensă, bucurie, recunoștință.
Epilog
Evelyne Ender – Professor of French and Comparative Literature este cea care a scris că Proust „a anticipat descoperiri ulterioare” din domeniul cercetării memoriei. Iar în Proust Was a Neuroscientist , Jonah Lehrer notează: „Acum ştim că Proust avea dreptate în legătură cu memoria”…
*Informațiile de mai sus au fost extrase din ”Sweets study” realizat de Starcom România și se bazează pe date provenite de la 2022 de consumatori de dulciuri din mediul urban, cu vârsta peste 18 ani.