10 sfaturi pentru ca anul viitor să găseşti echilibrul între viaţa personală şi cea profesională
În primul rând te sfătuiesc să ieşi din această paradigmă a dublei personalităţi – eu acasă, eu la birou. Este adevărat că există nişte diferenţe contextuale dar tot tu eşti, tot viaţa ta este. Dacă vei reuşi să faci asta, vei reuşi să-ţi vezi viaţă în ansamblul ei. Nu vrei că viaţa ta, în ansamblu, să fie una bună? Atunci priveşte-o aşa! Altfel zis, eşti responsabil de binele tău zilnic şi acasă şi la birou în egală măsură. Ştiu, acum ţi-am răpit ocazia de a da vina pe colegi pentru că nu-ţi ies treburile la birou. Foarte bine!… Acasă pe cine dai vină că nu ai avut timp să-ţi faci cuparaturile? Ştiu, tot pe colegii care te-au ţinut peste program.
Mergem mai departe cu argumentul pentru cumpătare.
În al doilea rând, te sfătuiesc să-ţi faci o lista de sfârşit de an în care să treci toate lucrurile pe care consideri că le-ai făcut în exces. Ai stat prea mult peste program?… Te-ai certat cu colegii în exces?… Ai mâncat prea multă mâncare nesănătoasă?… Ai fost prea mult timp supărat?… Te-ai îngrijorat prea mult?…
Lista asta este posibil să o termini destul de repede. De asta te provoc să mai faci una – lista corigenţelor (este şi asta un exces, doar că spre minus infinit)
Aşadar, ai petrecut prea puţin timp cu familia, prietenii?… Te-ai îngrijit prea puţin de sănătatea ta?… Ai făcut prea puţină mişcare fizică?… Ai petrecut prea puţin timp în aer liber?…Ai petrecut prea puţin timp cu tine, doar tu cu tine?…
Acum că ai completat cele două liste, aşează-le una lângă altă. Ce vezi?… Îţi spun eu – diferenţa dintre o viaţă echilibrată şi una dezechilibrată. Sau poate conştientizezi că tu chiar ai o viaţă echilibrată. În cazul asta, te felicit!
Dacă ai aflat că viaţă ta este una echilibrată, nu mai citi cele ce urmează. Bucură-te! Asta poţi să faci în exces.
Un studiu realizat pe 1200 de manageri de top, subliniază că 65% dintre aceştia au afirmat că au reuşit în carieră prin sacrificarea vieţii personale/ de familie.
Nu-i judecaţi prea aspru pe cei amintiţi mai sus. Studiul este făcut în Canada iar acei manageri nu au avut şansă să o cunoască pe Mică (bunica mea). Am extrapolat la triunghiul nostru sfaturile primite de la bunica şi iată la ce concluzie am ajuns?
Vrei să ai o viaţă echilibrată în 2016? Uite ce îţi recomand să faci:
1. Notează-ţi pe lista ta zilnică de activităţi două lucruri care cu siguranţă îţi fac plăcere. Unul realizează-l la birou şi celălalt acasă.
2. Stai în aer liber cel puţin o ora pe zi. E bine şi în faţa blocului, dar îţi recomand parcul.
3. Dăruieşte. O bomboană de ciocolată oferită unui coleg la ora 16:00 poate face minuni pentru echilibrul tău.
4. E greu să nu stai peste program. Astea sunt vremurile, ştiu. Totuşi, fă-o cumpătat. Nu depăşi mai mult de 5-10 ore pe luna.
5. Recunoaşte că nu le poţi face pe toate singur. Mai spune şi nu, mai cere şi ajutorul.
6. Nu lăsa să trecă o luna fără să-ţi faci o bucurie. Fie că îţi cumperi ceva, fie că mergi undeva, fie că organizezi o ieşire cu prietenii sau colegii.
7. Investeşte în oameni (colegi sau prieteni). Ascultă-i, înţelege-i, ajută-i (cumpătat, da?…)
8. Ţi-ai făcut o lista cu zece lucruri pe care vrei să le realizezi în 2016? Citeşte-o în fiecare zi (şi asta nu e o exagerare).
9. Nu te opri la zece sfaturi pe care le citeşti în acest articol. Fă-ţi un plan riguros pentru viaţa ta cumpătată din 2016.
10. Munceşte pentru planul tău. Nimeni nu îţi va face ţie planul pentru că şi ceilalţi oameni din jurul tău au dreptul la o viaţă echilibrată.
Şi nu uita! Să nu te ridici de la masă satul!
Alexandru Bușilă, trainer & Senior Partner HPDI, este licențiat în sociologie și psihologie și deține un Master în Terapia Cognitiv Comportamentală. După ce a devenit trainer autorizat ANC (Autoritatea Naţională pentru Calificări), și-a început cariera de trainer în teambuildinguri și a continuat să-și depășească zona de confort, înrolându-se în meseria de consultant în domeniul resurselor umane. Subiectele abordate de Alexandru în training-urile sale sunt Time Management, Change Management, Stress Management, Managementul prin obiective, Comunicare asertivă și Inteligența Emoțională. Cariera de trainer a mers mână-n mână cu cea de terapeut. În această direcție, Alexandru a alocat peste 300 de ore de dezvoltare personală (terapie cognitiv comportamentală).